Digitaal, Nikon of fuji...

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Digitaal, Nikon of fuji...

Bericht door Ed Post » zo apr 17 2005 6:12 pm

Ik zit met een wat lastig probleem.
Momenteel fotografeer ik nog "chemisch" en ben ook in het bezit van een mooie hoeveelheid Nikkor AI(S)-objectieven.
Nu wil ik toch wel de overstap gaan maken naar de digitale fotografie.
Nu zijn zowel de D70 als de D100 niet geschikt in combinatie met de oudere Nikkors aangezien dan de belichtingsmeter niet functioneert.
Na wat rondzwervingen op het internet kwam ik tot de conclusie dat misschien ook een wat ouder model heel goed zou kunnen.
En in dat geval kom je dan uit bij de Nikon D1X of een Fuji S2 Pro.

Afbeelding Afbeelding

Deze twee body's kunnen allebei overweg met de meeste oudere Nikon-objectieven en zitten toch nog rond de 6-megapixel.
Het dilemma is nu: welke van de twee is nu het best bruikbaar.
Mijn vraag is dan ook aan jullie: wie ervaring met deze twee modelllen, welke nadelen zijn jullie tegengekomen en welk toestel heeft uiteindelijk jullie voorkeur.

Met vriendelijke Nikongroet,
Ed.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Nikon of Fuji

Bericht door Hans Braakhuis » ma apr 18 2005 10:02 am

Je AI(s) objectieven werken in de A diafragma-automatiek op alle D1 of D2 camera's. De camera's die binnenkort zullen verschijnen, zijn zogenaamde G camera's en zullen niet met de AI(s) objectieven kunnen werken.
Van Fuji is er nu ook een S3, maar dan werken je AI(s) objectieven niet automatisch.
Bij macro opnamen werk ik oa met een Nikkor O uit de 60tiger jaren op een D100. Totaal geen automatische funktie op de camera, maar die lichtmeter achter op de camera is echt geweldig. Ik zal eens wat voorbeeld foto's hiervan op m'n site zetten.

Ed Post
Clublid
Clublid

Re: Nikon of Fuji

Bericht door Ed Post » ma apr 18 2005 12:33 pm

Hans Braakhuis schreef:Bij macro opnamen werk ik oa met een Nikkor O uit de 60tiger jaren op een D100. Totaal geen automatische funktie op de camera, maar die lichtmeter achter op de camera is echt geweldig.
Dit begrijp ik niet helemaal Hans.
Voor zover ik weet werkt de lichtmeter van de D70 en de D100 niet met de oude AI(S) objectieven, maar nu begrijp ik uit jouw woorden dat die lichtmeter dus wél zou werken...
Dit moet je mij toch eens uitleggen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di apr 19 2005 1:15 pm

Op het LCD scherm kan een histogram gezet worden, hiermee kijg je grafische informatie in de vorm van een grafiek over de licht en kleur verhoudingen.
Ook kun je op het LCD scherm de opname beoordelen op een juiste weergave. Te licht, neem een langzamere tijd, te donker, neem een snellere tijd.
De grafiek werkt echt goed, maar je kunt er niet snel een reportage serie mee maken.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”