ISO 100
ISO 100
Is er een reden voor dat de gevoeligheid bij Nikon in 95% van de camera's bij 200 ISO begint en niet bij 100 ISO??
Alleen de D3X is instelbaar tot 100 ISO en zelfs 50 ISO.
Als ik bij Canon kijk, heeft zelfs de meest eenvoudige reflexcamera een mogelijkheid tot instellen van 100 ISO....
Als ik bij Canon kijk, heeft zelfs de meest eenvoudige reflexcamera een mogelijkheid tot instellen van 100 ISO....
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: ISO 100
Bij Nikon camera's die "normaal" beginnen bij ISO 200 heb je nog wel een mogelijkheid via een instelling in het menu, om die lager in te stellen.
Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 79#p206579
en http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17#p206617
Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 79#p206579
en http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17#p206617
Vriendelijke groet, Léon Obers
Op mijn D60 kan het gewoon.
Ze kiezen de laagste ISO gewoon waar de sensor die in die camera zit op z'n best is. Meer hoef je daar niet achter te zoeken.
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Op een D80 kan het ook gewoon...
Zou ik mij niet veel van aantrekken, op ISO200 ga je zeker nog geen ruis hebben en heb je het voordeel van een snellere sluitertijd.
Zou ik mij niet veel van aantrekken, op ISO200 ga je zeker nog geen ruis hebben en heb je het voordeel van een snellere sluitertijd.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Jan,Ome Jan schreef:Is er een reden voor dat de gevoeligheid bij Nikon in 95% van de camera's bij 200 ISO begint en niet bij 100 ISO??
Mijn oudste Nikon reflexkamera kan ik instellen op ISO/ASA 6 (grapje)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ook maar een bijdrage van mijn kant; ook de D200 heeft een ISO 100 stand. Ik gebruik 'm graag...
Die 95% klopt dus niet echt.

Die 95% klopt dus niet echt.

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Op de D40 kun je in elk geval geen ISO100 instellen ook niet onder een andere naam. En dat is wellicht wel de meest verkochte Nikon DSLR.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
ISO100 wordt in de huidige generatie dSLR camera’s van Nikon ook wel LO 1.0 genoemd. Zo heb je ook LO 0.3 en LO 0.7 die respectievelijk gelijk zijn aan ISO160 en ISO125.
Let echter wel op dat bij het selecteren van ISO100 de weergave van hooglichten negatief kan beïnvloeden. Probeer het alsvolgt voor te stellen: data die de ADC (Analoog naar Digitaal Converter) aangeboden krijgt is verschillend bij ISO100 in vergelijk met ISO200 bij dezelfde opname. Dit heeft een nadelig effect omdat hooglichten die bijna geclipped zijn bij ISO200, “blijken” volledig uitgebeten te zijn bij ISO100 en de camera moet nu ingrijpen om er nog iets fatsoenlijks van te maken. Uit ervaring kan ik stellen dat ISO100 goede opnames produceert in minder contrastrijke omgevingen maar je zeer voorzichtig moet zijn zodra je in een contrastrijke omgeving gaat fotograferen indien je die normaal belicht. Je verliest dan snel informatie in de hooglichten.
Bij de Nikon D3 is de Dynamic Range exact gelijk bij ISO100 en ISO200. Indien je op ISO100 een klein beetje onderbelicht om clipping in de hooglichten te voorkomen bereik je dezelfde Dynamic Range als dat je voor ISO200 had gekozen zonder correctie. Standaard stel ik mijn EV compensatie op -0,3 in als ik voor ISO100 kies en begin van daar te meten. Echter het komt steeds minder voor dat ik deze ISO waarde nog kies.
Hope this helps,
ALE
Bron: Thom Hogan’s Complete Guide to the Nikon D3
Let echter wel op dat bij het selecteren van ISO100 de weergave van hooglichten negatief kan beïnvloeden. Probeer het alsvolgt voor te stellen: data die de ADC (Analoog naar Digitaal Converter) aangeboden krijgt is verschillend bij ISO100 in vergelijk met ISO200 bij dezelfde opname. Dit heeft een nadelig effect omdat hooglichten die bijna geclipped zijn bij ISO200, “blijken” volledig uitgebeten te zijn bij ISO100 en de camera moet nu ingrijpen om er nog iets fatsoenlijks van te maken. Uit ervaring kan ik stellen dat ISO100 goede opnames produceert in minder contrastrijke omgevingen maar je zeer voorzichtig moet zijn zodra je in een contrastrijke omgeving gaat fotograferen indien je die normaal belicht. Je verliest dan snel informatie in de hooglichten.
Bij de Nikon D3 is de Dynamic Range exact gelijk bij ISO100 en ISO200. Indien je op ISO100 een klein beetje onderbelicht om clipping in de hooglichten te voorkomen bereik je dezelfde Dynamic Range als dat je voor ISO200 had gekozen zonder correctie. Standaard stel ik mijn EV compensatie op -0,3 in als ik voor ISO100 kies en begin van daar te meten. Echter het komt steeds minder voor dat ik deze ISO waarde nog kies.
Hope this helps,
ALE
Bron: Thom Hogan’s Complete Guide to the Nikon D3
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Dank voor de reacties, ik dacht al dat er meer achter zat.
In het gelinkte topic vond ik de vergelijking van een stereo-installatie wel duidelijk.
De gedachte van langzame films zijn scherper zit er bij mij nog een beetje in
In het gelinkte topic vond ik de vergelijking van een stereo-installatie wel duidelijk.
De gedachte van langzame films zijn scherper zit er bij mij nog een beetje in