Help!

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
Ramona

Help!

Bericht door Ramona » do okt 09 2008 10:29 am

Ik wil heel graag een goede spiegelreflex camera aanschaffen.
Mijn doel is mooie plaatjes schieten van mijn honden en als dat bevalt en goed gaat, plaatjes schieten van andermans honden.
Ik wil hier ook evt cursussen voor doen.
Maar er worden zoveel verschillende type nummers aangeboden dat ik het moeilijk vind te bepalen welke ik nodig zal hebben.
Ik keek eerst naar de D40 maar ik zie dat je ook de D40x hebt, ik denk dat dit een beginners camera is :?:
Als ik er wel verder mee wil, is het misschien zonde en kan ik beter naar een ander type nr kijken?
Wie heeft er een idee?? :?:

jpauwels

Re: Help!

Bericht door jpauwels » do okt 09 2008 10:32 am

wat is je budet?
Wil je honden "portretten" of juist honden in actie gaan 'schieten'?

Ramona

Bericht door Ramona » do okt 09 2008 10:38 am

jpauwels schreef:wat is je budet?
Wil je honden "portretten" of juist honden in actie gaan 'schieten'?
ik weet niet of mijn budget voldoende is, in ieder geval wel al voldoende voor de D40 (wordt voor 330 euro aangeboden op Wehkamp, al denk ik dat ik hem liever bij een fotozaak in de buurt wil kopen) met artikelen die je daar bij nodig hebt, want daar komt natuurlijk nog iets bij. En anders is het nog eventjes verder sparen, ik vind het zonde om een camera aan te schaffen waar ik later niet alles mee kan, dan maar meteen de goede :wink:

Eigenlijk wil ik beide. Ik laat zelf hondjes uit voor de kost en kan dus veel mooie actie foto's schieten, maar met mijn huidige camera, een simpele digitale camera van Sony, is het eigenlijk zonde, want de foto's zijn gewoon niet mooi scherp.. Regelmatig andere kleuren, dan weer licht, dan weer donker (camera gaat volgens mij ook stuk)..
Heb ooit eens portret foto's van mijn eigen honden laten maken en dat wil ik eigenlijk ook kunnen.. dus beide :idea:

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do okt 09 2008 10:50 am

En tweedehands?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Ramona

Bericht door Ramona » do okt 09 2008 10:51 am

chip54 schreef:En tweedehands?
Nee, ik wel wel een nieuwe.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » do okt 09 2008 11:28 am

hoi Ramona de D40 zou ik even laten voor wat het is en je op een D60 of een D90 gaan orienteren. Ik weet dat de d60 her en der al met een 18-55 objectief voor 399,00 wordt aangeboden, en dat is toch iets degelijker dan de d40/d40(x). Ook zal je net als bij de d40 van nikon AF-S lensen nodig hebben omdat je in de d40/d40x en d60 in ieder geval geen autofocus moter in de body zit . De d90 is de opvolger van de d80, die nu wel snel in waarde zal gaan dalen immers de grotere broer of zus is uit en die moet gepushed worden.

Als je nieuw wil dan zit je nu eigenlijk vast aan een d60 of d80 of d90 de foto zaak dei nu nog erg veel d40s heeft loopt hopenloos achter.

maar dat is zoals ik het bekijk. lees gewoon wat testen en google eens op de modellen die ik noemde en doe je voordeel er mee..

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do okt 09 2008 11:34 am

Wat ga je met de foto's doen? Afdrukken op groot formaat of op een website/diashow laten zien? Voor dat laatste heb je niet heel veel megapixels nodig; voor het eerste kan je in principe meer megapixels gebruiken. Ofschoon je met een 6 MP camera gemakkelijk tot 30x45cm kunt afdrukken.

Het nadeel van een D40 camera is dat er in de camera geen scherpstelmotor zit. Je moet dus altijd objectieven kiezen die over een ingebouwde scherpstelmotor beschikken. Die zijn vaak wat duurder en de keuze is beperkter.
Misschien moet je een maandje langer doorsparen en een D60 kopen. Of toch een gebruikte camera. Als je goed oplet en in een betrouwbare winkel koopt kan je daar niet echt de mist mee ingaan.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

jpauwels

Bericht door jpauwels » do okt 09 2008 11:41 am

Hou er rekening mee dat in de D60 ook geen scherpstel motor zit!
Het hoeft op zich geen probleem te zijn. er zijn best al heel veel objectieven met een scherpstel motor erin zowel van nikon als ook van sigma en tamron.
Ikzelf heb voor de D80 gekozen 1 omdat er een scherpstel motor in zit zodat ik mijn oude objecieven kan gebruiken en 2 omdat er een extra LCD schermpje bovenop zit ik hoef dan niet altijd op mijn hoofdscherm te kijken voor de instellingen ed.

de D80 is nu redelijk betaalbaar geprijst bij de bekende handelaren als KE en konijn.
hij kost nu bv bij Kamera Express met 18-55Vr €538,-

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do okt 09 2008 11:45 am

En ik had nog zo gezocht of er in een D60 wel een scherpstelmotor zat.... :(
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

jpauwels

Bericht door jpauwels » do okt 09 2008 11:46 am

ArjanL schreef:En ik had nog zo gezocht of er in een D60 wel een scherpstelmotor zat.... :(
Geeft niets, je kunt nu eenmaal niet alles weten toch? Je hebt in ieder geval weer wat geleerd :mrgreen:
Met elkaar komen we er wel uit!

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do okt 09 2008 12:27 pm

Ramona,

In principe heb je meer dan genoeg aan een D40 voor wat jij wilt.
De D40x zou ik laten liggen, het enige verschil tussen D40 en D40x is dat de D40x 10 megapixels heeft en de D40 maar 6.
Als je die 10 megapixels belangrijk vindt (is het alleen maar voor grotere afdrukken en voor crops) dan zou ik voor de D60 gaan, die heeft ook 10 megapixels en heeft verder als voordeel dat hij nieuwer en beter is. Het prijsverschil tussen een D40 en D60 is zo klein dat de D40x daar nog maar met moeite tussen past.

Betreffende het ontbreken van de interne scherpselmotor in deze drie camera's, daar zou ik me niet teveel zorgen over maken als ik jou was. Dat is eigenlijk alleen maar interessant als je voor oude tweedehands lenzen gaat. Nikon brengt al tijden niet anders meer uit dan AF-S lenzen en Sigma en Tamron zijn ook al twee jaar druk bezig om hun hele assortiment AF-S compatible te maken. (Zelfs Tokina gaat er mee beginnen.)

Natuurlijk zijn er camera's die meer kunnen dan de D60, maar het is maar afwachten hoeveel belang je hebt bij zaken als veel beeldjes per seconde, hoge ISO waarden, liveview, filmpjes maken, automatische lichtmeting bij niet CPU-objectieven of automatische belichtingstrapjes. (Nee, Nikon heeft geen camera die al deze functies heeft.)
Als ik jou was, zou ik voor een D40 of D60 gaan, er een jaar mee fotograferen en dan evalueren of je meer wilt (en wat dan), de meest waarschijnlijke stap zou dan een D90 zijn, over een jaar is die gegarandeerd 300 Euro goedkoper dan nu ('t ding is nu net uit) en je D40/D60 kun je dan op z'n minst nog verkopen voor 200 Euro op marktplaats. Per saldo ben je dan goedkoper uit dan wanneer je nu een D90 koopt.

Mijn advies is een D40 of D60, afhankelijk van je megapixelbehoefte.

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » do okt 09 2008 2:05 pm

Ramona,

Ik ben het helemaal met Roelof eens.
Wij zijn ook in het bezit van een D60, een fijne camera, met een heel redelijk kid lensje met beeld stabilisator.
Succes met de keuze.

Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,

Ramona

Bericht door Ramona » do okt 09 2008 7:33 pm

thanks voor jullie reacties! Ook al snap ik lang nog niet alles.. vind het wel een goede om nu uit de voeten te kunnen met een d40 of d60 en evt later een d90 te kopen..
ik ga me nog even verder inlezen hoor!

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”