op elke foto een raar tekentje
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hoi Nikonlover.
Ik voel met je mee met dit probleem, en ik heb eigenlijk een vraag/antwoord die sterk afwijkt van de overige clubleden.
Even een vraagje.
Werk jij met een fotobewerkingsprogramma?
Zelf heb ik nl een keer meegemaakt dat ik een foto dusdanig bewerkt had in Photoshop en op gebouwd met de nodige layers dat ik op een achterliggende layer een foutje had zitten die door de transparantie van diverse layers zichtbaar werd.
Als jij nu jou foto's steeds gebruikt met dezelde psd als achtergrond dan kan het zijn dat daar het euvel ligt en niet aan je camera.
Maar goed, ik besef dat het een antwoord is wat niet direct in de lijn van de verwachting ligt, maar wellicht toch het nakijken waard.
Veel succes met de oplossing.
vr.gr.
Tiny
Ik voel met je mee met dit probleem, en ik heb eigenlijk een vraag/antwoord die sterk afwijkt van de overige clubleden.
Even een vraagje.
Werk jij met een fotobewerkingsprogramma?
Zelf heb ik nl een keer meegemaakt dat ik een foto dusdanig bewerkt had in Photoshop en op gebouwd met de nodige layers dat ik op een achterliggende layer een foutje had zitten die door de transparantie van diverse layers zichtbaar werd.
Als jij nu jou foto's steeds gebruikt met dezelde psd als achtergrond dan kan het zijn dat daar het euvel ligt en niet aan je camera.
Maar goed, ik besef dat het een antwoord is wat niet direct in de lijn van de verwachting ligt, maar wellicht toch het nakijken waard.
Veel succes met de oplossing.
vr.gr.
Tiny
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Als jij 4 analoge camera's hebt en 1 DSLR, dan begrijp ik het heel goed: met een analoge camera heb je voor elke foto een nieuwe "sensor", namelijk een nieuw stukje film. Daardoor zal een stofje nooit op meer dan 1 foto/dia zichtbaar zijn. Daarnaast wordt de sensor bij het gebruik statisch geladen door de stroompjes die de data vervoeren. Dat treks stof aan. Een film is niet geladen en trekt daardoor ook geen stof aan. Stof zit dus net zoveel in je andere camera's, maar is daar gewoon minder hinderlijk.Kroko schreef:Ik wissel overal mijn objectieven, schoonmaken is zo gebeurt en er komt zelden stof op de censor. Maar op geen van mijn 5 kamera’s heb ik ooit stof op de censor gehad behalve bij mijn DSLR. Ondanks dat deze ook een zoom lens hebben met dezelfde zuigende/blazende beweging.
Dat er stof in mijn DSLR komt snap ik maar dat er geen stof in de andere kamera’s komt vind ik vreemd.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- nikonlover
- Forumlid
- nikonlover
- Forumlid
Je stelt een vraag maar het antwoord geloof je niet.nikonlover schreef:ik geloof niet dat het stof is, nee ik snap dat dat geen garantie is dat knopje, en die ara was juist buiten, ik had de camera stom genoeg op tafel laten liggeneigen schult dikke bult

Ik snap niet zo goed waarom dit een lange tread zou moeten worden. Op basis van de foto is een pluisje verreweg de meest logische verklaring. Even met een volle accu kijken met de spiegel omhoog en je weet het... Als je de camera een beetje draait en met goed licht moet iets van deze grote prima te zien zijn. Dan zijn alle speculaties op eens overbodig.
Je moet dingen niet moeilijker maken dan nodig is...

PS: Niet gaan blazen ofzo als je wat ziet. Gewoon even met een blaasbalgje of langs je dealer/Beverwijk.
- nikonlover
- Forumlid
kan mij bij Jan aansluiten ...en de rest.
als de "reparateur" hem schoongekwast heeft wil dat nog niet zeggen dat een sensor daadwerkelijk schoon is. [ die garantie krijg je ook in beverwijk niet ]
oke zoiets als dit lijkt mij wel.
komt nog eens bij dat als hij over poreus zwart spul praat hij dat ook wel mag onderbouwen. scheelt een hoop typewerk hier.
schoonblazen zoals jan zegt, anders even beverwijk contacten dmv vraag en foto insturen.[ bellen,faxen,e-mailen, tam-tam, ect ect ]
nou dan hebben we alle opties nu wel gehad dacht ik zo.
edit: Marten was mij weer eens voor..we zitten op dezelfde lijn geloof ik
als de "reparateur" hem schoongekwast heeft wil dat nog niet zeggen dat een sensor daadwerkelijk schoon is. [ die garantie krijg je ook in beverwijk niet ]
oke zoiets als dit lijkt mij wel.
komt nog eens bij dat als hij over poreus zwart spul praat hij dat ook wel mag onderbouwen. scheelt een hoop typewerk hier.
schoonblazen zoals jan zegt, anders even beverwijk contacten dmv vraag en foto insturen.[ bellen,faxen,e-mailen, tam-tam, ect ect ]
nou dan hebben we alle opties nu wel gehad dacht ik zo.
edit: Marten was mij weer eens voor..we zitten op dezelfde lijn geloof ik
oke mm heb zelf een keer gehad dat ie bij thuiskomst [ oke stom niet gekeken ] niet helemaal toppie was.Marten schreef::mrgreen:
Overigens heb ik gehoord dat ze in Beverwijk na het schoonmaken een foto maken en die opslaan. Op basis daarvan zou je wel garantie hebben .
meen ook iets gelezen te hebben toendertijd [ praat al over even terug hoor ]...nouja anyways op naar beverwijk met dit geval of naar de stomerij.
Arend
- nikonlover
- Forumlid
ik kom de 21ste aan in holland, zal eens kijken of ik door kan naar beverwijk , als je in de camera kijkt zie je bovenin een uitsparinjke met een zwart soort sponsje er om heen, dat spul word al slecht ,een fotograaf die ik sprak bij een bruiloft hier, zei dat hij camera's bij het leven sleet hier ,hij maakt ook wel heel veel foto's hoor, maar het zout hier in de lucht is echt killing , mijn spullen zijn hier ook zo aan gort, en verroest