joepert schreef:Nikon zal de eerste niet zijn die aanwezige software gewoon niet laat voorkomen in het menu, zodat een ander model voor meer geld verkocht kan worden omdat daar een bepaalde functie wél op zit. De navigatiesystemen van TomTom hebben ook allemaal dezelfde software aan boord, alleen is de computer anders geprogrammeerd, zodat bepaalde functies op de goedkoopste modellen niet voorkomen. Het zit er wel in maar je kan er dus niet bij.
(exact) dezelfde software (en parameters en ...) = dezelfde werking (bijvoorbeeld het aanwezig en werkend zijn van menu onderdelen)
Computers zijn geprogrammeerd door middel van software (programma's ...) en/of door hardwiring.
Van de Nikon firmware weet ik niet het fijne. Van software in het algemeen des te meer. Voorzover ik zie, zijn er 2 mogelijkheden.
Met modulair opgezette software is het vrij eenvoudig met dezelfde basissoftware een voor elk cameratype specifieke versie van die software te maken.
De software zou ook aan hardware (camera) herkenning kunnen doen en de software vangt dan van buitenaf parameters af die sturen welke functionaliteit van de software/menu's gebruikt/getoond kan worden. Alleen in dat laatste geval kan het exact dezelfde software zijn. Ik weet niet voor welke van deze 2 mogelijkheden Nikon heeft gekozen, maar gezien de niet synchroon verlopende firmware patches/updates gok ik op een voor elk cameratype andere versie van de software.