Bericht
door emdeklerk » vr dec 19 2008 11:09 pm
Naar mijn mening zijn alle Nikon-logo's speciaal getekend, weliswaar in de verte gebaseerd op bekende lettertypes, maar altijd afwijkend van het origineel. Let maar op de onderkast (kleine) k sinds de SP: de schuine halen komen op dezelfde plaats "uit" de stok. Meestal komt de onderste schuine haal uit de bovenste.
Het lettertype dat in het begin werd gebruikt voor Nikon (de meetzoekers I, M, MS, S en S2) was een schreefloze met een "Art Nouveau"-tintje. Let op de curve in de schuine streep van de N en de speelse n. De onderste schuine lijn van de k komt uit de bovenste.
Het lettertype dat werd ingevoerd op de SP, en ook op de F en de eerste Nikkormats leek het meest op de schreefloze zogenaamde "Bauhaus"-letters als Futura, Bernhard Gothic, Kabel, Atlantis, Nobel.
Het later ingevoerde type op de F2 is ook speciaal getekend, maar het lijkt nog het meest op de Linea, of de Folio. Ook Helvetica en andere schreeflozen uit dit tijd lijken er op. Rond die tijd werd ook voor het woord Nikkormat dat lettertype gebruikt.
De vette cursief die nog steeds in diverse gradaties van vetheid wordt gevoerd lijkt het meest op een Helvetica. Hier zijn echt een aantal varianten van: het woord Nikon op de metalen lensdoppen is vetter dan het woord Nikon op de camera's.
Het bizarre is dat een variant van deze letter al heel lang werd gevoerd op bijvoorbeeld instructieboekjes en verpakkingsmiddelen. Kijk maar naar de filterdoosjes.
Nikon heeft dus enige malen het logo veranderd, wat mij altijd wat bevreemd heeft. Het eerste logo was subtiel en tijdloos, en dat hadden ze naar mijn mening het best kunnen handhaven. Het huidige vetcursieve logo vind ik eigenlijk niet zo mooi. Een beetje schreeuwerig.
Bij Leica hebben ze dat beter gedaan - hooguit een paar zeer subtiele aanpassinkjes in die 80 jaar. Evenzo Contax. En kijk ook eens naar het Porsche-lettertype - dat gaat ook al sinds 1945 of zo mee. Duitsers hoef je niets over vormgeving te vertellen. (Ja, ik weet het - gelukkig heeft Nikon bijtijds Giugiaro ingeschakeld. Italianen kunnen er ook wat van!)
Ik vond het wel leuk dat ze voor de F5 jublileum-uitvoering teruggrepen naar het "Art Nouveau"-logo.
Als typograaf heb ik naar die lettertypen wel eens onderzoek gedaan - ik vond de verandering van het logo bij de invoering van de F2 al discutabel. Uit die tijd weet ik dat je honderden letterproeven kunt doorspitten zonder de "Nikon-letter" te kunnen determineren, wat de beste aanwijzing is dat de logo's uit een ontwerpstudio komen.
Maar dat is geen schande, veel multinationals hebben hun eigen lettertype laten ontwerpen. Max Factor, Renault, VAG, Heineken, en zo zijn er nog wel een paar. Een recent voorbeeld van een specifiek ontworpen letter is het letterype voor de huidige nummerplaten op auto's.
Groet, E.M. de Klerk