Geo-Tagging

Discussies over ons favoriete merk
Gesloten
wblink
Forumlid
Forumlid

Geo-Tagging

Bericht door wblink » do jul 24 2008 7:51 pm

Hi,

Ik heb sinds kort "Geo-Tagging" gevonden mbv Goolge Maps en wat aanverwante prgms en heb eea zelf in LR kunnen invoeren (alhoewel LR141 daarvoor niet eschikt zou zijn (wel dus).

Ik zit nu dus achteraf de plekken waar de bewuste foto's zijn gemaakt te koppelen aan de GPS-coördinaten (IPCT data). Voor foto's van een aantal jaren geleden wordt het moeilijk voor mij (leeftijd ....).

Tothepoint: Nikon kent (nog) geen Auto-Geotagging (Geen GPS chip). Je kunt er WEL een exerne GPS aanhangen, maar dat is mi een onprettige situatie.

Tot dat Nikon besluit om GPS in de camera in te bouwen (DX4 hoorde ik :-) zou het aardig zijn als er CF kaartjes zouden zijn (zoals er SD kaartjes zijn) die GPS functionalieteit bieden. Iemand enig idee?
Willem.

Macer

Bericht door Macer » do jul 24 2008 7:59 pm

Koop een GPS logger zoals bv de I-Bue 747. Daarmee kan je je route opslaan en later koppelen aan de foto's. Investering van ongeveer 50 a 60 euro.

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » do jul 24 2008 8:40 pm

Hier weer een week op pad met de Gisteq PhotoTrackr en bevalt goed:
inlezen van de route en exporteren als NMEA formaat,
en dan de coördinaten taggen met de foto's middels GeoSetter (die kan NEF feilloos aan).
alleen er aan denken dat je ca eind van de dag een nieuwe penlite plaatst bij continue loggen met 5 seconde interval.
Nu bezig om te zien hoeveel dagen ik kan registerern met het geheugen....

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr jul 25 2008 6:47 am

Willem,

Soms hoef je niets nieuws te kopen.
Ik ontdekte dat ik met een combinatie van de logfile van min Garmin naviagatie-apparaat en beschikbare software vele oude foto's kon taggen.

Zoek eens naar GPicSync en GeoSetter.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

pabusk

Bericht door pabusk » vr jul 25 2008 7:46 am

Zoals iemand al aangaf gewoon een externe ontvanger kopen en achteraf wat software op de PC gebruiken om je foto's daar te taggen. Redelijk goedkoop, heeft zijn eigen batterij dus is geen parasiet van je camera batterij en er zijn legio keuzes.

Kijk eens in dit draadje http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... light=poor

Grtz,
Paul

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » vr jul 25 2008 8:57 am

graag daar verder

Gesloten