Technologisch achterstand Nikon?

Discussies over ons favoriete merk
walt001m

Technologisch achterstand Nikon?

Bericht door walt001m » ma mei 07 2007 11:35 am

Beetje provocerende titel, maar ik zou graag willen weten hoe andere mensen denken over de technische stand van zaken tussen Nikon en Canon op dit moment.
Zelf heb ik een D200 en ben zeer teleurgesteld in de prestaties vanaf ongeveer ISO 800. De foto's worden dan gewoon een brij qua kleuren en scherpte. Ik vind de D200 daarom een echte "mooiweer" camera.
Als ik dan vergelijk met foto's die met Canon gemaakt zijn (D20,D30, 5D) dan is dat nogal wat anders. Zeer ruisarm tot wel ISO 1600 of daarboven met oom minder benodigde nabewerking, zeker bij de 5D.
Ik zelf denk er daarom over (ik fotografeer graag in theater en jazzclubs)
om over te stappen naar Canon omdat ik toch vind dat Canon technisch veel verder is en meer innoveert dan Nikon, hoewel Nikon qua ergonomie vaak wel beter is.
Zo hebben ze nu ook (nog) geen antwoord op de nieuwe MarkIII. De huidige DX2s is boven ISO800 al niet meer bruikbaar vanwege ruis (volgens alle testen die ik er van gelezen heb en als ik naar mijn D200 kijk geloof ik dat wel).

Ik ben benieuwd naar de meningen van jullie, zijn er meer mensen die daarom overwegen om over te stappen?

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

geen C

Bericht door George Fennes » ma mei 07 2007 11:41 am

We gaan het Nikon forum toch niet omdopen tot Canon forum hoop ik.

Heb ik net een onderscheiding van Hans Braahuis san, opgespeld gekregen met NIKON erop.

Nee dat doen we niet.

Maar even serieus, Nikon komt echt wel met een antwoord op Canon, dat antwoord zal overdonderend zijn :twisted:

Maar daar heb je wel even geduld voor nodig.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Kroko

Bericht door Kroko » ma mei 07 2007 11:45 am

Ik heb nu een instap kamera (D50). Ik durf niet in het betere glaswerk te investeren omdat ik erg op de 30D val. En de prijzen stijgen abnormaal.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mei 07 2007 12:13 pm

Op de D200 ruis vanaf 800 iso? Wees blij dat je een D200 hebt, mijn D70s ruist vind ik te veel vanaf 320 :cry:

Je zult hier wel de nodige mensen over je heen krijgen maar je hebt wat mij betreft qua ruisperformance gelijk.

Als dat van groot belang is voor hetgeen je fotografeert, tja dan ben je momenteel beter af met Canon. Kan morgen natuurlijk anders zijn ...

Voor mijn fotografie is het nu niet van doorslaggevend belang maar als dat wel zo zou zijn of in de toekomst verandert zou ik het financiële verlies nemen en de overstap maken.

Ik ben tevreden met mijn D70s maar ik heb geen I love Nikon getatoeërd op mijn lijf en het gaat om het eindresultaat nietwaar?

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » ma mei 07 2007 12:45 pm

Je moet gewoon niet teveel met je ISO gaan prutsen. Probeer te spelen met je sluitertijden / diafragma.

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

ruis wil ik niets van weten

Bericht door George Fennes » ma mei 07 2007 1:09 pm

Momento schreef:

Code: Selecteer alles

Je moet gewoon niet teveel met je ISO gaan prutsen. Probeer te spelen met je sluitertijden / diafragma. 
Dat verhaal gaat niet altijd op Momento, als je een lichtsterke lens hebt en de lichtomstandigheden zijn slecht en je kan niet met flitser werken, kan je je lens helemaal openschroeven en de sluitertijd op 2 sec. zetten.

Helpt dat niet omdat je je toch iets meer wil vastleggen dan schimmen.

Dan ben je wel gedwongen om de ISO te verhogen of je wil of niet.

Als je dan met ruis geconfronteerd wordt terwijl dat niet verantwoord is, kan ik me heel goed voorstellen dat er naar een alternatief gezocht wordt.

Ik hoop dat Nikon snel met een tegenhanger voor de canon komt, welke betaalbaar is.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

walt001m

Bericht door walt001m » ma mei 07 2007 1:12 pm

MEMENTO schreef:Je moet gewoon niet teveel met je ISO gaan prutsen. Probeer te spelen met je sluitertijden / diafragma.
Ik pretendeer niet om ter zake kundig te zijn maar hoe doe jij dat dan? ALs je een bewegende artiest/muzikant hebt doe jij dat dan bij 1/15 vanaf statief of zo??

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » ma mei 07 2007 1:23 pm

Je hebt een punt walt.
Nikon is gewoon slecht met zijn ruis niveau's.
Soms kijk ik ook wel eens naar Canon. Die doet het stukken beter op dat gebied. Mja, ik schiet bijna altijd op 200 iso en dan werkt het prima.
Tot 400 gaat het nog, daarboven is het niet veel.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma mei 07 2007 1:34 pm

Dat wordt beweerd.
Maar IS het nu ook zo? En zo ja in welke mate. Ooit een ISO/ruis grafiek van de D200 en ik geloof de 30D van Canon gezien.

Mooi zou zijn om met vergelijkbare bodies/ glas een opname bij hogere ISO's naast elkaar te zien op 100%.

BUG322

Bericht door BUG322 » ma mei 07 2007 1:37 pm

Ik schiet gerust op 800 iso en in vergelijkende foto's met een 20D weinig tot geen verschil

Wat een gelul

groetjes

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma mei 07 2007 1:38 pm

Kan je plaatjes laten zien?

walt001m

Bericht door walt001m » ma mei 07 2007 1:42 pm

Marten schreef:Dat wordt beweerd.
Maar IS het nu ook zo? En zo ja in welke mate. Ooit een ISO/ruis grafiek van de D200 en ik geloof de 30D van Canon gezien.

Mooi zou zijn om met vergelijkbare bodies/ glas een opname bij hogere ISO's naast elkaar te zien op 100%.
Dan blijft Nikon ver achter met prestaties bij hoge ISO. Ik heb reeds vele vergelijkingstesten gelezen en op forums hier over gelezen. Tenzij dat ALLE vergelijkingstesten op verkeerde basis gedaan zijn, maar als ik de reacties lees van gebruikers klopt het verhaal.

BUG322

Bericht door BUG322 » ma mei 07 2007 1:44 pm

Ik had ergens ooit op dpreviews messsage board vergelijkende foto's gezien van een D50 en 20D maar waar dat is ff flink zoeken.

Afbeelding
Afbeelding

D50 ISO 800 F2,8 uit het handje

oh wat moet ik huilen zeg mijn camera zal wel niet duur genoeg zijn.

groetjes

GdP

Bericht door GdP » ma mei 07 2007 1:45 pm

Anders gebruik je toch gewoon:

http://www.fuji.nl/fujifilm_com/f0b71e3 ... bf1606a322

Film is scherp en heeft een fijne korrel!
Moet wel nauwkeurig belicht worden!
Gerrit

walt001m

Bericht door walt001m » ma mei 07 2007 1:47 pm

BUG322 schreef:Ik schiet gerust op 800 iso en in vergelijkende foto's met een 20D weinig tot geen verschil

Wat een gelul

groetjes
Dank voor je constructieve bijdrage. Ik schiet ook vaak op 800 en 1600. Maar ik wordt van de resultaten meestal niet vrolijk. Ik moet veel ruisonderdrukking (achteraf) toepassen maar daardoor verdwijnt veel detail. Tis maar waar je tevreden mee bent denk ik. Het hangt ook wel een beetje van het onderwerp af wat je fotografeerd (veel donkere en gekleurde vlakken).

Gesloten

Terug naar “Nikon”