waarom reageren jullie niet

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Jaco1
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: waarom reageren jullie niet

Bericht door Jaco1 » vr jun 12 2009 6:28 pm

Het is misschien wel een idee om net als op fotoo.nl te gaan werken, iedere keer als je reageert krijg je punten. Nadeel is wel dat er ook op bagger foto's ohh en ahh komt omdat je dan punten krijgt.

Even serieus: er worden hier foto's van behoorlijk hoog niveau geplaatst die veelal met de duurste spulletjes zijn gemaakt waar best wel, terecht, reactie op komt. Dan kom jij erachteraan en dan lijkt het al gauw niks of een snapshotje waarop dus niet wordt gereageerd. Ook vind ik dat er op foto's van bepaalde leden reactie's komen terwijl ze ook helemaal zo goed niet zijn. Vrienden/kennis kring heet dat.

Gewoon lekker meelezen, proberen te leren van de vele informatie die hier is en gedeeld wordt en heel af en toe een mooie foto plaatsten in singleshot van de week, dan blijft het leuk :D

Dennis71

Bericht door Dennis71 » vr jun 12 2009 6:48 pm

Jaco1 schreef:Ook vind ik dat er op foto's van bepaalde leden reactie's komen terwijl ze ook helemaal zo goed niet zijn. Vrienden/kennis kring heet dat.
Hele nare eigenschap van het forum inderdaad. Meestal "druft" men geen kritische noot te zetten omdat de gevestigde orde het een prachtplaat of serie vindt. Bah

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jun 12 2009 7:04 pm

Dennis71 schreef:
Jaco1 schreef:Ook vind ik dat er op foto's van bepaalde leden reactie's komen terwijl ze ook helemaal zo goed niet zijn. Vrienden/kennis kring heet dat.
Hele nare eigenschap van het forum inderdaad. Meestal "druft" men geen kritische noot te zetten omdat de gevestigde orde het een prachtplaat of serie vindt. Bah
Werkt dat echt zo? Ik plaats geen "minder positieve" opmerkingen meer omdat dat blijkbaar niet "bij mijn rode kleurtje past", maar jullie kunnen in fotobeoordelingen toch van leer trekken? Ik persoonlijk heb liever commentaar waar ik wat van kan leren dan klapvee. Als ik dat laatste wil kan ik beter weer eens wat foto's bij Zoom.nl plaatsen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » vr jun 12 2009 7:45 pm

Gewoon lekker door blijven plaatsen, ik moet eerlijk bekennen heb ze niet gezien..Maar ik check altijd nieuwe berichten via forumoverzicht..En inderdaad geen commentaar dan vliegt jouw pagina zo van die pagina naar beneden..
Qua kritiek hier op het forum kan je zeker wel wat mee, al blijft smaak ook een discussiepunt! Ik zit op een ander forum waar jonge " fotograven" zitten en hahaha die hebben op alles kritiek behalve hun eigen "goede" foto!!! Daar plaatsen we dus niks meer! Het is gewoon te erg... Hier zitten genoeg deskundige mensen die goede opbouwende kritiek kunnen geven, maar ze vergeten wel eens wat foto's, ach is ook menselijk :wink:
Ik heb trouwens ook een Nikon D40 ben er erg blij mee! Dus conclussie, gewoon lekker door blijven plaatsen, de beste foto moet nog steeds gemaakt worden :mryellow:

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » vr jun 12 2009 9:48 pm

Even mijn hart luchten....
Ik denk niet dat mijn reactie bij iedereen in de smaak valt.
Klaagzangen ontvang ik graag via PB.
Iedere klaagzang maakt kans op een ereplaats in mijn kantoor :egeek: .

Jaco1 schreef:Nadeel is wel dat er ook op bagger foto's ohh en ahh komt omdat je dan punten krijgt.
Jaco,
De reacties die ik hier bij foto's zie zijn exact hetzelfde.
Bij foto's die van geen kanten kloppen wordt verteld dat het prachtige beelden zijn.
Jaco1 schreef:Even serieus: er worden hier foto's van behoorlijk hoog niveau geplaatst die veelal met de duurste spulletjes zijn gemaakt waar best wel, terecht, reactie op komt.
De foto's op NCN zijn niet van hoog niveau, het is is even recht door zee commentaar, maar het is niet anders.
Iemand schreef dat het niveau zo laag is dat als je nog lager wilt je een put moet graven, en die persoon heeft gelijk vind ik.
Klinkt misschien lullig, maar als iedereen de foto's van iedereen blijft ophemelen wordt het niveau nooit hoger.
Ik geef al nauwelijks tot niet commentaar omdat het zinloos lijkt, want niemand lijkt serieus geinteresseerd in het echt verbeteren van de fotokwaliteit.

Soms zie ik mooie urbans of sfeer foto's voorbij komen, maar denk dat 80% van de overige foto's voor verbetering vatbaar is.

Ik las laatst: jij moet wel een kenner zijn als commentaar bij macro foto's.... :twisted:
Wat heeft iemand daar nou aan, als hij macro's plaatst die veel te donker zijn, slecht van compositie en kraken aan veel kanten?
Niks toch?

De NCN is een prima forum waar veel mensen elkaar vinden via een merk en daarbij gezellig met elkaar over vanalles en nog wat praten.
En daar is niks mis mee. Leuke trips waar veel mensen plezier aan hebben. NCN is dus een prima platform, ik kom er ook en lees mee.
Ik kijk naar leuke locaties doe contacten op etc.

Maar voor serieuze verbeteringen qua fotokwaliteiten moet je denk ik ergens anders zijn.

Ik zou het dan ook toejuichen als er een gedeelte komt waar de lat hoog ligt en je "echt" commentaar MOET geven op foto's.
Daar leer je wat van.
Anne nikond40 schreef:Hier zitten genoeg deskundige mensen die goede opbouwende kritiek kunnen geven, maar ze vergeten wel eens wat foto's, ach is ook menselijk.
Eens Anne, deskundige genoeg, maar er wordt teveel knuffel commentaar gegeven. Is dat zo eng? zeggen (met onderbouwing) dat je een foto niet mooi vind?
De deskundigen doe ook mee aan knuffelcommentaren.
Dennis71 schreef:Hele nare eigenschap van het forum inderdaad. Meestal "druft" men geen kritische noot te zetten omdat de gevestigde orde het een prachtplaat of serie vindt. Bah
Precies Dennis. Veel mensen zijn bang om kritiek te geven en te ontvangen.
eteuben schreef:En geen reactie is ook goed, ze kunnen hier echt glashard zijn... :D
Geef mij 3 links waar geplaatste foto's voorzien zijn van duidelijke en recht doorzee kritiek....
remoss schreef:Ik heb al je berichten net even nagezien en op elk bericht is gereageerd zo te zien.
Niet elk bericht is blijkbaar zo interessant dat er bakken mensen reacties posten. Iedereen heeft dat wel eens op dit forum, jij hebt het blijkbaar al vrij snel. Op andere fora is het niet anders hoor. Wen er maar aan :twisted:
Exact Remoss,
Soms is het werk zo slecht dat je de kiesdrempel nog niet gehaald hebt.
Ciska schreef:Wees blij dat je niets te horen krijgt. Kritiek die je hier vaak krijgt is niet mals... (soms onredelijk) :lol:
Je bent niet de enige hoor waar vaak niets gezegd wordt. Wees blij dat je veel bezoekers hebt die niets zeggen, dat betekend dat ze het mooi vinden. Verlegen zijn ze hier zeker niet.
Plaats de linkjes eens van "niet mals" commentaar Cisca. Ik kan ze nergens vinden. En met jou commentaar suggereer overigens je dat de poes in doos foto's wellicht mooi zijn, helaas.
StiiYl schreef:pas na 40 bezoekjes had ik een reactie het lijkt wel of mensen hun mening niet durven te zeggen
Wellicht is je werk niet aantrekkelijk. Een poes huphap in een doos fotograferen is ook niet spannend.
Niet wenen :wink: , kijken naar ander werk en zien wat er mis is.
En.... kijk inderdaad naar je schrijfstijl.
Een . of een , of een Hoofdletter hier en daar moet iedereen toch snappen.
Nee, het is geen taal forum, maar ook geen puberklas.
En StiiYl, mooi dat je hierover begonnen bent!!!!
Ik ben mijn ei kwijt en jij krijgt hopelijk commentaar op je foto's

Zo, dat is eruit :mrgreen: ....

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » vr jun 12 2009 10:00 pm

Brenzef, in grote lijnen ben ik het met je opmerkingen eens.

Wat me echter stoort is dat je zegt:

"Ik geef al nauwelijks tot niet commentaar omdat het zinloos lijkt, want niemand lijkt serieus geinteresseerd in het echt verbeteren van de fotokwaliteit."

Zo ben je ooit eens van dit forum vertrokken, het niveau was te laag zei je toen.

En nu zeg je weer dat je geen commentaar geeft omdat dit zinloos lijkt, dus is het commentaar op anderen zonder zelf een poging te ondernemen de lat hoger te leggen.
Ik nodig je dan ook bij deze uit om mijn geplaatste en toekomstig te plaatsen foto's van gefundeerd van commentaar te voorzien zodat ik er van kan leren.
Want ik ben wel serieus geïnteresseerd in het verbeteren van fotokwaliteit.

Dat er geopperd wordt dat hier glashard commentaar geleverd wordt is idd lachwekkend.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » vr jun 12 2009 10:31 pm

Hahaha dit wordt/ zal een aardig draadje worden!! Brenzef fijn dat je hart hebt kunnen luchten :wink: Maarrrr..Ik snap je wel hoor maar je moet niet vergeten dat er hier veel mensen komen die fotografie als pure hobby zien. De spiegelreflexcamera is de afgelopen jaren in stroomversnelling populair geworden. Iedereen moet ergens beginnen, en is jouw eerste foto ook niet van je huisdier geweest (of iets dergelijks??)
Vriendjespolitiek heb je overal dus ook op dit forum!!

Ik hou ook niet van knuffelcommentaar en alleen maar oehs en ahh. Kritiek mag, graag zelfs maar houd het wel opbouwend en kijk naar technische punten en kijk een beetje door de vingers bij een onderwerp wat je minder aanstaat.
Soms heb ik hier ook foto's zien staan dat ik (als leek) dacht huh vinden ze die nou echt mooi??? Dat zal je altijd houden je zit hier op een forum waar allerlei mensen hun visie geven op fotografie, of hoe je dit ook wilt noemen.. :mryellow:
Dat is nou het mooie, de fotograaf maakt de foto en niet de camera..inzicht in foto's maken hebben..
Ik als pure hobbiest schiet nog lekker in automatische stand!!! Erg?? Nee hoor vind ik niet, afgelopen weekend nog maar eens ondervonden. Mijn foto's waren goed en van een kennis overbelicht noem maar op..Je mag gerust een kijkje nemen op mijn flickrsite..Das pas leuk, je krijgt daar alleen maar positief commentaar :mrgreen: :mryellow:

Komen er nog meer mensen hun hart luchten!!??

Dennis71

Bericht door Dennis71 » vr jun 12 2009 11:27 pm

Patrick schreef:
Dennis71 schreef:
Werkt dat echt zo? Ik plaats geen "minder positieve" opmerkingen meer omdat dat blijkbaar niet "bij mijn rode kleurtje past", maar jullie kunnen in fotobeoordelingen toch van leer trekken? Ik persoonlijk heb liever commentaar waar ik wat van kan leren dan klapvee. Als ik dat laatste wil kan ik beter weer eens wat foto's bij Zoom.nl plaatsen.
Ja dat werkt echt zo Patrick, en dat weet je zelf ook wel. Het maakt geen drol uit wat voor kleur je naam heeft. KOm met commentaar, maar laat dan ook wel eens zien hoe het beter kan.
Waar ik me nogal aan stoorde, bij jou in dit geval, was het feit dat je bij heel veel foto's precies weet te vertellen hoe het eigenlijk had gemoeten, maar je vervolgens zelf foto's plaatst waarvan ik zeg....goh...waar is al die kennis in eens gebleven (schaakfoto's was een mooi voorbeeld daarvan).
Het is niet de bedoeling om er een persoonlijk iets van te maken, maar omdat jij reageerde op mijn commentaar wilde ik een voorbeeld geven.
Verder ga ik mee met het verhaal van Brenzef.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jun 12 2009 11:51 pm

Dennis71 schreef:Waar ik me nogal aan stoorde, bij jou in dit geval, was het feit dat je bij heel veel foto's precies weet te vertellen hoe het eigenlijk had gemoeten, maar je vervolgens zelf foto's plaatst waarvan ik zeg....goh...waar is al die kennis in eens gebleven (schaakfoto's was een mooi voorbeeld daarvan).
Het is niet de bedoeling om er een persoonlijk iets van te maken, maar omdat jij reageerde op mijn commentaar wilde ik een voorbeeld geven.
Is het niet een beetje flauw om een paar foto's die een indruk moesten geven van een evenement, waar ik een paar minuten voor had om ze te nemen en waar kwantiteit voor kwaliteit ging aan te halen. Ik heb overigens toen achteraf toegegeven dat ik beter niet had kunnen flitsen. Als ik een D3 of D700 zou hebben gehad had ik dat trouwens sowieso niet gedaan, dus wat dat betreft zou andere apparatuur geholpen hebben.

Maar ik zie niet wat het ermee te maken heeft. Is het commentaar dat ik bij foto's zet dan onzin? En als het zo is, dan mag je er gerust bij zetten dat je mijn commentaar onzin vindt. Ik kan trouwens toch ook commentaar op een kunstwerk of muziekstuk geven, zonder dat iemand van me verwacht dat ik het zelf zou kunnen maken.

Waar het hier volgens mij veel meer om gaat is dat als je commentaar geeft, en je vindt iets niet goed, dan je dan ook de moeite neemt aan te geven hoe het beter had gekund.

En ook belangrijk: je moet het gevoel hebben dat commentaar, ook als het negatief is, op prijs gesteld wordt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr jun 12 2009 11:57 pm

Patrick schreef:Is het commentaar dat ik bij foto's zet dan onzin?
Trek het je niet persoonlijk aan. Commentaar is nou eenmaal de mening van een persoon waar een ander het niet mee eens hoeft te zijn toch? Het is aan de lezer/ontvanger om er iets of niets mee te doen.

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » za jun 13 2009 9:05 am

Nog even een puntje van mijn kant:

Als je zegt dat je iets niet goed of mooi vindt, geef daar ook argumenten bij (ja dat is al gezegd).
Maar als je iets wel goed of mooi vindt doe dat ook met argumenten (b.v. wat vind je zo mooi, waarom vind je dat de gekozen instellingen bijdragen aan de foto)!

Zowel leerzaam voor de ts als voor jezelf!
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » za jun 13 2009 9:17 am

en dan te bedenken dat TS 7 juni z'n klaagzang hier geplaatst heeft en 8 juni voor het laatst gesignaleerd is op dit forum..... wat zal ie verrast zijn ;-)

eens met brenzef, trouwens.

ajuus
emiel

Jaco1
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jaco1 » za jun 13 2009 10:43 am

Mijn miskijk dan op het niveau van sommige posters.

Ik heb al verscheidene keren om advies gevraagd bij het posten van een foto en dan met name over een tekortkoming van de camera. Nou hoeft dat niet helemaal uitgekauwd maar gebruikers ervaring uitwisselen kan toch wel heel waardevol zijn voor mij. Ik ben dan ook blij dat 2 leden mij in het verleden hebben getipt en eentje zelfs een hele zelfgemaakte workshop heeft opgestuurd, daar heb je als amateur hobby fotograaf wat aan. Voor het overige zijn de meeste vooral gefocust op hun eigen plaatje alsmede de reactie's

Ik reageer altijd als ik uit ervaring iets kan delen, en dat is niet zo heel veel dus.

Natuurlijk zit er hier geen team klaar om geposte plaatjes te beoordelen, heel begrijpelijk ook, maar het punt van ts begrijp ik goed.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arabia » za jun 13 2009 11:33 am

Je moet vaker je hart luchten Brenzef.

Ik merk ook dat ik alleen reageer op foto's welke mij aanspreken. Dit is niet TS afhankelijk.

Wat betreft niveau daar kan ik geen gefundeerd antwoord opgeven, anders dan dat, ik reageer op foto's die me aanspreken.
Een foto is een beeld wat de fotograaf wil overbrengen. Hoe kan ik iemand's kijk op de wereld of beleving beoordelen of bekritiseren.

In het verleden wel eens aangeven dat ik op bepaalde foto's een andere "bewerking" (lees: uitsnede, contrast ed.) zou kiezen.
Hierop kreeg ik dan vaak als antwoord dat niet goed was en waar ik me wel niet bemoeide.... zucht..
"Wel geilen op het aantal reactie's maar niet op de kritische noten..."

Wel de lusten maar niet de lasten.
Het is toch ook heel vervelend om te horen dat je werk niks is maar je omgeving vindt je een fantastische fotograaf.

Gelukkig zijn er wel een aantal waar ik wel mijn "antwoorden" kan neerleggen. Deze koester ik dan ook.
Voor de rest... Swa!

Doe lekker je ding en probeer er het maximale uit te halen. Jouw camera is net zo goed als de mijne.
Geneuzel over technische aspecten en betere objectieven of body's.. Onzin.
De meeste foto's op dit forum zijn gemaakt rond de 200 en 400 iso en diafragma 4 tot 8.
Elke camera en objectief kan qua licht en scherpte kan hier goed mee overweg.
De vergelijking tussen verschillende modellen gaat hier niet op.
Als je camera niet goed genoeg is voor je "vakgebied" dan heb je de verkeerde keuze gemaakt.
Kwestie van sparen en goed informeren alvorens tot de aanschaf over te gaan

De "meester" zelf is de beperking!

Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za jun 13 2009 12:26 pm

Reageren staat vrij lijkt mij. verder is het ook niet echt mijn hobby om standaard te reageren op geplaatste foto's. Goed en waardig reageren is nog zo simpel niet.
Als ik misschien vanuit mijn ervaring iets toe kan voegen of een helpende hand uit kan steken zal ik het ook niet laten.

En ach wat is niveau, puur technisch misschien wel iets aan op te hangen maar dan word er zelfs geschreven over een hoog of laag niveau en dat wanneer het over grote deel ook nog eens zwaar smaak gebonden is.

Ik denk dat wanneer je echt goed foto's wil beoordelen je het eigenlijk al op moet splitsen in een technisch commentaar bijv. hij is scheef of niet goed belicht en een esthetische onderbouwing bijv. Ik vind de kleur van je poes in de doos niet mooi bij het behang passen :) .Maar zelfs dan zijn er nog een hoop zaken die door elkaar lopen het kan bijvoorbeeld zijn dat jij de focus op een ander punt had willen zien. Is dat dan door de technische tekortkoming van de fotograaf veroorzaakt dat de focus verkeerd ligt of was het een bewuste keuze van de fotograaf en in zijn beleving dus de juiste keuze.

Dan zijn er natuurlijk nog beginners die in de basis al veel dingen fout doen en dat zowel op technisch vlak als op esthetisch vlak nu is dat technische vaak wel uit te leggen maar het esthetische is een stuk lastiger. Hoe een fiets technisch werkt is ook wel uit te leggen maar hoe je nu uiteindelijk overeind moet blijven tijdens het fietsen is toch wat lastiger daar is gewoon een stukje ervaring en/of talent voor nodig.

En volgens mij is het ook niet zo dat wanneer je in staat bent om mooie foto's te maken dat je dat dan ook altijd doet.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Gesloten

Terug naar “Overige discussies”