Basis vraag over het opladen van accu's
- mazinho
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Basis vraag over het opladen van accu's
Ik ga 4 weken naar Indonesië en natuurlijk gaat mijn D40 mee. Hoe kan ik het beste omgaan met mijn accu (EN-EL9)? Is het goed of slecht om de accu elke avond in de lader te stoppen zodat ik de volgende dag in ieder geval niet zonder stroom kom te staan? Voordat jullie roepen "Koop een tweede accu" wil ik in ieder geval weten wat de beste behandeling van mijn accu is.
- foto-ed
- Forumlid
Kijk hier:
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... _topview=1
voor het antwoord van nikon zelf.....
Veel fotoplezier en laat je ons ook meegenieten als je weer terug bent???
Groetjes,
Ed
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... _topview=1
voor het antwoord van nikon zelf.....
Veel fotoplezier en laat je ons ook meegenieten als je weer terug bent???
Groetjes,
Ed
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid
- mazinho
- Forumlid
- Contacteer:
Dit is hele fijne informatie! Ik had er niet eens aan gedacht om bij good old Ken te checken - die gast schrijft werkelijk overal over niet?
Nu ik eindelijk van het oude fabeltje af ben dat je een accu helemaal moet leegmaken en ik lekker elke dag ga opladen heb ik een nieuwe vraag:
Is het slecht voor je accu om hem in de lader te laten zitten als hij al vol is (als ik hem oplaadt voor ik naar bed ga is hij al lang vol voordat ik weer opsta) - handleidingen waarschuwen hier altijd voor maar ik kan me er niets bij voorstellen.
Nu ik eindelijk van het oude fabeltje af ben dat je een accu helemaal moet leegmaken en ik lekker elke dag ga opladen heb ik een nieuwe vraag:
Is het slecht voor je accu om hem in de lader te laten zitten als hij al vol is (als ik hem oplaadt voor ik naar bed ga is hij al lang vol voordat ik weer opsta) - handleidingen waarschuwen hier altijd voor maar ik kan me er niets bij voorstellen.
- mazinho
- Forumlid
- Contacteer:
Doorladen Accu
Kan iemand mij vertellen of het slecht/schadleijk is voor een accu om hem in de lader te laten zitten als hij al vol is (stel je laadt 's-nacht op als je slaapt)?
Ik weet het eerlijk gezegd niet zeker, maar dacht dat de Nikon opladers waren voorzien van een druppelschakelaar. M.a.w. is de batterij vol, stopt het oplaadproces. Wat ik wel zeker weet is dat er zich hier op het forum hele knappe bollen bevinden die dit ongetwijfeld 100% weten of het waar of niet waar is.
Groet,
ALE
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Een basis antwoord:
Vroeger had men de NiCad batterijtjes.
Deze hadden de onhebbelijkheid om te onthouden hoeveel power ze leverden voordat ze werden opgeladen. Dus als je elke keer op de helft van het verbruik de zaak ging laden liep de capaciteit met sprongen terug.
Die moest je ook regelmatig helemaal ontladen. Een aantal betere laders hadden dan ook een 'ontlaad- laad cyclus'
De betere computergestuurde laders hadden zelfs een 'alive' functie waarbij deze cyclus een aantal keer achter elkaar werd uitgevoerd, zodat je de baterijen weer een beetje op kon krikken.
Later kwamen de NiMh accu's.
Deze hadden beduidend minder last van het geheugeneffect. Toch werd aangeraden om ook deze zo nu en dan helemaal leeg te trekken.
Nu hebben we het over Lithium Ion batterijen...
Deze hebben nagenoeg geen geheugeneffect. Dus die kun je tussentijds gewoon opladen. De weergave van de restcapaciteit is vele malen beter dan bij de voorgaande types.
Na het opladen van de accu gaat de (bijgeleverde) lader over op 'onderhoudslading' En je kunt de accu gewoon in de oplader laten zitten. Die onderhoudslading is vaak een druppellading die met een 10e van de accucapaciteit de accu blijft laden. Deze laadstroom is totaal ongevaarlijk voor de levensduur van je accu.
Toch kan het ook hier geen kwaad om af en toe de boel even leeg te trekken.
tot zover de geschiedenis van de batterij.
Vroeger had men de NiCad batterijtjes.
Deze hadden de onhebbelijkheid om te onthouden hoeveel power ze leverden voordat ze werden opgeladen. Dus als je elke keer op de helft van het verbruik de zaak ging laden liep de capaciteit met sprongen terug.
Die moest je ook regelmatig helemaal ontladen. Een aantal betere laders hadden dan ook een 'ontlaad- laad cyclus'
De betere computergestuurde laders hadden zelfs een 'alive' functie waarbij deze cyclus een aantal keer achter elkaar werd uitgevoerd, zodat je de baterijen weer een beetje op kon krikken.
Later kwamen de NiMh accu's.
Deze hadden beduidend minder last van het geheugeneffect. Toch werd aangeraden om ook deze zo nu en dan helemaal leeg te trekken.
Nu hebben we het over Lithium Ion batterijen...
Deze hebben nagenoeg geen geheugeneffect. Dus die kun je tussentijds gewoon opladen. De weergave van de restcapaciteit is vele malen beter dan bij de voorgaande types.
Na het opladen van de accu gaat de (bijgeleverde) lader over op 'onderhoudslading' En je kunt de accu gewoon in de oplader laten zitten. Die onderhoudslading is vaak een druppellading die met een 10e van de accucapaciteit de accu blijft laden. Deze laadstroom is totaal ongevaarlijk voor de levensduur van je accu.
Toch kan het ook hier geen kwaad om af en toe de boel even leeg te trekken.
tot zover de geschiedenis van de batterij.
ik laad mijn en-el4 accu(D2X) ook elke keer gewoon op, echter heb ik de laatste tijd in mijn cameramenu de melding:"calibratie vereist"! Dus ik met delader de accu het caibratieprogamma laten doorlopen waarna hij daaropvolgend weer oplaadt. Echter geeft het cameramenu toch steeds weer de melding"dat caibratie vereist is. WEET IEMAND HOE DIT KAN??( heb de gebruiksaanwijzing van de accu niet meer)
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ben,
Lees gewoon het handboek van de kamera (pg 223 in de EN editie) en de lader, MH-21
Beide handboeken zijn te verkrijgen op www.nikon.nl
Groeten, GIjs
Tip: gewoon op het knopje drukken...
Lees gewoon het handboek van de kamera (pg 223 in de EN editie) en de lader, MH-21
Beide handboeken zijn te verkrijgen op www.nikon.nl
Groeten, GIjs
Tip: gewoon op het knopje drukken...
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)