Video: Welke camera

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
PDvD

Video: Welke camera

Bericht door PDvD » wo feb 04 2009 11:36 am

Voor mijn werk zal ik binnenkort een videocamera aan moeten schaffen. Dit heeft totaal niets met fotografie te maken dus, echter hier zitten misschien wel mensen die er ook verstand van hebben. Als ik bijvoorbeeld op: linkje kijk dan zie ik dat de duurste en meest professioneeel ogende camera's de minste aantal megapixels hebben. Dit terwijl het wel weer HD camera's zijn. Ik snap het even niet meer. Een goede lens op een camera zegt veel, maar toch is er wel heeeel erg veel verschil. Heeft iemand hier verstand van en kan het me uitleggen?

evertfoto

Re: Video: Welke camera

Bericht door evertfoto » wo feb 04 2009 6:22 pm

Heb zelf gekozen voor een kleine, handzame, kwalitatief prima Full HD Canon HV30, die nog gewoon op cassette's opneemt.
De camera geeft prima resultaten en heeft een zeer goed objektief. Op aanraden van Jacob (Nikon Service Center) gekozen voor een cassettecamera, omdat volgens hem de informatie die op een cassette wordt weggeschreven meer gegevens bevat dan op een schijf of kaartje.
Ben wel zoveel mogelijk een driepoot gaan gebruiken, omdat filmen nu eenmaal anders werkt dan fotograferen.

Afbeelding
Heb een Sony Groothoeklens erbij gekocht voor meer beeldhoek.

Afbeelding
Had nog een Compendium liggen en die met wat aanpassingen ervoorgezet als zonnekap en filterhouder.
E.e.a. is al wat minder compact, maar voorkomt invallend licht.

Afbeelding
Heb de Canondraagriem vervangen door een Nikon-exemplaar om toch het Nikongevoel te behouden. :wink:

dragon2

Bericht door dragon2 » wo feb 04 2009 8:26 pm

Voor welk doel wil je de videocamera kopen, wat is je budget en hoe wil je het beeld gaan opslaan en bewerken?

Als je een serieuze pc hebt (een quadcore of goede dualcore met een hoop RAM en een fatsoenlijke videokaart) dan is werken met AVCHD goed mogelijk. Met een Apple ook wel maar is wat lastiger. Ik zou dan gaan voor een memory stick camera zoals de Sony CX6/7/11/12, maar alleen als je er geen highspeed beelden mee wil maken zoals uit een vliegtuig springen, camera monteren op een motor, dat soort dingen, daar kunnen de meeste recente cameras namelijk niet goed tegen (in dit geval vanwege de optische beeldstabilisatie - voor dit soort dingen wil je electronische beeldstabilisatie want die kan UIT).
Niet alle softwarepaketten kunnen evengoed met AVCHD uit de voeten (bv Premiere CS4 kan het sinds kort wel maar niet zo soepel als sommige andere paketten) en een Mac heeft nog andere eigenaardigheden op dit gebied.

Een camera die opneemt op DVD zou ik zowiezo overslaan.

Harde schijf (ook AVCHD) is een optie, mits die geen schokken krijgt en mits je niet boven de 8000ft ermee gaat (skydiven dus weer maar ook rustig bergbeklimmen etc).

Tape, de Sony HC5 is een geweldige camera als je hem nog kan vinden, de HC7 en HC9 zijn duurder en kunnen bv ook een losse microfoon aansluiten. Tape is nog steeds het goedkoopst om video op te slaan, 4 euro max per sony videotape (dixons, mediamarkt, per 5), er gaat een uur video op (ook in HD). Voor een tape camera heb je firewire nodig op je computer. De meeste softwarepakketten hebben geen moeite met HDV video en een beetje recente non-budget pc gaat het editten en renderen ook wel mee lukken.

Ik zou niet naar de megapixels kijken voor HD videocameras, die zijn niet zo spannend meer. Het verschil in de modellen zit hem meer in de filecompressie, opslagmedium, bouwkwaliteit, stabilisatiemogelijkheden en opties. Er zijn wel duidelijke budgetmodellen die zou ik overslaan, dan heb je het over youtube kwaliteit video zeg maar, dus een cameratelefoon tegenover een DSLR. Sony heeft erg goede cameras en maar ook mindere series (de TG serie bv), Canon heeft goede HD cameras voor normaal gebruik, de Panasonics en JVCs zou ik lekker laten liggen en al helemaal de overige (vage) merken.

Nog een tip, ook voor de 2e poster: als je er een groothoek of telelens op wil zetten koop er dan 1 uit de Raynox HD serie. Overige HD lenzen (van Century bv) zijn erg duur en deze zijn prima. Niet-HD lenzen op je HD camera zetten is zooooo zonde, die hebben te weinig beeldlijnen - had je netzogoed een SD camera kunnen kopen...

dragon2

Bericht door dragon2 » wo feb 04 2009 8:30 pm

Op aanraden van Jacob (Nikon Service Center) gekozen voor een cassettecamera, omdat volgens hem de informatie die op een cassette wordt weggeschreven meer gegevens bevat dan op een schijf of kaartje.
Waarom luister je naar een fotograaf als het over videocameras gaat? :wink: Compressie op niet-tape cameras is afhankelijk van de opslagsoort en het model, de goede cameras die opslaan op HD of geheugenkaartje zijn net zo goed als de tape varianten :wink: Gewoon geen budget youtube ding kopen.

PS lees mijn opmerking hierboven even over voorzetlenzen...

evertfoto

Bericht door evertfoto » wo feb 04 2009 8:47 pm

Heb vergeten te vermelden dat Jacob geen fotograaf is, maar directeur/reperateur bij Nikon Service in B'wijk.
Hij heeft naar mijn mening veel verstand van hoe e.e.a. opgeslagen wordt.
Voor normaal gebruik zal opnemen op een harde schijf of kaartje voldoende zijn.
Wil je alles eruit halen, neem je op op cassette. Dat doen de "grote" jongens ook nog steeds.

dragon2

Bericht door dragon2 » wo feb 04 2009 9:01 pm

Ja maar de grote jongens nemen niet op op miniDV tapes heh, da's heeel andere koek, zeg maar 35mm vergelijken met mediumformat. Maar ook de grote jongens nemen tegenwoordig wel op op solidstate (expresscard formaat bijvoorbeeld) alleen zijn dat onbetaalbare cameras. Bij goede consumentencameras zit er echt geen kwaliteitsverschil tussen, bv tussen een Sony HC5 en een Sony CX12. De workflow van de verschillende formaten is wel dermate anders dat dat mensen nog kan tegenhouden over te stappen, ik zelf zou bv Final Cut Pro hebben moeten leren ipv Premiere CS3 omdat die niks kan met AVCHD, ik heb geen tijd om daarin te steken en al m'n templates enzo opnieuw te moeten maken, dus ik ben nog happy met tape, ook omdat ik zoveel schiet en het opslaan gewoon het handigst is, maar voor het edit verhaal begint het omslagpunt wel te komen met de huidige pc's kun je gewoon sneller AVCHD editten en renderen dan je kunt met tape omdat het importeren daarvan zo $%^& veel tijd kost.

Wat voor camera je koopt is dus van een hele hoop dingen afhankelijk, dus voor een goed advies moet de OP wat meer info geven :D

PDvD

Bericht door PDvD » ma feb 09 2009 10:40 am

Het budget dat ik gekregen heb is zo rond de 1000 euro. Het liefst ga ik voor een tape camera. Met geheugenkaartcamera's heb ik niet echt goede ervaring. Vreemde codecs die niet gesnapt worden etc.. De camera moet degelijk zijn (mijzelf kennende tegen een stootje kunnen). Formaat maakt me niet echt heel erg uit. Het meeste werk zal ik vanaf statief doen.
De videos die ik er mee wil maken zijn productdemonstratievideos, zowel binnen als buiten. Beetje spatwaterbestendigheid is wel makkelijk ;)
Bewerking gebeurt met Premiere CS4 op een quad core xeon 2.4 Ghz bakkie met 4 GB intern geheugen. Rap zat....

dragon2

Bericht door dragon2 » ma feb 09 2009 10:55 am

Van Sony komen dan de HC5/7/9 in aanmerking, Canon heeft ook wat HD tape cameras die goed zijn maar daar weet ik zo geen specifieke modellen van. Ik zou het bij 1 van deze 2 merken laten.

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » do mar 05 2009 9:44 pm

Zelf heb ik vorig jaar een Canon HV 20 gekocht (de voorganger van de boven genoemde HV30 met als grootste verschillen de kleur en de prijs)
Een HD miniDV camera die voor zijn klasse buitengewoon goed gewaardeerd wordt.

Voor mij was het een bewuste keuze om voor miniDV te gaan. DVD (voor zover het nog bestaat) leek me alle nadelen van de overige systemen te combineren. Harddisk vind ik wat risico vol (die dingen kunnen crashen, en ik ben bepaald niet voorzichtig met mijn spullen). Wel interessant vind ik de nieuwe ontwikkeling van geheugenkaartjes. Vorig jaar stond dat echter nog in de kinderschoenen waardoor er weinig aanbod was en niet alle bewerking software er goed mee overweg kon. Vandaar dat voor mij MiniDV overbleef. Heeft wel als nadeel dat je het loopwerk bij stille opnamen kunt horen en dat het overspoelen naar de pc relatief lang duurt. Groot voordeel is weer dat de tapes de kluis in gaan en zo een relatief goedkope en veilige backup vormen voor het ruwe materiaal.

Paar punten mbt de camera: HD opname resolutie klinkt leuk, maar voor dit soort camera's wordt de kwaliteit meer bepaald door de hoeveelheid ruis en kleurweergave dan door het aantal puntjes. Daarnaast moet je eigenlijk alles vanaf statief doen voordat je serieus aan HD resolutie moet gaan denken. Ik zie HD niet als nadeel, maar een niet hd camera zou net zo'n goede kandidaat kunnen zijn.
Wat ervaringen met de HV20: m.i. komt hij wat groothoek tekort. Ik heb er gelijk een 0.7 voorzetlens bij gekocht die er eigenlijk altijd opzit. Eigenlijk moet ik er nog een losse microfoon bij kopen. De ingebouwde microfoon pakt relatief veel geluiden van het loopwerk en bedienen van knoppen mee. Verder heeft hij bij weinig licht (veel binnen opnamen zonder video licht) vrij veel ruis.

Voor mij is het een prima camera, maar voor jou kan ik niet beslissen omdat ik je wensen niet ken. Ik gebruik hem vooral om mijn zoon te filmen in zijn ontwikkeling als baby die de wereld leert kennen.

PDvD

Bericht door PDvD » ma mar 09 2009 11:29 am

Ik zit nu te denken aan de HVR-HD1000E.
Wil toch het liefst een schoudercam. Iemand hier ervaring met deze camera?

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”