Hallo,
ik zou graag mijn D300 en de hele set objectieven willen laten servicen en kalibreren. Natuurlijk kan dit bij NCN maar dat lijkt mij een prijzige toestand worden. Nu heeft Canon een alternatief op de Canon service in de vorm van Rofa Repair in Den Haag. Bestaat er voor Nikon ook zo'n alternatief?
Service en kalibratie
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Service en kalibratie
Een lidmaatschap van de NCN is slecht 27 euro voor een heel jaar. Zo duur is die service die geven nog niet. Meerdere leden hebben meer reiskosten als ze een activiteit bezoeken, dan dat het lidmaatschap kost.Jack the Slipper schreef:Natuurlijk kan dit bij NCN maar dat lijkt mij een prijzige toestand worden.
En de service die we hier op het forum geven is voor iedereen gratis.
De NCN geeft echter geen servicebeurten aan camera's en objectieven. Zelf ga ik daarvoor naar de Nikon Service in Beverwijk. Er zijn ook wel alternatieven, kom ik zo op terug.
Rofa Repair wordt niet door Canon genoemd op hun website. (http://www.canon.nl/Support/support_techrepair.asp)
En dan zal het bij Canon net zo zijn als bij Nikon, een ieder mag van alles repareren, maar veelal heb je dan geen garantie van de leverancier meer. Nu zal Rofa best zelf ook wel garantie geven, ze hebben best een goede naam. http://www.rofarepair.nl/
Op m'n website staat een overzichtje van alternatieven, personen of bedrijven die Nikon spullen repareren. Lees hiervoor het artikel:
reparatie van fotografische artikelen.
Nu is er echter een verschil: originele service van de Club uit Beverwijk is duurder. Waarom zou dat zijn?
De Nikon Service is in staat om een D300 aan hun computer te hangen. Al meer dan 20 jaar kan er in de camera's een stekker, waarbij de computer heel veel zaken kan uitlezen en eventueel instellingen in de camera kan wijzigen, mocht dat nodig zijn. De software die daarvoor nodig is, is in het bezit van Nikon en wordt niet aan anderen ter beschikking gesteld. Nu zal de Beverwijkse service misschien duurder zijn, maar het gaat wel heel veel sneller en beter. En bij een service beurt alleen worden normaal geen onderdelen vervangen en telt alleen het uurloon.
Als je alleen een service beurt laat geven, betaal je daar ook voor. Mocht de fabriek echter zaken in een camera verbeterd hebben, dan worden die verbeteringen ook in jouw camera doorgevoerd. En dat is weer gratis. Zo kreeg mijn camera ooit eens nieuwe software, bij die camera kon je dat niet zelf doen. Bij een andere camera werd er een keer een een metalen veer vervangen, het was gebleken dat de oude veer meer dan 1 per 100.000 exemplaren stuk ging, en dus werd die veer vervangen. Gratis dus. Daarom heet de Club in Beverwijk dan ook Service.
De alternatieve reparatie bedrijven zijn veelal goedkoper. Ze zullen veelal alleen een sensor kunnen schoonmaken, en een camera na kijken. Echt mechanische zaken, zoals een niet vlekkeloos werkend diafragma, is wel door hen te repareren.
Maak zelf je keus.
http://www.nikonservice.nl/