Nikon's mid term plan 2007/3-2009/3

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
Amadeus Gould

Nikon's mid term plan 2007/3-2009/3

Bericht door Amadeus Gould » do mar 30 2006 11:42 am

Dag Forumvrienden, Nikonvrienden,

Nikon heeft haar medium termijn plan geformuleerd voor 2007/3-2009/3, klik hier voor de link

Key objectives die men wil halen zijn o.a. :
- het uitoefenen van een CSR (corporate social responsibility, meer aandacht voor milieu) georienteerd management
- koesteren van een vrije en open bedrijfscultuur

Men gaat extra investeren in research voor o.a. nieuwe steppers (apparatuur voor het maken van microchips), tweede generatie digitale camera's.

In 2009 wil men 40% van de digitale spiegelreflex markt in handen hebben.

Meer dus in de link

Amadeus Gould

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » do mar 30 2006 5:47 pm

Geacht forum

Ik heb het management plan voor de komende tijd door gelezen en moet helaas concluderen dat het vrij algemeen is, het zou zo kunnen zijn overgeschreven uit een management boek.

Wat ik vooral mis is verbetering van de marketing, verbetering van de service en vooral (beter) luisteren naar klanten. (of te wel verbeteren van communicatie)

Als ik de verschillende forums bekijk en lees wat mensen als Thom Hogan, hierover te melden hebben dan mankeert hier nogal wat aan.

Dat dit soort plannen geloof in eigen kunnen moet uitstralen en per definitie optimisties zijn is duidelijk, echter ik had toch wat meer concrete strategieën verwacht gezien de grote en ingrijpende veranderingen in de camera branche.

Zo maar wat conclusies:

Vergroten van het research budget is mooi maar tegelijk ook gewoon bittere noodzaak en dus vanzelfsprekend gezien de bedreigingen die op Nikon afkomen.
De komende tijd zullen sterke, grote firma’s, zoals Sony en Samsung, ongetwijfeld ook een marketing strategie hebben en die zal zeker niet “vriendelijk” voor Nikon zijn.

Verbetering van de service is ook zeer noodzakelijk maar daar lees ik niets over en ik denk dat dit voor wat betreffende Nederland, zeker met het verdwijnen van Inca, niet beter zal worden.
Op Nikonians staan toch ook veel verhalen van zeer slechte service, dus het is zeker niet alleen een Inca probleem.

CSR orientated management doet het goed in dit soort rapporten, echter dit is een trend die in Japan door veel firma’s wordt aangehangen ( Canon heeft enige maanden geleden en soortgelijk plan gelanceerd)

Een aandeel van 40% in de SLR markt klinkt optimistisch zeker gezien het feit dat de verkoop in 2005 tegenviel en dat de prognose van verkoop SLR’s eind 2005 met 200,000 naar beneden is bijgesteld. ( bron Nikon/Thom Hogan)

“Highly competitive products that customer trust” is een typisch Nikon statement, Nikon beslist en de klant moet het maar goed vinden.
Ik zie liever “Highly competitive products that customer demands” , een meer gezonder uitgangspunt voor een firma die moet overleven in veranderende, moeilijke markt.

Al met al kan ik niet zeggen dat deze plannen mijn vertrouwen in Nikon vergroot hebben.
Ik ben al 30 jaar Nikon gebruiker (zowel professioneel als privé) en moet de laaste jaren helaas concluderen dat Nikon, en zijn producten, mij steeds minder aanspreekt.
(En dat dit niet alleen voor mij geldt, blijkt ook uit de vele commentaren op de forums)

Wat ik Nikon zou willen aanraden is simpel, luister meer naar je klanten, verbeter je service en ga samenwerken met Fuji.
Maak een F6 met 16 mpixel Fuji chip (uiteraard Full Frame) en houd de prijs rond de EUR 4000.=,dan heb je een winnaar
Uiteraard is vooral dit laatst mijn persoonlijke mening alhoewel ik er van overtuigd ben dat velen het met mij eens zijn.

Rob van Kralingen

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » do mar 30 2006 9:44 pm

Dag Rob,

Dank voor jouw bericht. Ik hoop dat men bij Nikon de opbouwend bedoelde opmerkingen hoort en er wat mee gaat doen.

Ik hoop op meer berichten.

AG

nikon-nl

Nikon's toekomstvisie

Bericht door nikon-nl » vr mar 31 2006 1:29 pm

Tsja AG,
de tekst over de toekomstplannen van Nikon, zoals hierboven aangegeven, tref je elke week wel aan in jaaroverzichten en toekomstplannen van bedrijven, die hun aandeelhouders zoet moeten houden. Nikon directeuren hebben wel vaker plannen aangekondigd, die nooit zijn uitgevoerd. Zolang Nikon's hoofdkantoor bemand wordt door mensen , die geen enkele andere taal en communicatie-cultuur tot zich willen nemen, zolang de directie van Nikon Europa zich terug trekt op een eilandje en de regie over haar Europese vestigingen (UK, Zweden, Bulgarije, enz.) volledig kwijt is én zolang men niet daadwerkelijk de voordeur open zet voor buitenstaanders, zal Nikon Corporation nooit de gestelde doelen halen.
Nico

nikon-nl

die toekomstplannen !

Bericht door nikon-nl » vr mar 31 2006 3:53 pm

Beste AG,
ik zou er nog aan toe willen voegen dat een aantal producenten de aanval op Canon en Nikon hebben ingezet. Panasonic en Olympus werken samen met Leica, Pentax werkt samen met Samsung, en Sony heeft Konica-Minolta ingelijfd. Allen hebben ze op de laatste PMA aangekondigd dit jaar met digitale SLR's + verwisselbare objectieven te komen. De digitale compact markt is immers volgestroomd met vaak eenmalige producten. Ook Nikon maakt een rits Coolpix-jes, om die na slechts enkele maanden al weer opzij te zetten. Canon is nog steeds de grootste op de digitale SLR-markt, maar dekt zich in door later dit jaar met flat-screen TV's onder eigen naam op de markt te komen.
De pixel-race is gelopen, de ISO-race nog net niet, op alle digi-compactjes zit enorm veel software om het de digigraaf zeer makkelijk te maken (sommige hebben al een geïntegreerde MP3-speler) en (zoals in het laatste clubblad stond) koopt de jeugd wereldwijd een mobieltje met een ingebouwde camera. Wat wil Nikon dan? Waar staat in hun toekomstplannen wat zij van plan is? Met blabla trek je geen investeerders of klanten.
Nico

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr mar 31 2006 4:43 pm

Dag Nico,

Dank voor jouw reactie. Canon is inderdaad een grote speler. Toch vind ik dat Canon ook blunders maakt. Het weinig consistente sensor formaat, een fullframe die vignetering en andere lensfouten geeft bij wide angles...om maar eens wat te noemen.

Maar als je als Nikon groter wilt worden...zul je het richting klant inderdaad beter moeten doen dan nu. De D200 kan een klap uitdelen aan Canon, als men maar het consumer relation management beter uitvoert.

We zullen zien wat de toekomst brengt. Ik ben overigens wel van plan om een topic elders op het forumte beginnen over nieuwe ontwikkelingen om het digitale fotograferen nog beter/leuker te maken.

AG

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » ma apr 03 2006 2:31 am

Dag Nikonvrienden,

Over Nikon en het milieu is veel te lezen op de volgende link...

http://www.nikon.co.jp/main/eng/portfol ... /index.htm

Bevat volgens mij een berg aan informatie.

Ik begrijp nu ook beter waarom mijn FM3A destijds niet in piepschuim was verpakt. :wink:

Amadeus Gould

wimpie

Re: die toekomstplannen !

Bericht door wimpie » di apr 25 2006 2:21 pm

nikon-nl schreef:Beste AG,
ik zou er nog aan toe willen voegen dat een aantal producenten de aanval op Canon en Nikon hebben ingezet. Panasonic en Olympus werken samen met Leica, Pentax werkt samen met Samsung, en Sony heeft Konica-Minolta ingelijfd. Allen hebben ze op de laatste PMA aangekondigd dit jaar met digitale SLR's + verwisselbare objectieven te komen. KNIP> Wat wil Nikon dan? Waar staat in hun toekomstplannen wat zij van plan is? Met blabla trek je geen investeerders of klanten.
Nico
Nieuwe type van conculega Sony :oops:
http://www.learningcenter.sony.us/asset ... index.html
De nieuwe Alpha :shock:

Wimpie

nikon-nl

Nikon in de lift!

Bericht door nikon-nl » di apr 25 2006 2:45 pm

Beste Nikon-vrienden,
als we de financial director van Nikon Corporation mogen geloven, dan zijn de verkopen (en winst) boven verwachting toegenomen. Meestal is een 'revision of the forecast' (= bijstellen van een vooruitzicht) een slecht teken, maar dit keer waren de verwachtingen lager dan de feitelijke resultaten. De camera-poot (Nikon Imaging) heeft meer camera's (met name Coolpix-jes) en objectieven afgezet dan men voorspeld had. Ook de andere afdelingen draaiden beter dan men verwacht had. Alleen zijn er iets minder steppers dan vorig jaar verkocht. Op 'het eerste gezicht' ziet het er dus goed uit. Men moet wel aan de bal blijven, want rivaal Canon bereidt zich ook voor op een aanval en gigant Sony heeft met zijn nieuw verworven (Konica-Minolta) fabriek ook ernstige plannen.
Nico

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”