Nieuwe computer / snelheid / gedachten over iMac

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
BlaBla

Nieuwe computer / snelheid / gedachten over iMac

Bericht door BlaBla » do jan 29 2009 2:10 pm

Mijn huidige PC is nu volgens mij al een jaar of 6 oud.
Het is een Pentium IV 2,4MHz met 512MB intern geheugen (Windows XP).
Videokaart is een nvidia Ti4200 met 128MB (als ik het goed heb).

Deze week heb ik voor het eerst wat met NEF-bestanden zitten stoeien (UFRAW) en echt vlot gaat dat allemaal niet.

Ligt dat aan een gebrek aan geheugen of eerder aan de snelheid van de processor?

Mijn PC is misschien langzamerhand sowieso aan vervanging toe en ik heb al zitten kijken naar een overstap naar een iMac. Wat de iMac betreft zie ik dat er de keus is tussen een ATI- en een nvidia-videokaart (op de 24"-versie).

Heeft iemand van jullie ideeen over het verschil tussen deze twee videokaarten en waarom ik voor de een of de ander zou moeten kiezen? De nvidia is volgens mij nieuwer dan de ATI en misschien daarom te verkiezen?

Ik koop niet iedere twee jaar een andere computer dus als ik met de nvidia wat meer jaren vooruit kan dan is dat op zich voor mij ook een reden om daarvoor te kiezen.

Iemand hier wijze woorden over?

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuwe computer / snelheid / gedachten over iMac

Bericht door wil » do jan 29 2009 2:44 pm

512 MB geheugen wat je nu hebt is veel te weinig voor fotobewerken. De vraag is of uitbreiden zinvol is in een pc van 6 jaar oud.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do jan 29 2009 4:11 pm

Snelle grafische kaarten zijn vooral relevant bij 3D-modelling en games.
OS X maakt voor diverse (interface)effecten wel gebruik van de grafische chip. Ik heb een ATI kaart in m'n Mac Pro zitten; werkt voortreffelijk. Méérprijs voor een snellere kaart kan je ook in extra RAM geheugen stoppen; stop de slots maximaal vol!
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do jan 29 2009 5:52 pm

Een Pentium IV op 2,4 GHz (MHz lijkt mij wat onwaarschijnlijk) en 512 MB RAM is waarschijnlijk geen zes jaar oud, eerder een jaar of vier, als je zes jaar geleden zo'n racemonster had gekocht dan hadden ze je ook wel een fatsoenlijke hoeveelheid geheugen aangeraden. Vier jaar geleden was zoiets een budgetmodel en dan krijg je wel minimaal geheugen.
Je zou wel wat verbetering krijgen door upgraden naar 2GB RAM, maar verwacht daar niet teveel van.

Of je nu een mac of een pc koopt, een snelle videokaart is voor fotobewerking minder belangrijk dan een boel geheugen. Kies een goede monitor uit (die is wel belangrijk) en zorg er dan voor dat je videokaart genoeg geheugen heeft om jouw monitor in de gewenste resolutie en kleurdiepte te gebruiken. Zowel voor mac als pc zou ik wel minimaal voor 2 GB RAM gaan, liever meer dan minder.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

george013

Bericht door george013 » do jan 29 2009 10:55 pm

En als je niet meer precies weet wat je in huis hebt, kun je AIDA32 downloaden en installeren. Geeft je een goed overzicht van wat je hebt.
George

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”