Over belichtingscompensatie en verscherpen:geen

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
AdriaanH

Over belichtingscompensatie en verscherpen:geen

Bericht door AdriaanH » ma mar 12 2007 12:36 am

Beste mensen,

Wat is het NCN-forum toch een geweldig mooi iets! Ik heb het gevoel mijn investering in het NCN lidmaatschap er nu al weer uit te hebben. Hoezo?

Nou, ik vond de standaard belichting net een tikkeltje te donker. En ja hoor, ik ontdekte eerder deze week op het forum dat dit min of meer de Nikon standaard is, maar toch.. Ik las de tip van Hans Braakhuis om belichtingscompensatie van +0.3 toe te passen.

Ook las ik de tip om verscherpen uit te schakelen, omdat de Nikon lenzen op zich al goed genoeg zijn.

En dus maar eens wat uitproberen. Het was een mooie zonnige dag, en dus werd onze Renault Megane in de achtertuin het dankbare foto object.

En wat blijkt... Die +0.3 belichtingscompensatie werkt dus super! Precies wat ik nodig had! Hans, hartelijk dank voor deze mooie tip!

En dan het gebruik van verscherpen:geen. Het grappige is dat dit op mijn LCD computer-scherm inderdaad wat minder scherp oogt. Maar als ik de foto met verscherpen:geen op de printer afdruk, dan is het resultaat veel meer "naturel", zonder "karteltjes". (Sorry voor deze newby taal).

De moraal van dit verhaal: je kunt heel veel leren van de ervaringen van anderen. En het NCN forum is daarvoor een prima middel. Mijn oprechte en hartelijke dank aan iedereen die zijn/haar bevindingen aan anderen beschikbaar heeft gemaakt!

Groeten,

Adri

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » ma mar 12 2007 1:25 am

Hallo Adri en de oplossers van dit kleine probleem.
Is dat ff mooi, ben ook nieuw hier en zat met hetzelfde "probleem" en dat is nu dus opgelost. Hartelijk dank. Ben overigens ook een d40 bezitter met dezelfde type lenzen, flitser metz 44 mz-2, Capture NX en photoshop CS2.
Groetjes ED
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”