rbfoto.nl schreef:Ben ik echt de enige die de plaatsing van de AF-punten waardeloos vindt?
Heb er eerder in dit topic al wat van gezegd maar blijkbaar ben ik de enige die niet kan begrijpen dat de gulden snede vergeten wordt net als bij de D300.
Het is mij veel te veel in het centrum geplaatst en heel apart maar ik snap niet waarom er zoveel focuspunten zijn waar je zelf op kan focussen.
Bij compactcamera's is er een bijna ongelimiteerd aantal scherpstelpunten welke zelfs in de uiterste hoeken nog wat doen. Ander principe maar wel een puntje om over na te denken denk ik dan. De mensen die verschillende focuspunten gebruiken opzadelen met iets waar mensen die er geen sjoege van hebben meer aan hebben....
De plaats van de scherpstelpunten:
De gulden snede leert dat als je je onderwerp op één van de snijpunten van onderstaand plaatje plaatst, dit de compositie ten goede komt.
Voorzover ik het kan inschatten op mijn zoekerbeeld (D200, D3) is het vlak waarin Nikon zijn scherpstelpunten heeft zitten in verhouding tot het totale beeld groter dan het vlak tussen de 4 cirkeltjes op bovenstaand plaatje. Dat betekent toch dat de plaatsen volgens de gulden snede allemaal afgedekt worden door scherpstelpunten?
Maw: de scherpstelpunten bedienen toch de plaatsen waar volgens de gulden snede het onderwerp zich zou moeten bevinden?
Los daarvan vind ik het grote aantal scherpstelpunten niet zo zinvol, behalve voor sterk bewegende onderwerpen.
Ben benieuwd naar reacties, ook van anderen.