Nikon VS Canon
Nikon VS Canon
Waarom kiezen jullie Nikon?
Zou je wel een Canon kunnen kopen?
Wat is er aan Nikon zoveel beter als aan Canon?
Dit vraagt ik omdat een bekende winkel, de Nikon D60 uit hun assortiment heeft gehaald. Laat deze winkel de camera toevallig het goedkoopste aanbieden.
Dus ik vroeg mij af, waarom neem ik eigenlijk geen Canon 1000D?
Hetgeen wat mij weerhoud: Ik weet al een beetje hoe de Nikon D60 eruit ziet en hoe deze werkt en ik heb een "beter gevoel" bij Nikon.
Kan iemand mij alstublieft helpen te kiezen?
Gr
Dit vraagt ik omdat een bekende winkel, de Nikon D60 uit hun assortiment heeft gehaald. Laat deze winkel de camera toevallig het goedkoopste aanbieden.
Dus ik vroeg mij af, waarom neem ik eigenlijk geen Canon 1000D?
Hetgeen wat mij weerhoud: Ik weet al een beetje hoe de Nikon D60 eruit ziet en hoe deze werkt en ik heb een "beter gevoel" bij Nikon.
Kan iemand mij alstublieft helpen te kiezen?
Gr
- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nikon VS Canon
De D60 gaat er alleen maar uit omdat er een opvolger aankomt...
Verder vraag ik me af naar wat voor (onafhankelijk
) advies je op zoek bent, wanneer je aan een Nikon gebruikersgroep deze keuze voorlegt. Om diverse (meestal persoonlijke) redenen heeft iedereen hier - uiteraard - voor Nikon gekozen. Ga gewoon naar een winkel en vergelijk de Nikon die voldoet aan jouw eisen en wensen met de modellen van de andere merken en kijk welke camera jou het meeste aanspreekt qua formaat, gewicht, mogelijkheden etc...
Succes met de keuze!
Verder vraag ik me af naar wat voor (onafhankelijk

Succes met de keuze!
Buy film, not megapixels...
Kijk naar welke objectieven je nodig hebt en bij welk merk je die kan krijgen in de kwaliteit en prijs die je zoekt.
Kijk daarna wat voor een body je erachter plakt. Het liefst ééntje waaarbij de knoppen op een prettige plek zitten.
De rest is bijzaak...
Kijk daarna wat voor een body je erachter plakt. Het liefst ééntje waaarbij de knoppen op een prettige plek zitten.
De rest is bijzaak...
yoyo schreef:Kijk naar welke objectieven je nodig hebt en bij welk merk je die kan krijgen in de kwaliteit en prijs die je zoekt.
De rest is bijzaak...
Beste advies wat een mens hier over geven kan i.m.h.o.
kwalitiatief is er weinig verschil tussen nikon en canon (schop ik hier nu tegen iemand zijn schenen aan?
)
[mijn mening] De kit lenzen zijn van nikon beter, en ik heb voor nikon gekozen vanwegen de prettiger aanvoelende (steviger) body
Ook de knoppen zitten voor mij op een handigere plek. [/mijn mening]
Verder moet je hier zelf een beslissing in nemen, dat kan niemand voor je doen.
Bedenk wel dat je met een canon dit gezellige en leerzame forum moet missen :mrgreen:

[mijn mening] De kit lenzen zijn van nikon beter, en ik heb voor nikon gekozen vanwegen de prettiger aanvoelende (steviger) body
Bedenk wel dat je met een canon dit gezellige en leerzame forum moet missen :mrgreen:
Niet helemaal waar:jpauwels schreef:kwalitiatief is er weinig verschil tussen nikon en canon (schop ik hier nu tegen iemand zijn schenen aan?)
http://www.eosdigitaal.nl/forum/index.php

Ben ik niet met je eens hoor, ze kunnen wel een canon forum hebben maar dat is niet DIT forum

goed nu weer on topic

volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit als het nou canon nikon of een ander merk is
het is maar net waar je mee begint had bij mij voor hetzelfde canon kunnen zijn gebruikte hiervoor minolta
en ook dat was goed.
dus kopen wat voor jouw goed lijkt
groeten Harry
het is maar net waar je mee begint had bij mij voor hetzelfde canon kunnen zijn gebruikte hiervoor minolta
en ook dat was goed.
dus kopen wat voor jouw goed lijkt
groeten Harry
- Bea
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
De reden dat ik voor Nikon heb gekozen is omdat ik eerst een compact had van Canon en daar problemen mee had. Een jaar bezig geweest om antwoord te krijgen op mijn vragen/ klachten en dat is nooit gelukt. Slechte service dus. Daarna voor Nikon gekozen en tot op heden absoluut geen spijt van gehad. Wil ook niets anders meer. Service meer dan goed en zoals al gezegd een geweldig leuke club mede Nikonians 

- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb om de volgende 3 redenen voor de Nikon gekozen:
- De Kitlenzen werden beter beoordeeld dan de Canon kitlenzen.
- De Nikon lag ergonomisch veel beter in de hand.
- Veel Canon accessoires (zoals flitsers, afstandsbedieningen etc.) zijn duurder dan hun Nikon equivalent.
- De Kitlenzen werden beter beoordeeld dan de Canon kitlenzen.
- De Nikon lag ergonomisch veel beter in de hand.
- Veel Canon accessoires (zoals flitsers, afstandsbedieningen etc.) zijn duurder dan hun Nikon equivalent.
Spul waarmee je foto's maakt...
Ik had eerst een Canon D30, fikse investering, ik heb daar 40k foto's ofzo mee geschoten, maar toen de 300D uitkwam heb ik die meteen gekocht want die was veel lichter en had een "normale" afstandsbediening. Maar dat bleek een hele grote miskoop: helft van de tijd geen foto's, ding kon blijkbaar niet tegen wind, schokken, temperatuursverschillen, weet ik veel. Da's dus niks voor een skydiver
Weg met dat ding, weg met alle Canon lenzen en hop naar de Nikon D70. Via de D70S, D80, D200, D2X nu aanbeland bij de D300. Never looked back 
Alleen heel erg jammer dat de instap (= lichtgewicht) Nikon modellen geen motor en vooral geen draadafstandsbediening hebben, anders had ik veel meer mensen om kunnen praten

Alleen heel erg jammer dat de instap (= lichtgewicht) Nikon modellen geen motor en vooral geen draadafstandsbediening hebben, anders had ik veel meer mensen om kunnen praten

- EelcoD7100
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De betere ergonomie, het betere LCD-schermpje, de Nikon F-vatting (toch al weer 50 jaar oud
)
En het feit dat we meer vertrouwen in Nikon hebben.
Is voor ons de reden geweest om de stap destijds richting Nikon te zetten...
Spijt???
Nou niet dus....
Groeten Eelco & Monique
PS. door dit merk
zijn we de Nikon Club Nederland tegengekomen, een zeer prettige bijkomstigheid... 

En het feit dat we meer vertrouwen in Nikon hebben.
Is voor ons de reden geweest om de stap destijds richting Nikon te zetten...
Spijt???

Groeten Eelco & Monique

PS. door dit merk

http://500px.com/EelcoVandeKamp
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ergonomie, Ergonomie, Ergonomie, Ergonomie.
Er van uitgaande dat beide merken goede camera's en lenzen in elk segment maken, zou dit voor mij van doorslaggevende aard zijn. Vorige week nog een Canon1000D in mijn handen gehad, en dat is het dus voor mij absoluut niet. Het voelt gewoon niet lekker, te licht, te klein, te iel. Ik kan me voorstellen dat als je kleine handen hebt, dat het een heel ander verhaal wordt. Maar voor mij dus absoluut niet.
Ik fotografeer al sinds 1990 met Nikon (de Canons waren toen, en nu nog steeds, vooral veel plastic waardoor ik direct afhaakte). Als je dan al bijna 20 jaar Nikon glaswerk hebt, dan ga je niet zomaar overstappen. Dus voor mij was en is de keuze simpel: Nikon. En daarom kom ik ook niet op het Canon forum
Er van uitgaande dat beide merken goede camera's en lenzen in elk segment maken, zou dit voor mij van doorslaggevende aard zijn. Vorige week nog een Canon1000D in mijn handen gehad, en dat is het dus voor mij absoluut niet. Het voelt gewoon niet lekker, te licht, te klein, te iel. Ik kan me voorstellen dat als je kleine handen hebt, dat het een heel ander verhaal wordt. Maar voor mij dus absoluut niet.
Ik fotografeer al sinds 1990 met Nikon (de Canons waren toen, en nu nog steeds, vooral veel plastic waardoor ik direct afhaakte). Als je dan al bijna 20 jaar Nikon glaswerk hebt, dan ga je niet zomaar overstappen. Dus voor mij was en is de keuze simpel: Nikon. En daarom kom ik ook niet op het Canon forum

V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Hier ook een overloper. Van Canon naar Nikon.
Ik kreeg de D70 in mijn handen destijds en dacht: wauw. Niet meer en niet minder. Wat solide. lekker gevoel, logisch en ook mooi.
In vergelijk daarmee was destijds mijn huidige Canon een plastic geval. Vorige maand heb ik nog even een EOS 450D vast gehad maar het viel met toch wel tegen.
Toen ik overstapte moet ik erg veel geld meebrengen maar ik heb er werkelijk geen seconde spijt van gehad.
Mijn advies: ga naar de betere fotospeciaalzaak. Vraag om een toestel van beide merken dat vergelijkbaar is met elkaar. Luister verder niet naar een (partijdige?) verkoper. Je neemt vervolgens degene die het beste aanvoelt. Waar zitten de knoppen op de juiste plaats? Hoe is de structuur en de logica achter het toestel?
De kwaliteit ligt op het zelfde niveau. Accosoires en objectieven zijn even goed en even duur. De tweedehandsmarkt is voor beide merken erg groot.
We zien je later weer hier als je de keuze hebt gemaakt? Ik ben erg benieuwt naar de motivatie achter die keuze. Word het een Canon of een Nikon en waarom?
Groeten van Willem
Ik kreeg de D70 in mijn handen destijds en dacht: wauw. Niet meer en niet minder. Wat solide. lekker gevoel, logisch en ook mooi.
In vergelijk daarmee was destijds mijn huidige Canon een plastic geval. Vorige maand heb ik nog even een EOS 450D vast gehad maar het viel met toch wel tegen.
Toen ik overstapte moet ik erg veel geld meebrengen maar ik heb er werkelijk geen seconde spijt van gehad.
Mijn advies: ga naar de betere fotospeciaalzaak. Vraag om een toestel van beide merken dat vergelijkbaar is met elkaar. Luister verder niet naar een (partijdige?) verkoper. Je neemt vervolgens degene die het beste aanvoelt. Waar zitten de knoppen op de juiste plaats? Hoe is de structuur en de logica achter het toestel?
De kwaliteit ligt op het zelfde niveau. Accosoires en objectieven zijn even goed en even duur. De tweedehandsmarkt is voor beide merken erg groot.
We zien je later weer hier als je de keuze hebt gemaakt? Ik ben erg benieuwt naar de motivatie achter die keuze. Word het een Canon of een Nikon en waarom?
Groeten van Willem
Ik heb in m'n analoge tijd veel met een Canon T90 gefotografeerd (FD-vatting). Nog steeds een geweldige camera (heb de spullen nog).Vincent schreef:Waarom kiezen jullie Nikon?
Toen een tijd niet. In die tijd kwam autofocus in zwang en Canon veranderde daarom van vatting (de EOS).
Daarna een tijd alleen met digitale compactjes. Vnl. de Sony DSC-S85.
Toen de bodies van digitale spiegelreflexen betaalbaar werden ging ik me orienteren. M'n oude Canon FD objectieven kon ik niet gebruiken op de nieuwe vatting.

Toen een Nikon D70s in de hand gehad. Lag heerlijk in de hand en het was precies de instap camera die ik nodig had. 2 jaar lang met veel plezier mee gefotografeerd

Kan nu nog jaren vooruit, maar m'n volgende camera wordt zeker een digitale full-frame van Nikon.
Heb af en toe in de winkel wel eens een Canon in de hand, maar vind ze niet lekker in de hand liggen (vooral de 300-500 lijn veel te krap voor m'n normale handen), plastic en de IQ van de menu's slecht.

De resultaten zullen denk ik wel hetzelfde zijn.
Laatst gewijzigd door Myriad op do jul 09 2009 8:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.