Staking Werknemers in Nikon Fabriek te Thailand

Discussies over ons favoriete merk
Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Staking Werknemers in Nikon Fabriek te Thailand

Bericht door Ivan10 » ma mar 29 2010 10:07 pm

Nikon workers demand improved benefits
http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... d-benefits" onclick="window.open(this.href);return false;

Nikon workers walk out amid pay row
http://www.amateurphotographer.co.uk/ne ... 96373.html" onclick="window.open(this.href);return false;
He said about 8,000 workers on the production line would stop work until management responded to their demands, which included wage increases from 50 to 80 baht [± € 1,15- 1,84 euro's] a shift and a hike in their living cost payments from 1,000 baht a month to 1,300 baht [± € 22,98-29,87 euro's].
Ik heb de euro bedragen via Google achterhaalt.

jjk

Re: Staking Werknemers in Nikon Fabriek te Thailand

Bericht door jjk » wo apr 07 2010 1:29 pm

Ben benieuwd wat het vervolg is van dit verhaal. Een loonseis van + 60% is enorm.

JJK

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » wo apr 07 2010 4:44 pm

Straks worden die loonkosten weer op de gebruikers verhaald. Ze verdienen toch genoeg en het is geen kinderarbeid.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

diskfac
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door diskfac » wo apr 07 2010 5:29 pm

Enkel als iedereen overal ongeveer gelijk loon voor gelijk werk krijgt heb je een globale economie (ik ben geen krypto-communist, maar eerder economisch libertair met verstand). Dan kunnen die mensen zich aanschaffen wat ze maken en dan pas kunnen de economische communicerende vaten perfect functioneren en nee dan betalen wij hier in het Vrije Westen geen 10.000 euro voor een D700, want de wereldwijde vraag steeg met de lonen en naarmate de vraag toeneemt kan je iets aan de prijs doen (de D700 wordt overigens niet in Tailand gemaakt dacht ik).
Onevenwicht en onrust is goed voor de economie, maar schaamteloze uitbuiting is slecht voor de business. Ik denk dat ze bij Nikon in Japan niet happy zullen zijn met de negatieve publiciteit, maar google even en je zal merken dat Nikon-gebruikers erg laatdunkend doen over de kwaliteit van de plastieken objectieven uit Thailand. Een sprekend bewijs van het gezegde "if you pay peanuts, you get monkeys".
D3S

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo apr 07 2010 5:32 pm

diskfac schreef:Enkel als iedereen overal ongeveer gelijk loon voor gelijk werk krijgt heb je een globale economie (ik ben geen krypto-communist, maar eerder economisch libertair met verstand). Dan kunnen die mensen zich aanschaffen wat ze maken en dan pas kunnen de economische communicerende vaten perfect functioneren en nee dan betalen wij hier in het Vrije Westen geen 10.000 euro voor een D700, want de wereldwijde vraag steeg met de lonen en naarmate de vraag toeneemt kan je iets aan de prijs doen (de D700 wordt overigens niet in Tailand gemaakt dacht ik).
Onevenwicht en onrust is goed voor de economie, maar schaamteloze uitbuiting is slecht voor de business. Ik denk dat ze bij Nikon in Japan niet happy zullen zijn met de negatieve publiciteit, maar google even en je zal merken dat Nikon-gebruikers erg laatdunkend doen over de kwaliteit van de plastieken objectieven uit Thailand. Een sprekend bewijs van het gezegde "if you pay peanuts, you get monkeys".

Vrijwel alle prof apparatuur, incl D700 komt uit Japan.
Eroe Nazionale

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » wo apr 07 2010 5:43 pm

Gobert schreef:

Vrijwel alle prof apparatuur, incl D700 komt uit Japan.
I know. Daar is een goede reden voor. De Japanners vertrouwen de (ethnische) Chinezen die in heel Zuid-Oost-Azie de fabrieken bouwen en beheren niet en industriële spionage is sowieso een groot probleem.
In mainland China zijn fabrieken die overdag voor de klant werken en 's nachts de neppers maken die in China colporterend verkocht worden.
D3S

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo apr 07 2010 6:05 pm

Toch word de D300 in Thailand gemaakt, terwijl ongeveer het enige verschil met de D700 de grootte van de sensor is.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo apr 07 2010 6:31 pm

flitslicht schreef:Toch word de D300 in Thailand gemaakt, terwijl ongeveer het enige verschil met de D700 de grootte van de sensor is.

vandaar
Eroe Nazionale

flitslicht

Bericht door flitslicht » do apr 08 2010 10:17 am

Gobert schreef:
flitslicht schreef:Toch word de D300 in Thailand gemaakt, terwijl ongeveer het enige verschil met de D700 de grootte van de sensor is.
vandaar
Nikon is bang dat de Chinezen 's nachts de grote sensors gaan namaken maar van de kleintjes kan het ze niet schelen?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 08 2010 10:59 am

Zou ik toch willen aanraden nog eens een vergelijking te doen. Het oculair van de D700 is echt heel anders dan die van de D300(s).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » do apr 08 2010 11:16 am

Gobert schreef:Straks worden die loonkosten weer op de gebruikers verhaald. Ze verdienen toch genoeg en het is geen kinderarbeid.
Minder dan twee Euro per dag vind jij wel genoeg ?

Groeten Jan

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » do apr 08 2010 11:33 am

Laten we per direct de hypotheek-aftrek afschaffen, LOL :lol:
Maar ik weet niet hoe de economie nu vaart in Thailand. Of er genoeg loongroei gecompenseerd is met de inflatie etc. Het klinkt wel verrekte weinig. Maar goed, alles voor de westerse consument!

flitslicht

Bericht door flitslicht » do apr 08 2010 11:55 am

Patrick schreef:
Zou ik toch willen aanraden nog eens een vergelijking te doen. Het oculair van de D700 is echt heel anders dan die van de D300(s).
Ik heb wel eens tegelijk een D700 voor mijn ene oog gehouden en een D300 voor mijn andere oog. Dan zie je dat je bij de D700 een randje meer hebt. Het is echter niet een twee keer zo groot gebied dat je ziet.

Maar wat ik bedoelde is dat vanuit het oogpunt van industriële spionage de D300 en D700 niet wezenlijk verschillen. Intern is het bijna 1 op 1 vergelijkbaar met als enig wezenlijk verschil de grootte van de sensor (en ja, daar hangt de grootte van het oculair weer mee samen). Het lijkt dan niet voor de hand te liggen dat men om redenen van geheimhouding de D700 in Japan maakt en de D300 in Thailand.

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » do apr 08 2010 1:38 pm

flitslicht schreef: Het lijkt dan niet voor de hand te liggen dat men om redenen van geheimhouding de D700 in Japan maakt en de D300 in Thailand.
als ik me niet vergis is de sensor in de D300 van Sony en die in de D700 eigen makelij.
D3S

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do apr 08 2010 2:00 pm

Gobert schreef:

vandaar

:lol: :lol: :lol:
Mijn humor :!:

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”