Foto's vaak niet scherp
Foto's vaak niet scherp
Ik heb de Nikon D50, maak overdag foto’s op de groenestand (automaat). Maar nu het volgende:
De camera geeft veel aan, hooglichten. Licht inval is dan erg wit.
En wil graag de hele foto scherp, nu zijn sommige onderdelen vaag.
Wie kan mij met deze vragen helpen.
De camera geeft veel aan, hooglichten. Licht inval is dan erg wit.
En wil graag de hele foto scherp, nu zijn sommige onderdelen vaag.
Wie kan mij met deze vragen helpen.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik snap je vraag niet echt, maar ik vermoed dat je je belichtingscompensatie aan hebt staan op overbelichten waardoor de sluitertijden langer worden en je dus mensen en auto's als beweging op de foto krijgt als je sluitertijd te lang wordt.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hmm nabewerking is altijd nodig, maar ook zonder nabewerking moet het veel beter zijn dan dit.
Je exif gegevens zijn van belang. Dat zijn gegevens over tijd, diafragma, ISO waarde lens, enzovoort. Als we die hebben kan je beter beoordelen wat er fout is gegaan.
Maar als ik het zo zie is er fout scherpgesteld door de camera. Er is eigenlijk NIET scherpgesteld. Dan was die vorige foto beter: wel redelijk scherp alleen een lucht zonder tekening.
Je exif gegevens zijn van belang. Dat zijn gegevens over tijd, diafragma, ISO waarde lens, enzovoort. Als we die hebben kan je beter beoordelen wat er fout is gegaan.
Maar als ik het zo zie is er fout scherpgesteld door de camera. Er is eigenlijk NIET scherpgesteld. Dan was die vorige foto beter: wel redelijk scherp alleen een lucht zonder tekening.
Laatst gewijzigd door Marten op wo mei 09 2007 5:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Marvin ,
Ik zie dat de foto van de containers is gemaakt op 116 MM met een sluitertijd van 1/100 sec dit is eigenlijk al te lang om uit de hand te fotograferen en volgens mij heeft de kamera scherpgesteld op de struiken in de voorgrond.
Voor scherpe foto’s uit de hand is er een vuistregel, de sluitertijd moet minimaal gelijk zijn of korter aan de lenslengte in MM. B.V lens 50 MM sluitertijd minimaal 1/50 sec ,lens 100 MM sluitertijd minimaal 1/100 sec,
Lens 300 MM minimaal 1/300 sec etc.
En dit geld voor iemand met een goede techniek als het kan gebruik je liefst nog wat snellere tijden.
Als je deze sluiter tijden niet haalt vanwege te weinig licht dan kan je beter een statief gebruiken .
Groeten jan.
Ik zie dat de foto van de containers is gemaakt op 116 MM met een sluitertijd van 1/100 sec dit is eigenlijk al te lang om uit de hand te fotograferen en volgens mij heeft de kamera scherpgesteld op de struiken in de voorgrond.
Voor scherpe foto’s uit de hand is er een vuistregel, de sluitertijd moet minimaal gelijk zijn of korter aan de lenslengte in MM. B.V lens 50 MM sluitertijd minimaal 1/50 sec ,lens 100 MM sluitertijd minimaal 1/100 sec,
Lens 300 MM minimaal 1/300 sec etc.
En dit geld voor iemand met een goede techniek als het kan gebruik je liefst nog wat snellere tijden.
Als je deze sluiter tijden niet haalt vanwege te weinig licht dan kan je beter een statief gebruiken .
Groeten jan.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
juist licht meten
Marvin in je zoeker heb je een aantal scherpstelvelden.
Het kan zijn dat je die op dynamisch heb staan en op het dichtsbijzijnde.
Het lijkt erop dat die laatste foto scherpgesteld is op de struiken rechts.
Dan is het logisch dat alles er achter onscherp wordt.
Zelf heb ik over het algemaan mijn scherpstelvelden op enkel staan en zeker niet op dichtsbijzijnd.
Probeer dat eens.
En bij je eerste foto heb de niet de juiste belichting, misschien heb je de belichtingscompensatie aan staan.
Zet die eens op neutraal en kijk of het resultaat beter is.
Misschien kan je de Matrix lichtmeting in deze situaties aan zetten en heb je kans dat de wolken wat meer doortekend worden.
Je zal dan de donkere gedeeltes wel iets op moeten halen in een fotobewerkingsprogramma.
Groetjes George
Het kan zijn dat je die op dynamisch heb staan en op het dichtsbijzijnde.
Het lijkt erop dat die laatste foto scherpgesteld is op de struiken rechts.
Dan is het logisch dat alles er achter onscherp wordt.
Zelf heb ik over het algemaan mijn scherpstelvelden op enkel staan en zeker niet op dichtsbijzijnd.
Probeer dat eens.
En bij je eerste foto heb de niet de juiste belichting, misschien heb je de belichtingscompensatie aan staan.
Zet die eens op neutraal en kijk of het resultaat beter is.
Misschien kan je de Matrix lichtmeting in deze situaties aan zetten en heb je kans dat de wolken wat meer doortekend worden.
Je zal dan de donkere gedeeltes wel iets op moeten halen in een fotobewerkingsprogramma.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken