Van analoog naar digitaal SLR

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
RdR

Van analoog naar digitaal SLR

Bericht door RdR » wo jan 24 2007 11:24 pm

Op dit moment fotografeer ik nog met een NIKON F70 met de diverse lensen en toebehoren, voor mijn fotografie een camera met genoeg mogelijk heden. Daarnaast heb ik een Sony sybershot (DSC-V1).
Door deze laatste camera de vele voordelen van digitaal ontdekt en ik vind het dan ook tijd om een digitale SLR aan te kopen. Voorkeur gaat (uiteraard) uit naar een NIKON (D80). Maar aangezien deze nog geen zogenaamde sensor cleaning heeft twijfel ik, en daarom kijk ik met een scheef oog naar de Canon D400/Olympus E500 en E400. Ook al omdat ik een poosje een Olympus E300 te leen heb gehad en daar zeer over te spreken was.
Aangezien ik veel op het strand en in de duinen fotografeer heb ik een paar (simpele) vragen: is stof op de censor echt een probleem ? En als je er last van heb is het dan simpel te verwijderen ?

ML

Bericht door ML » do jan 25 2007 12:10 am

Hangt ook beetje af van de hardnekkigheid van het stof.
Ik heb nu twee keer een, op de foto's zichtbaar, stofje gehad dat ik met een beetje blazen kon wegkrijgen. (in EEn jaar)
Je kunt de sensor laten reinigen bij het nikon service punt, of nog zelf aan de gang gaan met cleaning-kit's. (niet door iedereen aangeraden)
Wisselen van objectief, met de opening van de camera naar beneden helpt ook al om invallend stof te verminderen. Ken de kamera's met stofverwijderings-mechanisme's niet maar ik denk dat zelfs deze wel eens stof kunnen krijgen dat niet daarmee te verwijderen is, zit je dus toch aan een schoonmaakbeurt vast van de fabrikant.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do jan 25 2007 12:44 am

Wat je ook moet laten meewegen, is dat je bij de aanschaf van een Canon of Olympus je ook nieuwe objectieven moet aanschaffen. Ik weet niet welke je objectieven je nu hebt, maar voor een goedkope 50mm 1.8 kan je 4 x je sensor laten reinigen. Ik heb zelf een D70s en schiet ook veel in de duinen, zlefs met harde wind. Ik heb mijn camera nu een half jaar en nog geen stofje te bekennen, dit terwijl ik toch vrij frequent objectieven wissel. Inderdaad met mijn rug naar de wind en mijn body naar beneden gericht. Ook zorg ik ervoor dat de lensdop aan de achterkant los is van het te plaatsen objectief, alvorens ik het geplaatste objectief verwijder. Scheelt weer een paar seconden troep.
Veel succes met je keuze!

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

hjanssen

Bericht door hjanssen » do jan 25 2007 12:44 am

ML schreef:Wisselen van objectief, met de opening van de camera naar beneden helpt ook al om invallend stof te verminderen.
Stof valt niet, maar dwarrelt en kan dus omhoog dwarrelen als de zon op iets schijnt. Alleen nooit tegen de wind in wisselen. Stof kan ook gewoon de camera in komen door zoomen, pompwerking.

Sensorcleaning schijnt ook niet altijd goed te werken en dan moet je het gewoon zelf(laten) doen. Het is een fluitje van een cent.

RdR

Bericht door RdR » do jan 25 2007 10:52 am

Dat van de lenzen wou ik juist een beetje aan de kant schuiven, ik heb inderdaad een paar mooie NIKON lenzen. Maar dat zijn bijna allemaal tweedehands gekochte vaste brandpunt lenzen (laten wel lekker veel licht door, maar vullen ook mijn rugzak). Aangezien ik heb besloten de komende jaren hier in te gaan investeren kan ik dus wat makkelijker over stappen naar een ander merk. Vandaar ook dat ik het nu tijd vindt om de overstap naar digitaal SLR te maken.
Als ik met andere hierover praat en ook in diverse fotozaken hebben ze het elke keer over stof en dat het een groot probleem is. En over de mooie systemen van OLYMPUS en/of CANON. Nou heb ik het niet zo op electronica wat je heel snel laat trillen, want dan gaat het in mijn ogen op den duur toch stuk. Maar het zelf schoon maken van de sensor vindt ik ook geen optie.
Wat kost het laten reinigen van de sensor bij het service punt en hoelang ben je de camera dan kwijt ?

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do jan 25 2007 1:04 pm

Laatst was iemand die de camera naar het nikon service point heeft gebracht. Betrof een D70 en hij was ik meen € 27,50 kwijt incl. update naar D70s. Hij kon erop wachten. Moet je wel zelf even naar Beverwijk rijden. Informeer anders eens bij het servicepunt:

Nikon Service Point

Nikon Service Point Nederland
De Jong en Van Stijn B.V.
Wijkermeerweg 50
1948 NW Beverwijk
Nederland

Telefoon: 0251-274737
Fax: 0251-272564
E-mail: info@nikonservice.nl

Succes!

Garoeten Irwan

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » do jan 25 2007 2:22 pm

Pancaran's schreef:Laatst was iemand die de camera naar het nikon service point heeft gebracht. Betrof een D70 en hij was ik meen € 27,50 kwijt incl. update naar D70s. Hij kon erop wachten. Moet je wel zelf even naar Beverwijk rijden. Informeer anders eens bij het servicepunt:
Je kunt natuurlijk allen de D70s firmware in de D70 laden ;) De rest is niet overdraagbaar (lcd scherm, sluiterknop, draadontspanner, etc.)

Er zijn meer zaken die het doen, konijn bijvoorbeeld ook. (schoonmaken dan). En hier heb ik destijds niets voor hoeven te betalen (had wel wat andere dingen gekocht tijdens dat bezoekje dus...)
Laatst gewijzigd door ThunderNet op do jan 25 2007 2:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » do jan 25 2007 2:22 pm

Dubbelpost

hjanssen

Bericht door hjanssen » do jan 25 2007 4:26 pm

Zo gauw een stofje enige plakkracht heeft werkt de sensor cleaning niet meer. Op andere fora, hier zullen Canongebruikers niet zo vlug klagen, heb ik ook klachten gezien van stof op een sensor van een 400D.

Gewoon zelf doen, 5 minuten werk, soms duurt het maanden voor dat er stof op de sensor zit en soms moet het 2x keer per week.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do jan 25 2007 6:08 pm

ThunderNet schreef: Je kunt natuurlijk allen de D70s firmware in de D70 laden ;) De rest is niet overdraagbaar (lcd scherm, sluiterknop, draadontspanner, etc.)
Joh!
Het heet toch ook updaten en niet "pimpen"?

Garoeten Irwan

harry bul

Re: Van analoog naar digitaal SLR

Bericht door harry bul » do jan 25 2007 6:45 pm

RdR schreef:Op dit moment fotografeer ik nog met een NIKON F70 met de diverse lensen en toebehoren, voor mijn fotografie een camera met genoeg mogelijk heden. Daarnaast heb ik een Sony sybershot (DSC-V1).
Door deze laatste camera de vele voordelen van digitaal ontdekt en ik vind het dan ook tijd om een digitale SLR aan te kopen. Voorkeur gaat (uiteraard) uit naar een NIKON (D80). Maar aangezien deze nog geen zogenaamde sensor cleaning heeft twijfel ik, en daarom kijk ik met een scheef oog naar de Canon D400/Olympus E500 en E400. Ook al omdat ik een poosje een Olympus E300 te leen heb gehad en daar zeer over te spreken was.
Aangezien ik veel op het strand en in de duinen fotografeer heb ik een paar (simpele) vragen: is stof op de censor echt een probleem ? En als je er last van heb is het dan simpel te verwijderen ?
harstikke SIMPEL koop er een setje bij van visible dust econa 1.6 kitt sensor brush echt simpeler kan het niet twee borsteltjes voor 89 euro lijkt veel maar je kunt er ongeveer 10.000 tot 15.000 keer de sensor mee schoonmaken. gebruik het zelf ook tot volle tevredenheid.
lees ergens 5 minuten werk nou nog geen 1 minuut werk....
Harry

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”