Vraag over UV filter

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
AdriaanH

Vraag over UV filter

Bericht door AdriaanH » zo mar 11 2007 10:44 pm

Hallo allen,

In mijn analoge foto-verleden gold dat het *altijd* raadzaam was een UV filter op je objectief te hebben. Echter: geldt dit ook nog steeds voor een digitale camera, of zijn er toch wel "ja, maar..." bedenkingen?

Groeten,

Adri

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo mar 11 2007 10:48 pm

Adri,
Hiermee snij je een religieus onderwerp aan met een felle gelovenstrijd tussen de mensen die graag bescherming voor hun lens hebben en de mensen die vinden dat zo'n filter licht en contrast wegneemt.

Feit is dat CCD's vrijwel ongevoelig zijn voor UV, dus voor de kleur van je foto heb je geen filter nodig.
Blijft over de afweging bescherming/contrast. Ik ga mij niet in deze discussie wagen. Heb zelf geen filters voor mijn objectieven zitten nadat ik in slecht lichtomstandigheden de AF moest helpen door het UV filter te verwijderen. Heb ook nog nooit een kras op mijn lens gehad, maar een keer moet de eerste zijn.

Zoek even een beetje op dit forum of op Nikonians en je komt veel hoogoplopende discussies tegen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Maerlant

Bericht door Maerlant » zo mar 11 2007 10:55 pm

Hallo Adri,

De meningen op het forum zijn verdeeld. Laat ik beginnen met het feit dat het effect van de filter (het tegenhouden van UV stralen) voor digitale camera's overbodig is. Voor velen is dit een reden om geen UV filter te gebruiken.
Voor mij, als analoog veteraan voel ik mij kaal zonder UV filter voor mijn objectief. Met als grootste overweging de extra bescherming die het KAN bieden. Het aantal malen dat dit filter een klap voor het objectief heeft opgevangen kan ik op twee handen tellen, en ik ben blij dat de schade een filter betrof en niet het duurdere objectief.

De allergrootste 'tegen' is het feit dat je weer een stuk glas voor je objectief schroeft, met lichtafval als gevolg. En mocht je je op grote hoogte bevinden, dan zijn de effecten van UV altijd nog softwarematig te corrigeren.

Hoop dat dit je een eindje verder helpt, en ik denk dat ook anderen je met raad en advies zullen bijstaan :wink:

Groet

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma mar 12 2007 2:28 am

Adri,

Zoals gezegd, de meningen zijn verdeeld.
Ik heb in de jaren dat ik fotografeer nog nooit een filter beschadigd gehad, terwijl ik er toch wel mee rondgelopen heb (op de lens).
Op het ogenblik heb ik maar een lens waar ik nog steeds een filter op heb zitten, dat is de lens die standaard op mijn camera zit, zonder lensdop, zodat hij ook in de tas zou kunnen beschadigen. Dat is ook de lens met het grootste risico dat kleine kinderen er met hun vingers naar grijpen. (Dat filter is wel eens met de afwas meegegaan.)
Mijn andere lenzen doen het zonder filter, sommigen zelfs omdat er niks voorop kan.
Je moet het voor jezelf wat afwegen. Als je in een boel versmerende omgevingen fotografeert dan kan een filter zinvol zijn. Tegen beschadgingen van de frontlens kun je denk ik beter een goede verzekering afsluiten (voor hetzelfde geld als een filter, want goede filters zijn ook duur) dan dat je daar een filter voor koopt dat de optische eigenschappen van je lens sowieso vermindert.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Philip

Welke maat UV filter?

Bericht door Philip » ma mar 26 2007 10:12 am

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om, eigenlijk puur uit bescherming van mijn objectief, een UV filter aan te schaffen, maar hoe weet ik nou, welke diameter ik moet bestellen? Heb overigens een 18-55mm (maar don't shoot me als jullie het onzin vinden, om zo'n filter voor een kit-lensje te kopen ;-))

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » ma mar 26 2007 2:48 pm

Als jij in de winkel zegt dat je de 18-55 hebt krijg je vast de goede filtermaat aangeboden.

Soms staat het er ook op vermeld trouwens.

Een UV filter vind ik wel heel makkelijk met schoonmaken...
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op ma mar 26 2007 3:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Maerlant

Bericht door Maerlant » ma mar 26 2007 3:13 pm

Beste Philip,

de diameter van de 18-55 is 52mm. Dit is al heel lang een standaard formaat, en misschien kan je een goeie (en natuurlijk gave) op de 2e hands markt vinden.

Groet

Philip

Bericht door Philip » ma mar 26 2007 3:34 pm

Super, dank voor de info beiden!

Gr.,
Philip

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”