Nostalgie, modern of professioneel
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nostalgie, modern of professioneel
Ik denk dat wij als forum gebruikers in 3 groepen ingedeeld kunnen worden.
Drie verschillende camera's die de doelgroepen kunnen vertegenwoordigen naar mijn idee.
De F5: lekker stevig, nostalgisch, niet te patserig maar wel kwaliteit, 35 mm erop en gaan.
De D90: normale body, goede kwaliteit, redelijk salvo, digitaal zodat we thuis nog wat kunnen knutselen, een 18-70 mm lensje erop.
De D3X: voor m'n werk, grootst, best, stiekem een beetje teveel van het goede, liefst met een 14-24 mm.
Het lijkt me gewoon eens aardig om te weten.
Ikzelf stem voor de F5
gr. Melliw
Drie verschillende camera's die de doelgroepen kunnen vertegenwoordigen naar mijn idee.
De F5: lekker stevig, nostalgisch, niet te patserig maar wel kwaliteit, 35 mm erop en gaan.
De D90: normale body, goede kwaliteit, redelijk salvo, digitaal zodat we thuis nog wat kunnen knutselen, een 18-70 mm lensje erop.
De D3X: voor m'n werk, grootst, best, stiekem een beetje teveel van het goede, liefst met een 14-24 mm.
Het lijkt me gewoon eens aardig om te weten.
Ikzelf stem voor de F5
gr. Melliw
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Re: Nostalgie, modern of professioneel
Ik ga dan voor de D3x, ben hebberig, wil altijd het nieuwste van het nieuwste. En inderdaad een beetje teveel van het goede. 

Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Moeilijk, moeilijk....
Heb de F5 en vind dat een werkelijk prachtige camera; de D90 heb ik een dagje mogen proberen, kon mij niet echt bekoren; de D3x vind ik iets teveel van het goede. De D700 of D3 maken me weleens hebberig......
In dit geval kies ik dus voor de F5, perfecte kwaliteit.
Heb de F5 en vind dat een werkelijk prachtige camera; de D90 heb ik een dagje mogen proberen, kon mij niet echt bekoren; de D3x vind ik iets teveel van het goede. De D700 of D3 maken me weleens hebberig......
In dit geval kies ik dus voor de F5, perfecte kwaliteit.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
Ik heb een F5 en F90X met MB-10
D3X heb ik niet, maar geef mij de F5 maar.
D3 staat er niet bij.
D3X heb ik niet, maar geef mij de F5 maar.
D3 staat er niet bij.
Kies zelf voor de lekker vastpakkende F5. Je koopt ze tegenwoordig voor minder dan 500 €
Voor het prof-werk kies ik voor de digitale H'blad, maar deze mis ik in het lijstje.
Voor het prof-werk kies ik voor de digitale H'blad, maar deze mis ik in het lijstje.

- Cees
- Forumlid
Mis al twee stemmen voor de F5!
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
Ik nog nooit een F5 vast gehad, maar ik ga voor de F5 (dat hadden jullie vast niet anders verwacht :mrgreen: )
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Mellow,
Bedoel je met nostalgie chemische film?
Een F5 is m.i. nog steeds modern, amper 10 jaar oud.
Pak eens een F of F2 (de F is volgend jaar 50 jaar oud!)
Een D90 vind ik in deze vergelijking een lelijk eendje.
Nog steeds wachtend op een D3X met verwisselbare zoekers en bruikbare matglazen (sorry DCS660/760 eigenaren),
nog steeds treurend om het einde van Kodachrome 25,
Groeten, Gijs
Bedoel je met nostalgie chemische film?
Een F5 is m.i. nog steeds modern, amper 10 jaar oud.
Pak eens een F of F2 (de F is volgend jaar 50 jaar oud!)
Een D90 vind ik in deze vergelijking een lelijk eendje.
Nog steeds wachtend op een D3X met verwisselbare zoekers en bruikbare matglazen (sorry DCS660/760 eigenaren),
nog steeds treurend om het einde van Kodachrome 25,
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik geloof niet dat ik in een van je 3 groepen val. En zo zullen heel veel mensen niet in deze 3 groepen vallen...
Ik zit ergens tussen de D90 en de D3X in.
Ik zit ergens tussen de D90 en de D3X in.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Voor mij zou het niet direct iets worden uit dit rijtje.
De F5 heb ik, maar daar zie ik mij niks meer mee fotograferen of het moet gewoon voor de grap zijn, akelige vergrendeling van de aan-uit knop en verder zie ik mezelf niet meer analoog fotograferen.
De D90 is een leuke camera, maar ik heb 'm liever iets zwaarder, ik heb 'm nog niet in handen gehad, maar hij klinkt te plastic.
De D3x is een monster van een camera, maar te duur.
Ik denk dat ik zou gaan voor een D3, een D700 met grip of toch weer een D300 met grip. Maar uit het rijtje van de poll kies ik toch maar de D3x, die zou ik ongetwijfeld kopen als ik straks de 25 miljoen zou winnen in de staatsloterij.
De F5 heb ik, maar daar zie ik mij niks meer mee fotograferen of het moet gewoon voor de grap zijn, akelige vergrendeling van de aan-uit knop en verder zie ik mezelf niet meer analoog fotograferen.
De D90 is een leuke camera, maar ik heb 'm liever iets zwaarder, ik heb 'm nog niet in handen gehad, maar hij klinkt te plastic.
De D3x is een monster van een camera, maar te duur.
Ik denk dat ik zou gaan voor een D3, een D700 met grip of toch weer een D300 met grip. Maar uit het rijtje van de poll kies ik toch maar de D3x, die zou ik ongetwijfeld kopen als ik straks de 25 miljoen zou winnen in de staatsloterij.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Ik werk eigenlijk niet meer analoog. Heb de F5 wel eens vastgehad en vond de handling en het menu niet je van het. Als het analoog moet, geef mij dan maar een F6 of F100.
- De D90 heb ik nooit vastgehad. Wel een D70 van een collega. Toen ik eenmaal met een D2h had gewerkt was ik te verwend om met mindere handling genoegen te nemen. Een D90 wordt het dus niet.
- Een D3x wil ik op dit moment ook niet hebben. Mijn PC trekt het niet om bestanden van 75mb te bewerken. De 20mb bestanden van de D2Xs vind ik al niet echt fijn.
Ik zie nu meer in een D3 naast mijn D2Xs. Heel misschien een D700. Maar ik wacht denk ik tot de D3 heel gunstig te krijgen is. Ben verziekt door de D2-serie, helaas.
Als er dan toch één van deze drie modellen ooit gaan komen dan zal dat dus een D3x zijn die ik dan over twee jaar voor 1500euro tweedehands overneem van iemand die er 10000 opnames mee heeft gemaakt tijdens verjaardagfeestjes. Of gewoon nieuw voor 2000 euro in de uitverkoop. Laat mij maar lekker achter de meute aansukkelen. Scheelt een hoop geld.
- De D90 heb ik nooit vastgehad. Wel een D70 van een collega. Toen ik eenmaal met een D2h had gewerkt was ik te verwend om met mindere handling genoegen te nemen. Een D90 wordt het dus niet.
- Een D3x wil ik op dit moment ook niet hebben. Mijn PC trekt het niet om bestanden van 75mb te bewerken. De 20mb bestanden van de D2Xs vind ik al niet echt fijn.
Ik zie nu meer in een D3 naast mijn D2Xs. Heel misschien een D700. Maar ik wacht denk ik tot de D3 heel gunstig te krijgen is. Ben verziekt door de D2-serie, helaas.
Als er dan toch één van deze drie modellen ooit gaan komen dan zal dat dus een D3x zijn die ik dan over twee jaar voor 1500euro tweedehands overneem van iemand die er 10000 opnames mee heeft gemaakt tijdens verjaardagfeestjes. Of gewoon nieuw voor 2000 euro in de uitverkoop. Laat mij maar lekker achter de meute aansukkelen. Scheelt een hoop geld.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dat wil niet zeggen dat ik D3x zou kunnen betalen of dat ik het er voor over zou hebben. Maar als ik hem op een dienblaadje aangeboden krijg...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Sluit me aan bij Patrick, ik zou de D300 gekozen hebben als deze erbij zou staan. D3 is me iets teveel, D90 iets te weinig...
Michael
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Ik heb voor de F5 gekozen door een gebrek aan betere keuzes.
De F5 is ook een hi tech body, niet echt nostalgisch.
Ik kies voor de F3.
De F5 is ook een hi tech body, niet echt nostalgisch.
Ik kies voor de F3.
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Tja de F5 of een iets ouder model, de nostalgie zit hem in de filmrolletje en het ontwikkelen ervan.
De D90 en D200/D300 vindt ik enigzinds hetzelfde. (kwaliteit, mogelijkheden)
Het valt me trouwens wel op dat mensen die voor de D3X er niet echt voor uit willen komen
Het valt me trouwens ook op dat groep groep van de D90 (en D200/D300) vrij klein is...
gr. Melliw
De D90 en D200/D300 vindt ik enigzinds hetzelfde. (kwaliteit, mogelijkheden)
Het valt me trouwens wel op dat mensen die voor de D3X er niet echt voor uit willen komen

Het valt me trouwens ook op dat groep groep van de D90 (en D200/D300) vrij klein is...
gr. Melliw