Landschap en Portret profiel van Nikon voor de D300 D3 D700

Discussies over ons favoriete merk
ger boots

Bericht door ger boots » za jul 19 2008 9:41 pm

19doerak59 schreef:dus mode 1 komt overeen met portrait
en mode 3 komt overeen met de beeldinstelling landscape ??
Nee. dat denk ik niet want nikon geeft natuurlijk geen doublures om te downloaden
ger

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jul 20 2008 10:03 am

ger boots schreef:Wie kan mij uit de brand helpen?
Ik heb de volgende beeldinstellingen op mijn D300:
Standaard
Neutraal
Levendig
Monochroom
D2x Mode 1
D2x Mode 2
D2x Mode 3
en 2 eigen gemaakte beeldinstellingen
Dus 8 beeldinstellingen in totaal.
In wil graag de twee nieuwe beeldinstellingen zoals in deze topic besproken uitproberen.
Bij het kopiëren naar de camera gaat de beeldinstelling landscape perfect.
Maar bij de beeldinstelling portrait kan ik deze alleen opslaan als D2xMode 1 of D2xMode 2 of D3xMode 3
Ger,

Ik had hetzelfde probleem, maar ik heb ontdekt dat, met uitzondering van de eigen instellingen, de D300 niet meer dan 8 originele beeldinstellingen kan laden. Je zult dus moeten kiezen of je één van de bestaande instellingen kunt missen of niet. Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld D2XMODEII te wissen, omdat je deze als de D2x tegenhanger van de stand NEUTRAAL in de D300 kan beschouwen. Het is ook niet mogelijk om D2XMODEII, of één van de andere officiële beeldinstellingen, eerst naar de eigen instellingen te kopieëren en vervolgens de originele instelling te wissen. De eigen instellingen zijn altijd afgeleid van de originele instellingen en daarvoor moeten deze in de camera beschikbaar zijn.

Resumerend: maximaal 8 Nikon beeldinstellingen (misschien dat dit met een firmware update zal worden verhoogd). Indien je beide nieuwe beeldinstellingen wilt laden, zul je eerst moeten vaststellen welke van de bestaande instellingen gemist kan worden.
Jur

19doerak59

Bericht door 19doerak59 » zo jul 20 2008 1:18 pm

daarom wil ik ook weten wat nu te gebruiken mode 3 of de beeldinstelling landscape ??
En dit geldt ook bij mode 1 met beeldinstelling portrait.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jul 20 2008 1:31 pm

19doerak59 schreef:daarom wil ik ook weten wat nu te gebruiken mode 3 of de beeldinstelling landscape ??
En dit geldt ook bij mode 1 met beeldinstelling portrait.
Doe eens een paar testjes met de verschillende instellingen of speel daar eens wat mee (met NEF's) in Capture NX/NX2. Wat het beste/mooiste is, is erg smaakafhankelijk.
Jur

19doerak59

Bericht door 19doerak59 » zo jul 20 2008 2:12 pm

ik ben gevoelig voor andermans mening

ger boots

Bericht door ger boots » zo jul 20 2008 2:23 pm

Jur schreef:
ger boots schreef:Wie kan mij uit de brand helpen?
Ik heb de volgende beeldinstellingen op mijn D300:
Standaard
Neutraal
Levendig
Monochroom
D2x Mode 1
D2x Mode 2
D2x Mode 3
en 2 eigen gemaakte beeldinstellingen
Dus 8 beeldinstellingen in totaal.
In wil graag de twee nieuwe beeldinstellingen zoals in deze topic besproken uitproberen.
Bij het kopiëren naar de camera gaat de beeldinstelling landscape perfect.
Maar bij de beeldinstelling portrait kan ik deze alleen opslaan als D2xMode 1 of D2xMode 2 of D3xMode 3
Ger,

Ik had hetzelfde probleem, maar ik heb ontdekt dat, met uitzondering van de eigen instellingen, de D300 niet meer dan 8 originele beeldinstellingen kan laden. Je zult dus moeten kiezen of je één van de bestaande instellingen kunt missen of niet. Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld D2XMODEII te wissen, omdat je deze als de D2x tegenhanger van de stand NEUTRAAL in de D300 kan beschouwen. Het is ook niet mogelijk om D2XMODEII, of één van de andere officiële beeldinstellingen, eerst naar de eigen instellingen te kopieëren en vervolgens de originele instelling te wissen. De eigen instellingen zijn altijd afgeleid van de originele instellingen en daarvoor moeten deze in de camera beschikbaar zijn.

Resumerend: maximaal 8 Nikon beeldinstellingen (misschien dat dit met een firmware update zal worden verhoogd). Indien je beide nieuwe beeldinstellingen wilt laden, zul je eerst moeten vaststellen welke van de bestaande instellingen gemist kan worden.

Hallo Jur,
Bedankt voor jouw meedenken.
Ik laat mode 1, 2 en 3 staan en beperk mij tot de landscape en laat potrait weg omdat ik met mijn huidige instellingen daar goed mee terecht kom. Als ik landscape voldoende heb getest kan ik nog altijd ook de mode portrait downloaden en daarna beslissen welke ik als vaste beeldinstellingen laat staan
ger

Leo

Bericht door Leo » ma jul 21 2008 10:32 pm

Ik nog niets gedownload / geinstalleerd, maar op welke lichtomstandigheden is die portret stand gebaseerd?

Heb nog te weinig ervaringen met alle instellingen om er wat mooiers van te maken, dus allicht proberen, maar bovenstaande vroeg ik me toch af.

gr.Leo

Vledder

Bericht door Vledder » di jul 22 2008 7:54 am

19doerak59 schreef:ik ben gevoelig voor andermans mening
Gooi m.u.v. NEUTRAAL alle profielen van je camera en ga met NX naar wens de NEF's finetunen 8) .

Een mening van een ander meenemen in je overweging is niet verkeerd, maar wees wel kritisch en onderzoek vooral zelf......

butzy

Bericht door butzy » di sep 09 2008 11:38 am

ik kwam op deze discussie terecht via de zoekfunctie en een aantal van mijn vragen zijn nu beantwoord, maar zoals altijd roept dat weer nieuwe vragen op.
Heeft iemand in de tussentijd de de settings voor landschap en d2x mode 3 vergeleken?
Zelfde voor portret en d2x mode 1?
Welke vinden jullie het best?
En die d2x mode 2, waar wordt die nou voor gebruikt?
Ik fotografeer voornamelijk met veel licht (tropen), landschappen en hele grote beesten :). Wat is voor mij de beste instelling (en nou niet zeggen: "zelf uitproberen")

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di sep 09 2008 6:32 pm

Ik fotografeer voornamelijk met veel licht (tropen), landschappen en hele grote beesten . Wat is voor mij de beste instelling (en nou niet zeggen: "zelf uitproberen")
't Is voornamelijk een kwestie van smaak. Jouw smaak wel te verstaan.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

19doerak59

Bericht door 19doerak59 » di sep 09 2008 6:51 pm

ik ben het eens met Butzy, over het zelf uitproberen... je vraagt niet alleen om een mening maar ook wat het beste zou zijn met de beeldinstellingen. En een kwestie van smaak speelt hier geen rol, de voorkeur beeldinstellingen zijn niet voor niets gemaakt en daarom lijkt het beter om te weten wat de instellingen precies doen. Je bent ook niet altijd in de gelegenheid om alles te testen.

butzy

Bericht door butzy » wo sep 10 2008 2:51 pm

Bedankt Jan,
Ik kan het zelf niet beter zeggen. Ik wil gewoon graag weten wie wat gebruikt en waarom.
En die d2x mode2 snap ik niet. Da's als je veel aan gaat passen. Dan maakt het toch niet uit wat je doet? Kan ik die dan maar het beste gewoon weer verwijderen?
Ik ben net overgestapt op het fotograferen in NEF, maar maak daar dan direct jpeg's van. Ik ben nog niet zo'n held met de foto-editing programma's en vind ook eigenlijk dat een foto in 1x goed moet zijn.
De NEF's bewaar ik wel, want ik zou best nog wel eens van mening kunnen veranderen.....
Anne-Marie

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”