Dead pixel !!

Discussies over ons favoriete merk
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Dead pixel !!

Bericht door jettiny » wo nov 19 2008 7:43 pm

Tot mijn grote schrik heb ik deze week een dead pixel in de sensor vastgesteld.
Mijn D80 die ik 20 Juni heb aangeschaft heeft de dead pixel,( een zwart plusteken) al vanaf het begin.
Ik heb de afgelopen dagen gesnuffeld in een van de eerste opnamen, en daar was het ook al aanwezig.
Hierover enkele vragen.
Worden de sensoren niet gecheckt op dit soort defecten ?
Wordt de sensor nu vervangen of kan het gerepareerd worden ?
Kan ik verwachten dat Nikon moeilijk gaat doen en proberen de schuld bij mij neer te leggen, of doen ze niet zo flauw ?
En hoe lang gaat het ongeveer duren voordat ik mijn D80 terug heb ? :(
Ik heb de camera zojuist weg gebracht.
Als ik het niet gezien had, was het dan steeds erger geworden, dus meer dead pixels ?

Graag reactie's, ook van lotgenoten aub.

Zul je zien, heb ik geen reserve/camera en maak je de mooiste momenten mee !! :evil:

vr gr Tiny

Mark Verheijen

Re: Dead pixel !!

Bericht door Mark Verheijen » wo nov 19 2008 7:49 pm

Een collega van me had tot 2 keer toe meerdere hot pixels op zijn D90. Die zijn meteen omgeruild, maar hij had het ook meteen opgemerkt.
Mijn D90 heeft dan weer nergens last van. Het komt vaker voor. Of het later kan ontstaan, dat weet ik niet.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo nov 19 2008 7:51 pm

Een heleboel vragen,
Je bent de camera inderdaad even kwijt. Het hoort onder de garantie te vallen, toestel is nog geen halfjaar oud. Het zou niet erger geworden zijn, is geen epidemie of virus. Sensoren worden gecheckt, maar: door wie en wanneer, tolerantiegrens, etc.
Sterkte zonder toestel. (Kon je niet een leentoestel krijgen?)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » wo nov 19 2008 9:22 pm

Bij Nikon Service in Beverwijk kunnen ze dat fixen. Klaar terwijl je wacht.
Het defecte pixel wordt uitgeschakeld in de firmware en zal voortaan de gemiddelde waarde krijgen van de omliggende pixels. Zie je helemaal niks van. Ook niet op 100% ingezoomd.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » wo nov 19 2008 9:24 pm

Als het gaat om echt 1 pixel, dan kan dat. Die collega had echt vlekjes van duidelijk meerdere pixels. Dat ga je toch merken denk ik, ook als ze uit staan.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » wo nov 19 2008 9:38 pm

rocksoff schreef:Als het gaat om echt 1 pixel, dan kan dat. Die collega had echt vlekjes van duidelijk meerdere pixels. Dat ga je toch merken denk ik, ook als ze uit staan.
In een jpg kan het lijken dat het een cluster van defecte pixels is. Gewoon even langs gaan in Beverwijk.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » wo nov 19 2008 9:40 pm

Ik zal het hem zeggen!

Onno schreef:
rocksoff schreef:Als het gaat om echt 1 pixel, dan kan dat. Die collega had echt vlekjes van duidelijk meerdere pixels. Dat ga je toch merken denk ik, ook als ze uit staan.
In een jpg kan het lijken dat het een cluster van defecte pixels is. Gewoon even langs gaan in Beverwijk.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo nov 19 2008 10:10 pm

Dank jullie voor de snelle reactie's.

Voor zover ik heb kunnen vaststellen is het inderdaad maar 1 pixel, en dus zou het allemaal mee kunnen vallen.
De locatie waar de pixel zich bevind is rechtsonder, gelukkig in een gebied waar het toch vaak niet storend hoeft te zijn.
Maar ja het is een nieuwe D80, en je zit in de garantie, en het voelt niet goed als er dan wat is.
Daarstraks nog iemand gesproken die voorspeld dat de camera zeker een week of 6-7 weg is :(
Ik moet mezelf troosten met het feit dat ie dan in ieder geval voor de 1e verjaardag van mijn kleinzoon terug is, 6 februari.
En nee chip54 ik kreeg leentoestel mee, sterker nog ze hadden er zelfs niet een voor verhuur :oohh:
Wat een fotozaak zeg !!!
En als ze er al een hadden dan zou het in geen geval een spiegelreflexcamera zijn maar een compactcameraatje, en dat voor 45 euro voor 3 dagen !?
:shock:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 19 2008 11:05 pm

Dead pixels en hot pixels komen geregeld voor. Net zoals dat bij LCD-schermen ook kan voorkomen. (Ik heb er ook een paar).
En nee, er wordt geen chip vervangen. Maar zoals eerder opgemerkt wordt het softwarematig opgelost door de dead pixel in de firmware te lokaliseren waarbij de waarde van de pixel bij elke foto de waarde krijgt van de pixels eromheen. Nou ja, dat valt tussen die 10 miljoen andere pixels die het wel gewoon doen dan echt niet meer op.
Ik heb van gebruikers gelezen die elk jaar hun camera laten nakijken en van de dan inmiddels paar extra dode pixels, dat softwarematig dan weer laten lokaliseren en "herstellen".

Ik denk niet dat je je camera 6-7 weken kwijt bent, want het is in no time softwarematig gefixt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo nov 19 2008 11:26 pm

Pffffffffffff, geruststellende woorden Leon, dank voor je reactie en deskundige uitleg :wink:
Ik ga met volle kracht hopen dat ie nog voor de kerst en eventuele sneeuw terug is :D

vr gr Tiny

dodo

Bericht door dodo » do nov 20 2008 8:58 am

Ik had het ook, ben zelf naar Beverwijk gegaan binnen de garantieperiode, kon erop wachten. Klusje van niks, en zelfs buiten de garantieperiode zouden de kosten mee moeten vallen.

Niks om je druk over te maken hoor (hoewel het wel schrikken is, in het begin).

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do nov 20 2008 6:02 pm

Hmmmm, dus er is toch wel gevoel in Beverwijk, dat je zomaar aan kunt komen lopen. :D
Nou is mijn camera opgestuurd, dus zal dat wel een langer traject lopen.
Zou ik vriendelijk kunnen vragen of ie klaar is over een weekje of zo ?
Of hebben ze daar een hekel aan ?
Want dan zou ik het ophalen kunnen combineren met een dagje zwarte markt :lol:

Bedankt Dodo voor je reactie.

vr gr Tiny

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » vr nov 21 2008 12:14 am

Heej Tiny,

Ook ik heb een "dooie" pix gehad :evil: .
Naar de winkel (Camex Eindhoven) waar ik de camera (Nikon D40 ) gekocht had... geen probleem is een garantie geval.
Drie weken later telfoontje ...camera is terug binnen gekomen, ik naar de winkel camera opgehaald en meteen terug naar huis (jah, en natuurlijk ter plaatse niet getest) ... wat denk je bij de eerste foto ...

Juist "DRIE kapotte Pixels" :twisted: ... oke, telefoontje naar de winkel , meneer dat is niet mogelijk.. oke, foto opgezocht met een "dooie pix" .. afgedrukt op 80% en een foto afgedrukt NA de reparatie met de "drie kapotte pix".
Terug naar de winkel, daar heeft de filiaalmanager de foto's bekeken en gelijk de camera (met een begelijdende brief) weer retour gestuurd naar Beverwijk.

Vijf weken later de camera terug binnen gekregen met een NIEUWE !!! sensor :lol: . En geen kosten gehad :wink:

Dus ik heb ruim 8 weken zonder camera gezeten... maar hij is nu weer op & top in orde !!!

Thxs aan de firma "Camex" Eindhoven :mryellow: .

met vriendelijke groet,

J@siu !!! :mrgreen:

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr nov 21 2008 6:36 pm

Kijk dat zijn tenminste daadkrachtige mensen.
Heel erg fijn voor jou, het zal best even spannend zijn geweest over de afloop !!
Wat vreemd dan toch dat Beverwijk geen kwaliteitscheck heeft gedaan, dat zou je wel verwachten toch?!
Zelf heb ik nog geen ervaring met de fotozaak bij ons in Uden, maar ik zal het binnenkort weten.
Ik vond al wel dat men erg koel en afstandelijk reageerde.
Dat is in ieder geval niet erg positief te noemen.
Er was echt zo'n sfeertje van daar heb je er weer zo een.
Dat is niet echt wat je noemt klantvriendelijk, dat waren ze wel toen er iets gekocht werd vanzelf.
We wachten even af, alvorens verder conclusie's te trekken.
Het is voor mij een dubbele check te weten de fotozaak en Beverwijk in garantietijd en dat voelt nu nog goed. :mrgreen:

Dank voor je bericht, je hoort nog hoe het afgelopen is.

vr gr Tiny

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za nov 29 2008 5:25 pm

Hey allemaal, hij is terug, mijn D80!!!! :D
Toch vlug gemaakt in Beverwijk.
Vorige week donderdag opgestuurd naar Beverwijk via een vakhandel in mijn woon plaats, en vanmiddag kon ik hem weer ophalen.
Nog mooi voor de Sint en kerst en wellicht nog meer sneeuw !!!
Iedereen bedankt voor jullie inbreng c.q.tips en medeleven. :wink:

vr gr Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”