Hallo allemaal,
Al jaren ben ik Nikon fan. Heb in Januari een D60 gekocht, maakt mooie foto's, maar volgens mij is er wat mis met de licht meting. Heeft iemand daar al eens problemen mee gehad. Enkele voorvallen.
1)Buiten, met de 55-135 lens op drie meter afstand een mooi kinderkoppie inzoomen op KLAARHELDERE dag, gaat de invulflits af.
2)Buiten-met de 18-200 lens op afstand, zonder inzoomen, op KLAARHELDERE dag, een schuur fotogaferen, gaat de invulflitsaf.
3)Buiten-Met de 18-200 lens op 2 meter afstand een bloemenpracht helemaal inzoomen, op een donkere dag, gaat de invulflits juist niet af.
4)Binnen-Met de 18-55 lens met opsetflits, op 2,50 meter afstand, protret inzoomen, krijg ik vaak in een seccie goede en te donkere foto's
Foto's die op het dysplay goed overkomen zijn vaak te donker. Alles wat "echte fotografen" mij hebben aangegeven heb ik al nagekeken en geprobeerd. Deze voorbeelden heb ik in aut. stand gemaakt, juist om mijn vermoede te zien bevestigd. Kent iemand dit probleem ???? Mail mij even: elsovermars APENSTAARTJE t-online PUNT de
Flits/Lichtmeting D60
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Flits/Lichtmeting D60
Oproepen doen om een mailtje te sturen is niet gebruikelijk (we zijn een forum, dus antwoorden komen normaal gesproken hier).
Ik heb trouwens je emailadres even wat minder duidelijk herkenbaar gemaakt; je wilt geen spam hebben neem ik aan...
De reden dat de flits afgaat is waarschijnlijk omdat je camera denkt dat je een invulflits nodig hebt omdat je een onderwerp fotografeert met een heldere achtergrond. Probeer het volgende maar eens:
De camera op AUTO, in een situatie waarin hij (zij?) volgens jou niet zou moeten flitsen. Maak de foto en kijk naar de instellingen (ISO, diafragma en sluitertijd). Stel die waarden op je camera in in de stand M. De flits laat je uit. Wat krijg je als de flits uit blijft. Waarschijnlijk een te donker onderwerp en wellicht zelfs gecombineerd met een wat te heldere achtergrond.
De volgende stap in het leren fotograferen is die auto stand te verlaten, en bijvoorbeeld eens te kijken wat je kan doen in de stand A, waarin je zelf het diafragma kiest en de camera de rest doet. Behalve de flitser aanzetten; dat moet je dan ook zelf bepalen.
Ik heb trouwens je emailadres even wat minder duidelijk herkenbaar gemaakt; je wilt geen spam hebben neem ik aan...
De reden dat de flits afgaat is waarschijnlijk omdat je camera denkt dat je een invulflits nodig hebt omdat je een onderwerp fotografeert met een heldere achtergrond. Probeer het volgende maar eens:
De camera op AUTO, in een situatie waarin hij (zij?) volgens jou niet zou moeten flitsen. Maak de foto en kijk naar de instellingen (ISO, diafragma en sluitertijd). Stel die waarden op je camera in in de stand M. De flits laat je uit. Wat krijg je als de flits uit blijft. Waarschijnlijk een te donker onderwerp en wellicht zelfs gecombineerd met een wat te heldere achtergrond.
De volgende stap in het leren fotograferen is die auto stand te verlaten, en bijvoorbeeld eens te kijken wat je kan doen in de stand A, waarin je zelf het diafragma kiest en de camera de rest doet. Behalve de flitser aanzetten; dat moet je dan ook zelf bepalen.
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Bewte Els
Een snedige opmerking (ondanks mijn status:)
re: "echte fotografen"
Waarom vraag je eea. hier alsnog????
Groeten, Gijs
Een snedige opmerking (ondanks mijn status:)
re: "echte fotografen"
Waarom vraag je eea. hier alsnog????
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Allereerst eens welkom op dit forum.
Waarschijnlijk heb je de camera in het groene menu staan, en dan bepaald de camera zelf wanneer wel of niet te flitsen. Daar kun je dan niks aan regelen. Werk je nu in M, S, A of P, dan mag je zelf tegen de flitser zeggen of hij wel of niet mag bijspringen.
In groen zal de flitser aan kunnen gaan bij tegenlicht, of een donkere schuur op de achtergrond. De camera kan niet weten dat het slechts een donkere schuur op de achtergrond is, de camera denkt, het is donker, ik zal eens bijflitsen.
Als het aan de camera ligt, terug naar de winkel en hoop op goede service.
Waarschijnlijk heb je de camera in het groene menu staan, en dan bepaald de camera zelf wanneer wel of niet te flitsen. Daar kun je dan niks aan regelen. Werk je nu in M, S, A of P, dan mag je zelf tegen de flitser zeggen of hij wel of niet mag bijspringen.
In groen zal de flitser aan kunnen gaan bij tegenlicht, of een donkere schuur op de achtergrond. De camera kan niet weten dat het slechts een donkere schuur op de achtergrond is, de camera denkt, het is donker, ik zal eens bijflitsen.
Als het aan de camera ligt, terug naar de winkel en hoop op goede service.
Dank voor de tot nog toe 3 reactie's, en ja... ik ben al wel al jaren aan het fotograferen, en heb dus ook wel de aut. stand verlaten !!!! Maar er gebeuren met het "licht" soms vreemde dingen, het is ook een beetje moeilijk uit te leggen, maar miz moet de invulflits in bepaalde omstandigheden, die er veel meer zijn geweest als ik hier opgeef, niet afgaan. Ook bij mijn vorige toestel, een Nikon DX40, had ik deze problemen niet, dus ik denk dat ik de raad om langs de winkel te gaan maar eens ga opvolgen. Dank, groet Els Overmars
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Je zegt dat je je juist niet op de auto stand fotografeert? In dat geval bepaal je zelf wanneer er geflitst wordt of niet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Léon Obers
- Forumlid
Misschien wel een optie om wat voorbeelden op een server up te loaden. Kunnen wij eens kijken of de instelling in de EXIF gegevens logisch zijn dat er wel of niet een flitser wordt gebruikt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dank weer voor de 2 reactie, Roelof, ik gaf alleen aan dat ik ook vaak handmatig fotografeer en dan heb ik ook geen probleem, maar dat in de Aut. Stand. eea juist niet zo gaat zoals ik het wil en miz iets mis is. Ik gebruik ook vaak de Aut. stand, als "effe snel" iets wil fotgraferen en ik bv mijn 4 kleinzonen wil vastleggen, en verwacht dan ook !!! goede opname. Leon, dank voor je suggestie, maar ik heb met Nikon afgesproken dat zij het toestel eens nakijken. De uitslag laat ik jullie tzt even weten. Groeten Els Overmars.