joepert schreef:
In een studio is dat, lijkt mij, vaak al anders. Je gaat dan al een beeld echt creëren. Het doel kan dan zijn: een zo gaaf mogelijke plaat van een appel (om maar iets te noemen). Stel dat de opdrachtgever een groenteboer is die reclame wil maken voor lekkere appels. Dan poets je een plekje of oneffenheid op de appel misschien wel weg. En of je nou zegt: ik ga van honderd appels de gaafste uitzoeken en die op de foto zetten of: ik neem deze appel en ik bewerk nog wat. Dat maakt dan niet veel meer uit denk ik. Dat bedoel ik ook met "afhankelijk van het doel heeft bewerking meerwaarde".
In het film-tijdperk was beeldbewerking wel aan de orde, maar meestal te kostbaar om dit soort overwegingen te maken. Voor fruit had ik een speciaal groenteboertje waar ik inderdaad dan een hele houten tray/kratje met uitgezochte fraaie appels mee naar de studio nam. Tegenwoordig heb je de keus om kleine oneffenheden met de computer simpel weg te werken, en zal een "appelfotograaf" minder toezien op de fraaiste appels bij een speciaal groenteboertje en een kleiner aantal van in de studio halen.
Afgelopen zaterdag heb ik in de studio foto's gemaakt van een zwangere vrouw. Echt een heel aardige vrouw, maar ik fotografeer wel de fysiek aanwezige buitenkant, die best corpulent is. Om niet de nadruk te leggen op haar forse lichaamsbouw, en toch het wonder van zwangerschap in al haar sereniteit met kale naaktheid mooi naar voor te laten komen ben ik met licht en schaduw gaan spelen. Met licht
manipuleer je dus al het voorkomen van haar gestalte voordat er één opname is gemaakt. Maar het is wel de puur aanwezige werkelijkheid van dat moment.
In die lichtopstelling, lichaamsposes, maar vanuit een ander standpunt kwam er net in de bovenhoek op een gegeven moment nog de lichtkop van één studiolamp (een haarlichtje). Door de grid ervoor had die lamp gelukkig onvoldoende effect als "flare" in de opname. Dus op dat moment liet ik de opstelling van de lamp zoals die was, met de gedachte: "ik poets die lichtkop later wel even weg". Dat kost minder moeite dan de sfeer van dat moment "te breken" om je lampen te moeten gaan verstellen.
Maar ik denk wel dat ik de paar moedervlekken en een opvallend wratje op haar lichaam
wel laat zitten in de uiteindelijke opnamen. (Daar kan ik het met de bewuste vrouw nog over hebben, wat ze wil).
Voor de verdere rest hoeft maar weinig bewerkt te worden aan de opnamen. Dat is al vooraf gebeurd met de lichtopstelling.
Te zijner tijd (ik ga nog meer foto's van haar maken) en met toestemming of het van haar kant niet op bezwaren stuit, zal ik ze wel eens op het forum plaatsen (mag dat hier op het forum??? esthetisch naakt? --> anders komen ze wel op mijn website). Met de eerste serie ben ik eigenlijk al erg tevreden (zij ook vanuit hetgeen ze gezien heeft op de camera-display).