Al was het alleen al voor de portretfotografie!
Een kleine terugblik:
Ik denk dat er een verschuiving heeft plaats gevonden in discussie inhoud vergeleken met de periode van voor de digitalisering. Vroeger ging de discussie meer over hoe je bepaalde onderwerpen het beste kon fotograferen. De keuze van een lens met een bepaald brandpunt speelde geen rol, omdat dat al vaststond. Voor portretten nam je een 105mm. En wilde je wat meer dan alleen hoofden op de foto, dan werd het een 80mm. En voor een 135mm was elke woonkamer te klein!
Verder ging de discussie over een juiste compositie van de foto met een aantal grondvormen als onderwerp. Maar ook de kleuren die in de foto voorkomen. Een onbelangrijk onderdeel op foto mag bv. geen dominante kleur hebben! En ga zo maar door.
Het ging meer over de periode voordat de foto werd gemaakt dan de periode daarna!
Nu lijkt het er op dat fotografie meer een aanschaf probleem is geworden. Wordt het een Nikon D30 of een D300? Dat maakt wel even een verschil! Vroeger was de keuze een Nikkormat FTN of een Nikon F. Voor de foto maakte dat geen verschil! Het was de lens die het verschil maakte! En wilde je met je foto professioneel overkomen, dan was je aangewezen op een dure Nikon lens.
Gelet op de kwaliteitsverschillen en de ruime keuze is het minder eenvoudig geworden om een passende lens te kiezen.
Maar het valt mij op dat ik heel wat mensen tegen kom die gebruik maken van een ‘rot’ lens en daar best tevreden mee zijn. Blijkbaar scoren matige lenzen nog wel zo goed dat velen daar genoegen mee nemen.
Voor dit moment zijn bijna alle digitale spiegelreflex camera’s nog uitgerust met een half kleinbeeld sensor. En dat maakt de keuze voor een portretlens iets minder eenvoudig. Tele-zoomlenzen beginnen nu in het algemeen al bij 70mm (FF equivalent 105mm) en is dus bruikbaar. Maar ze bieden te weinig mogelijkheden om de dieptescherpte drasties te beperken, waardoor ze maar een beperkte bruikbaarheid hebben.
Helaas is het zo dat in de lijst van Nikon AF lenzen een goede portret lens voor half kleinbeeld ontbreekt. En blijft het behelpen.

Het zit er dik in dat wordt binnen kort FF bij Nikon!

Maar ook op het gebied van scherpte, contrastomvang, en kleurdiepte blijven de resultaten van een half kleinbeeld sensor nog te veel achter t.o.v. een professionele analoge camera met dito film. En dat zal gaan veranderen.

Gerrit