NEF+JPG problemen met lezen in picture project

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Daanber

NEF+JPG problemen met lezen in picture project

Bericht door Daanber » wo jan 24 2007 3:26 pm

Ik ben al even bezig om een probleem op te lossen maar kom er vooralsnog niet uit. Ik heb mij bewust voor dit forum ingeschreven in de hoop dat andere D80 gebruikers e.e.a. bij hun camera willen nakijken. Ik fotografeer regelmatig in NEF en heb geen probleem om dat te lezen in picture project of photoshop cs. Beide programma's kunnen dat dus prima aan. Op het moment dat ik in de camera instel dat ik zowel een NEF als een JPG wil opslaan en ik probeer dit NEF bestand te lezen in een van bovengenoemde programma's dan krijg ik dus een foutmelding en kan ik niks met het NEF bestand. Wie herkent dit en kan mij vertellen of dit slechts bij mijn camera gebeurt of dat het een algemeen D80 probleem is. Alvast bedankt voor jullie hulp want voor de rest ben ik er erg gelukkig mee en opsturen doe ik dus slechts in het uiterste geval.

dragon2

Bericht door dragon2 » wo jan 24 2007 4:22 pm

Ik gebruik zelf CS2 en CS3, en soms Capture NX. Geven geen van allen problemen met lezen van D80 NEF+JPEG.

Ik zou de demo CS3 eens proberen als ik jou was, als dat wel werkt ligt het aan de (oudere) programma's, als dat niet werkt dan ligt het aan de camera.

GdP

Bericht door GdP » wo jan 24 2007 4:23 pm

Alweer een probleem :shock:
Laatst gewijzigd door GdP op wo jan 24 2007 5:50 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

dragon2

Bericht door dragon2 » wo jan 24 2007 4:27 pm

gdepater schreef:Eerst lid worden van de Nikon Club Nederland. :)
Huh?

ML

Bericht door ML » wo jan 24 2007 5:18 pm

Kun je nog wat dingen verduidelijken?
bv: wil je de bestanden met de geheugenkaart in de kamera, dus via een usb verbinding op de computer openen? of is de map met alle beelden eerst op de pc gezet via een kaartlezer?
Kun je in windows explorer wel de afzonderlijke NEF's en JPEG's zien staan? en benaderen door er met rechter muisknop op te klikken en "open met" gebruiken?
Je moet te weten zien te komen of de NEF's "beschadigd" zijn door het gelijktijdig wegschrijven met de JPEG's (zijn de JPEG's nog wel te openen?) of dat er iets in de software mis is waarmee je ze wilt openen.

Daanber

opgelost

Bericht door Daanber » do jan 25 2007 10:41 am

Bedankt voor jullie, over het algemeen, behulpzame reacties. Het is opgelost. Hoe het is ontstaan is mij een raadsel want ik kon gewoon NEF openen en dus opeens niet meer. Ik heb idd een plugin gedownload voor Photoshop en daarna ging het weer goed alhoewel het scherm voor aanpassingen nu afwijkt van het scherm wat ik eerder zag. Is er nog een mysterie en dat is waarom ik eerst wel en toen opeens niet meer de NEF bestanden kon openen in Photoshop maar ik denk dat ik daar maar niet al te lang bij stil blijf staan. Ik zal mij eens verdiepen in jullie activiteiten en wie weet word ik dan ook wel lid....enne Dragon2, mooie site en spectaculaire foto's.

harry bul

Bericht door harry bul » do jan 25 2007 2:48 pm

als de CS2 gebruikt moet je voor de D80 altijd de plugin downloaden Daanber anders werkt het nooit zelfde probleem had ik ook toen ik de D80 erbij kocht met de D70 geen enkel probleem.trouwens waarom NEF+JPG?

Harry

Daanber

Bericht door Daanber » vr jan 26 2007 9:14 am

Ik heb nog weinig ervaringen met de NEF mogelijkheden en daarom wilde ik voor de zekerheid de foto ook in JPG Fine opslaan. Uiteindelijk kan ik gewoon alles is NEF gaan fotograferen. In dit geval was dat ook geluk want degene voor wie de foto's bestemd waren had ze snel nodig en met die NEF ellende was ik dan mooi te laat geweest.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”