De huidige economie schreeuwt om goedkope troep, Nikon doet z'n best zullen we maar zeggen

Het blijkt altijd weer koren op de molen voor bepaalde mensen die die ouwe rommel maar niet los kunnen laten

Haha, je beste onderschrift totnutoe Michael!mikemix schreef:"Zoom eens wat vaker, dat haalt die zuinige prime van uw gezicht"
Skippy schreef:Haha, je beste onderschrift totnutoe Michael!mikemix schreef:"Zoom eens wat vaker, dat haalt die zuinige prime van uw gezicht"
klopt! Daarom gaat mijn F3 niet weg!emdeklerk schreef:Beste Mike:
Nee, je laat rommel pas los als het stuk gaat, toch? Vandaar dat ik alles nog heb.
We moeten over 20 jaar eens kijken welke camera's en objectieven die je nu hebt het nog doen.
Gokje: je F3 en je MF-objectieven.
Overigens heb je natuurlijk gelijk als je zegt: wat moet ik met spul dat 89 jaar oud wordt.
Maar wil je dan wel spul dat berekend wordt op een levensduur van 89 weken?
Ik begrijp ook wel: bij Nikon wordt een afweging gemaakt. Levensduur afgezet tegen prijs en mate van geavanceerdheid.
Wat ik me nu afvraag: wat is de berekende levensduur van de huidige, toch wel dure spullen? En wordt die gehaald? Zo niet, wat zijn dan de "lessons learned"?
Wat ik ook bedoelde met mijn voorbeeld van de 1,4/58mm: was die dan zo "over-engineered" dat het kreng het nog steeds doet? En dat terwijl hij optisch, naar mijn mening qua vertekening beter, en qua scherpte zowat gelijkwaardig is aan het nieuwste product, dat G-ding?
Nee, de 1,4/58mm was niet over-engineered, hij beantwoordt gewoon aan de meest elementaire eisen waaraan een goed objectief toen diende te voldoen. Zoals ook de huidige spullen aan de huidige eisen schijnen te voldoen. Je schreef het al: Nikon doet zijn best...
Hartelijke groet, prettige jaarwisseling, E.M. de Klerk
Ik denk dat het is misgegaan bij de prijzenoorlog. Mi heeft bv Leica daar NIET aan mee gedaan en zijn de prijzen daar dan ook naar. Het probleem (probleem???) van fijnafstelling van de focus is blijkbaar voor een deel verschoven van fabrikant (Nikon) naar gebruiker dmv het toevoegen van een insteloptie in het menu van de camera's.emdeklerk schreef:Wie had er vroeger ooit gehoord van front- of backfocus? Een objectief stelde volmaakt scherp in het filmvlak, en het instelvlak van het (verwisselbare!) matglas lag op exact hetzelfde punt. Daar hoefde nooit iets aan te worden afgesteld, en dat kon niet eens.
Waar is het mis gegaan? Consumentenwensen? Wilde echt iedereen overal een zoomobjectief voor gebruiken?
Groet, E.M. de Klerk
Letten ze daar ook op taal?Melliw schreef:Bij mijn studie werktuigbouwkunde kan ik vaak in aanraking van het dilemma prijs-kwaliteit.
Wij lezen daarom ook goed te kijken naar de prijs en eigenlijk iets minder naar de kwaliteit.
gr. Melliw
...en kost daarom de helft (inflatie meegerekend) t.o.v. van 'toen', dat is bij Nikon pro spul niet het geval...Melliw schreef:...Dat zie je overal: de wasmachine van van de jaren '80 a '90 gaat 25 jaar mee.
De huidige machine is gemaakt zodat hij met 8 jaar kapot is, en alle fabrikanten doen daaraan mee...
Er wordt gezegd: "als het maar goed te begrijpen is."mikemix schreef:Letten ze daar ook op taal?Melliw schreef:Bij mijn studie werktuigbouwkunde kan ik vaak in aanraking van het dilemma prijs-kwaliteit.
Wij lezen daarom ook goed te kijken naar de prijs en eigenlijk iets minder naar de kwaliteit.
gr. Melliw