Poll: Hoe sta je tegenover het nabewerken van foto's?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Hoe sta jij tegenover nabewerken van foto's?

Nabewerken: het zou verboden moeten worden!
1
1%
Ik bewerk niet na omdat ik dat niet kan.
3
2%
Ik bewerk niet na omdat ik dat niet nodig vind.
2
2%
Ik bewerk alleen na als dat nodig is.
23
18%
Nabewerken is een noodzakelijk kwaad. Niet echt leuk, maar het hoort er nu eenmaal bij.
10
8%
Nabewerken geeft mij de mogelijkheid te komen tot het resultaat dat ik wil bereiken.
85
67%
Dat fotograferen is leuk, maar het nabewerken, daar gaat het mij om. Fantastisch!
2
2%

Totaal aantal stemmen: 126

Polling

Re: Poll: Hoe sta je tegenover het nabewerken van foto's?

Bericht door Polling » ma okt 12 2009 1:13 pm

Patrick schreef:
J.Hoes schreef:Ik heb de een na laatste optie gestemd; die is redelijk algemeen en je kunt er alle kanten mee op. Foto's maak ik hobbywege; uitgebreide nabewerking is dan zoveel als een mislukte foto.
Nabewerken is toch wel wat meer dan een mislukte foto proberen te redden??? :?
Het gaat om het woordje "uitgebreide" bij de nabewerking. Als dat nodig is om een foto presentabel te krijgen, is het, in de optiek van Patrick, een mislukte foto.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma okt 12 2009 2:49 pm

Zo lees ik het ook.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » ma okt 12 2009 6:23 pm

In deze poll met bijliggende commentaren heb ik wat moeite met de gebruikte begrippen. Een bepaalde handeling is voor de ene persooon " nabewerken", voor een andere persoon " manipulatie". Een "mislukte" foto is voor de ene persoon reden om over te maken, voor een ander de beginfase in het "creatieve proces".
Digitaal heb je heel veel mogelijkheden om mislukte foto's op te kalefateren. Ik hou van goede bronbestanden, nabewerken hoort minimaal zijn.
Als mijn doel is in één foto het verleden - heden en toekomst uit te beelden door middel van een dinosaurus, mijn bakkes en een marsman, dan zal ik uitgebreid moeten nabewerken ( of is dit manipuleren). Daar kies ik dan voor.
Wil ik in een stadsgezicht van Amsterdam een deel vervangen door Rotterdam moet ik ook aan de slag, ook mijn keuze.
Collages zelfde verhaal.

Groet Hans.

Frederix

Bericht door Frederix » ma okt 12 2009 6:45 pm

J.Hoes schreef:In deze poll met bijliggende commentaren heb ik wat moeite met de gebruikte begrippen. Een bepaalde handeling is voor de ene persooon " nabewerken", voor een andere persoon " manipulatie". Een "mislukte" foto is voor de ene persoon reden om over te maken, voor een ander de beginfase in het "creatieve proces".
Digitaal heb je heel veel mogelijkheden om mislukte foto's op te kalefateren. Ik hou van goede bronbestanden, nabewerken hoort minimaal zijn.
Als mijn doel is in één foto het verleden - heden en toekomst uit te beelden door middel van een dinosaurus, mijn bakkes en een marsman, dan zal ik uitgebreid moeten nabewerken ( of is dit manipuleren). Daar kies ik dan voor.
Wil ik in een stadsgezicht van Amsterdam een deel vervangen door Rotterdam moet ik ook aan de slag, ook mijn keuze.
Collages zelfde verhaal.

Groet Hans.
J. Hoes, dat is een heel verhaal. Mijn bronbestanden (=negatieven) zijn over het algemeen goed, ik zou ze zo kunnen scannen en plaatsen, maar dat is meestal niet het beeld dat ik voor ogen heb. Door aanpassen contrast, kleurverzadiging, doordrukken en tegenhouden e.d. ontstaat pas het beeld dat ik wil laten zien. Dat was vroeger in mijn natte DoKa al het geval, dat is nu met mijn "DiGi-DoKa" óók het geval. Dat heeft helemaal niets met het opkalefateren van een mislukte foto te maken. Ik heb wat (wat? Zeg maar veel) moeite met deze kort door de bocht bewering.

We zitten dus duidelijk niet op één lijn.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » ma okt 12 2009 6:58 pm

Het belang van een goede nabewerking heb ik inmiddels ondervonden... :mryellow: :mryellow: :mryellow: :mryellow:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=18251

Wij laten onze foto's vrij neutraal uit de camera komen, en proberen deze in de nabewerking er zo goed mogelijk uit te laten komen....
Daar mee kun je je eigen creativiteit ook beter sturen..

Groeten Eelco & Monique :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » ma okt 12 2009 7:03 pm

Nabewerken of nabewerken..

Voor sommige is het kunst, voor anderen is een hoognodig kwaad en sommige is om net dat beetje extra te geven.

Bij de laatste categorie hoor ik, ten eerst ik kan het niet echt, ten tweede probeer ik mijn basis foto al zo goed mogelijk te doen anders delete knop en ten derde vind ik de puurheid van een mooie foto maken al een kick. Bij mij hooguit iets meer contrast en uitsnede en soms een stofje of anders vuil wegwerken maar verder bijna niks.

Al vind ik de kunst mooi maar dat is voor eigenlijk al geen nabewerking meer..

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » ma okt 12 2009 7:16 pm

Photoshop FTW!!!! :)

Iedereen moet het helemaal zelf weten. Het enige waar manipulatie/nabewerking echt niet kan/mag is bij fotodocumentaires en fotojournalisme (tenzij expliciet vermeldt is dat er zaken gewijzigd zijn, met een referentie naar het origineel).
Voor de rest zal het allemaal aan mijn bibs oxideren.

De een manipuleert omdat hij/zij het zelf mooi vindt en de andere om zijn/haar publiek gunstig te stellen (en wellicht er een paar centen aan over te houden). Voor zo'n beetje iedere vorm van fotografie is wel een markt.
We zijn tenslotte niet allemaal een Ansel Adams (die ook manipuleerde, maar dan zonder computer), dus roeien we met de riemen die we hebben.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » ma okt 12 2009 7:36 pm

George Fennes schreef:Ik ben van mening dat in de eerste plaats je de foto zo moet maken dat nabewerken niet nodig of zo min mogelijk nodig moet zijn.
Soms kan het gewoon niet anders.

Maar ben er wel van overtuigd dat je eigenlijk niet zonder nabewerken kan om een optimaal resultaat te bereiken.

Groetjes George :D
Hier Sluit ik me volledig bij. Jammer genoeg ben ik ook nog niet zo handig met NX2
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

radiohoofd

Bericht door radiohoofd » ma okt 12 2009 9:16 pm

Ik ben grafisch vormgever en begin sinds een jaar mijn eigen foto's te maken. Ik ben dus eigenlijk begonnen met photoshop. Bij mijn allereerste les photoshop vertelde mijn lerares dat photoshop een foto als een bak met gekleurde pixels ziet. photoshop ziet geen paard in een weiland, maar wat groene, blauwe en bruine pixels.(bruin paard). Voor mij zijn het maken van een foto en de nabewerking onlosmakelijk met elkaar verbonden maar zijn ook 2 totaal verschillende dingen. Foto's worden (soms extreem) bewerkt om tot een mooi ontwerp te kopen, daarin is photoshop natuurlijk super.(en erg leuk om mee te spelen.)

Ik ben net lid maar zal snel eens wat foto's laten zien.

Groet

pbreev

Bericht door pbreev » ma okt 12 2009 9:37 pm

radiohoofd schreef:Ik ben grafisch vormgever en begin sinds een jaar mijn eigen foto's te maken. Ik ben dus eigenlijk begonnen met photoshop. Bij mijn allereerste les photoshop vertelde mijn lerares dat photoshop een foto als een bak met gekleurde pixels ziet. photoshop ziet geen paard in een weiland, maar wat groene, blauwe en bruine pixels.(bruin paard). Voor mij zijn het maken van een foto en de nabewerking onlosmakelijk met elkaar verbonden maar zijn ook 2 totaal verschillende dingen. Foto's worden (soms extreem) bewerkt om tot een mooi ontwerp te kopen, daarin is photoshop natuurlijk super.(en erg leuk om mee te spelen.)

Ik ben net lid maar zal snel eens wat foto's laten zien.

Groet
Pas jij maar op !! Straks gaan ze je nog vragen je voor te stellen ... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Zal mij een biet wezen trouwens :mryellow: :mryellow: :mryellow: :mryellow: :mryellow:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 13 2009 12:10 am

radiohoofd schreef:Ik ben net lid maar zal snel eens wat foto's laten zien.
Heel graag. Het forum loopt niet echt over van mensen die PhotoShop tot in de puntjes beheersen.

Welkom op ons forum!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”