Update Capture NX 2.2.0

Discussies over ons favoriete merk
Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Update Capture NX 2.2.0

Bericht door Onno » di mar 31 2009 3:39 pm

Meer informatie en download links:

Mac versie: http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/ ... a_id/27207
Windows versie: http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/ ... a_id/27186

Een paar wijzigingen die ik italic heb gemarkeerd vind ik het meest interessant:

Wijzigingen in deze versie
- De weergave van RAW-beelden met de NRW-indeling die zijn vastgelegd met de COOLPIX P6000, wordt nu ondersteund. De Picture Controls van Capture NX 2 zijn compatibel met de Picture Controls voor digitale spiegelreflexcamera's. Aangezien de ingebouwde Picture Controls van de COOLPIX P6000 Picture Controls voor COOLPIX-camera's zijn, produceren wijzigingen in de Picture Control-instellingen die zijn aangebracht met Capture NX 2 niet dezelfde kleuren op als de ingebouwde Picture Controls.
- Er zijn enkele wijzigingen aangebracht in het filter voor bestandstypen op de werkbalk.
- Een correctiefunctie voor longitudinale chromatische aberratie is toegevoegd aan Camera- en objectiefaanpassingen in het gedeelte Ontwikkelen van de bewerkingslijst.
- Door de toevoeging van de correctiefunctie voor longitudinale chromatische aberratie zijn de namen van andere functies als volgt gewijzigd.
Autom. correctie chrom. aberratie onder Camera- en objectiefaanpassingen in het gedeelte Ontwikkelen van de bewerkingslijst is gewijzigd in Autom. laterale chrom. aberratie.
De optie Chromatische aberratie-correctie in het menu Aanpassen > Corrigeren is gewijzigd in Laterale chrom. aberratie.
- Een functie voor automatische vertekeningscorrectie is toegevoegd aan Camera- en objectiefaanpassingen in het gedeelte Ontwikkelen van de bewerkingslijst.
- De snelheid van serieverwerking is verhoogd.

- Als een serieverwerkingsproces werd toegepast op beelden die zijn opgeslagen op een externe vaste schijf, werden de beelden verwerkt in de volgorde waarin ze zijn gemaakt. De verwerkingsvolgorde is nu gewijzigd, zodat beelden in alfabetische volgorde op bestandsnaam worden verwerkt.
- Als de menuoptie Aanpassen > Licht > Automatische niveaus… werd toegepast op beelden die zijn gemaakt met de D3X, hadden de bewerkte beelden in sommige zeldzame gevallen een blauwe zweem. Dit probleem is nu verholpen.
- Bij het openen van RAW-beelden die zijn gemaakt met de D60 waarbij actieve D-Lighting is ingeschakeld, werden de beelden in zeer zeldzame gevallen niet correct weergegeven. Dit probleem is nu verholpen.
- Als het kleurenpipet werd geselecteerd in het dialoogvenster Kleurkiezer om een kleur te selecteren uit een schermvullend weergegeven beeld, veranderde de muisaanwijzer niet altijd in de aanwijzer voor het kleurenpipet. Dit probleem is nu verholpen.
- Als een minteken (-) werd ingevoerd in een numeriek tekstvak voor een verbeteringsstap in de bewerkingslijst, werd het teken rood weergegeven en veranderde het na enkele seconden in 0. Dit probleem is nu verholpen.
- Als de muisaanwijzer werd verplaatst over het item Tooncurve bij Snel herstellen in het gedeelte Ontwikkelen van de bewerkingslijst terwijl een andere toepassing actief is, werd Capture NX 2 geactiveerd (naar de voorgrond gebracht). Dit probleem is nu verholpen.
- Als een monitor wordt gebruikt waarbij de naam van het monitorprofiel 2-bytes tekens bevat, werden kleuren niet correct weergegeven. Dit probleem is nu verholpen.
- Als op Annuleren werd geklikt terwijl meerdere beelden werden geopend die zijn verbeterd en vervolgens in de NEF-indeling zijn opgeslagen met Capture NX 2, werden de verbeteringsstappen verwijderd uit de bewerkingslijst van de beelden die wel werden geopend. Dit probleem is nu verholpen.
- Als Capture NX 1.X werd verwijderd nadat een upgradeversie van Capture NX 2 werd geïnstalleerd en de productcode voor Capture NX 2 werd ingevoerd, verscheen het dialoogvenster waarin om de productcode wordt gevraagd wanneer Capture NX 2 de volgende keer werd gestart, maar kon niet op de knop OK worden geklikt, ook al werd de productcode opnieuw ingevoerd. Dit probleem is nu verholpen.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Update Capture NX 2.2.0

Bericht door Onno » di mar 31 2009 4:01 pm

Heel even bekeken tussen de bedrijven door. Sneller is deze versie zeker en de automatische vertekeningscorrectie doet leuk werk.
Interessante update!

Marcel079
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Marcel079 » di mar 31 2009 4:09 pm

Heb net de update opgehaald. Dat ging met 1,2Mbps. prima dus. Dat ging tot voor kort wel eens anders.
Als ik zo de verbeteringen lees, op het oog geen spectaculaire verbetering, maar naturlj el ed dat e.e.a nu wel beter/sneller werkt.

groet, Marcel
Niet met Nikon geschoten, altijd mis

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di mar 31 2009 4:16 pm

De automatische vertekeningscorrectie is wel echt een nieuwe welkome toevoeging. Naast color control points en het pleistertje nog een reden om Photoshop uit de bewerkingsworkflow te halen/houden.

GdP

Bericht door GdP » di mar 31 2009 4:21 pm

'De weergave van RAW-beelden met de NRW-indeling die zijn vastgelegd met de COOLPIX P6000, wordt nu ondersteund. "

Daar zat ik op te wachten. :) En het werkt perfect!

Ruud V.
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ruud V. » di mar 31 2009 4:32 pm

Bepaalde voorkeuren verdwenen en is Engelse versie, ik heb, eh had de Ned. Zal wel weer wennen zijn.
gr. Ruud

D610/D90/, glas en de Macbook R.

Ruud V.
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ruud V. » di mar 31 2009 5:21 pm

Had NX2.2 van Macupdate gedownoad en die was Engels. De Nikon site had de Nederlandse uitvoering. Dus ff te snel geweest.
gr. Ruud

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

WAARSCHUWING Bug in Capture NX 2.2.0 !!!

Bericht door Jur » di mar 31 2009 8:22 pm

Ik heb in NX2 versie [2.2.0 (Windows) een ernstige bug ontdekt. Bij het openen van Snel herstellen / Belichtingscorrectie blijkt deze standaard volledig al links te zijn ingesteld, waardoor het niet mogelijk is een negatieve belichtingscorrectie toe te passen. Omdat de vorige versie van NX2 (2.1.1) niet meer op de Nikon site beschikbaar is, adviseer ik dringend om te wachten met het installeren van 2.2 totdat dit probleem is opgelost. Ik heb het reeds aan Nikon gemeld.
Jur

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: WAARSCHUWING Bug in Capture NX 2.2.0 !!!

Bericht door Jur » di mar 31 2009 8:28 pm

Jur schreef:Ik heb in NX2 versie [2.2.0 (Windows) een ernstige bug ontdekt. Bij het openen van Snel herstellen / Belichtingscorrectie blijkt deze standaard volledig al links te zijn ingesteld, waardoor het niet mogelijk is een negatieve belichtingscorrectie toe te passen. Omdat de vorige versie van NX2 (2.1.1) niet meer op de Nikon site beschikbaar is, adviseer ik dringend om te wachten met het installeren van 2.2 totdat dit probleem is opgelost. Ik heb het reeds aan Nikon gemeld.
Aanvulling op bovenstaande: de Belichtingscorrectie slider werkt zelfs in het geheel niet.
Jur

GdP

Bericht door GdP » di mar 31 2009 8:43 pm

Jur schreef:
Jur schreef:Ik heb in NX2 versie [2.2.0 (Windows) een ernstige bug ontdekt. Bij het openen van Snel herstellen / Belichtingscorrectie blijkt deze standaard volledig al links te zijn ingesteld, waardoor het niet mogelijk is een negatieve belichtingscorrectie toe te passen. Omdat de vorige versie van NX2 (2.1.1) niet meer op de Nikon site beschikbaar is, adviseer ik dringend om te wachten met het installeren van 2.2 totdat dit probleem is opgelost. Ik heb het reeds aan Nikon gemeld.
Aanvulling op bovenstaande: de Belichtingscorrectie slider werkt zelfs in het geheel niet.

Inderdaad!

Je kunt dit voorlopig oplossen via:

Aanpassen/Licht/Contrast en Helderheid.

Volgens mij werkten dat ook al niet op JPEG-bestanden.

Helaas dus achteraf na ‘Snel herstellen’.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » di mar 31 2009 9:21 pm

Klopt bij mij het zelfde :huh: :huh:
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Jaco1
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jaco1 » di mar 31 2009 9:29 pm

Bedankt voor de melding, we wachten dus nog even.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di mar 31 2009 9:38 pm

Heb ook de Nederlandstalige Windows versie geïnstalleerd en kan bevestigen dat de slider daarin inderdaad niet werkt.
In de Mac versie (ik draai de Engelstalige) werkt deze slider wel. Probleem lijkt dus beperkt tot de Windows versie.

Ruud V.
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ruud V. » di mar 31 2009 10:11 pm

Ook bij de Nederlandse Mac versie werkt ie.
gr. Ruud

slofsky

Bericht door slofsky » di mar 31 2009 10:16 pm

grrrrrrrrrr was dus te snel met mijn update ophalen, zal wel even duren voordat e.e.a. wordt hersteld
slofsky

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”