Hoekzoeker D700
- ArjanAanraad
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hoekzoeker D700
Hoi, heeft er iemand ervaring met een hoekzoeker voor de D700. Ben op zoek want elke keer op mijn knieën wil niet echt meer lukken....
Gr Arjan
Gr Arjan
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Hoekzoeker D700
Laptop of beamer gaat dan wellicht beter. Wel even NControlPro installeren.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Klopt, dat doe ik al voor macrofotografie binnen maar buiten vind ik dit geen oplossing.....helaas..Gobert schreef:Laptop of beamer gaat dan wellicht beter. Wel even NControlPro installeren.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zowel deze: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 262wt_1165" onclick="window.open(this.href);return false;
als deze: http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... x?id=23333" onclick="window.open(this.href);return false;
De Hoodman heeft een iets breder gezichtsveld, maar is wat lomper gebouwd.
De hoekzoeker uit Hong Kong is even wat vervelend afregelen voor de eerste keer, in de zin van bevestiging op de camera en een contra-moer die strak vast gedraaid moet worden met een onderdeel van de hoekzoeker in de juiste stand. Eenmaal die contramoer strak gefixeerd werkt het daarna erg prettig en is de bevestiging op de camera erna ook altijd hetzelfde.
Die goedkoopste hoekzoeker voldoet prima. Ik heb ze nooit direct naast elkaar kunnen vergelijken met een Nikon hoekzoeker. Wel met tussenpozen op een camera gehad, dan de een of de ander, maar had daarbij niet de indruk dat een Nikon hoekzoeker daarin beter is. Ze lijken als twee druppels op elkaar.
Zie ook de volgende reactie met ervaring met de Hoodman: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 54#p221054" onclick="window.open(this.href);return false;
als deze: http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... x?id=23333" onclick="window.open(this.href);return false;
De hoekzoeker uit Hong Kong is even wat vervelend afregelen voor de eerste keer, in de zin van bevestiging op de camera en een contra-moer die strak vast gedraaid moet worden met een onderdeel van de hoekzoeker in de juiste stand. Eenmaal die contramoer strak gefixeerd werkt het daarna erg prettig en is de bevestiging op de camera erna ook altijd hetzelfde.
Die goedkoopste hoekzoeker voldoet prima. Ik heb ze nooit direct naast elkaar kunnen vergelijken met een Nikon hoekzoeker. Wel met tussenpozen op een camera gehad, dan de een of de ander, maar had daarbij niet de indruk dat een Nikon hoekzoeker daarin beter is. Ze lijken als twee druppels op elkaar.
Zie ook de volgende reactie met ervaring met de Hoodman: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 54#p221054" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Dank voor je reactie, scheelt qua prijs wel erg veel met standaard Nikon hoekzoekers. Ik vraag me af of het prijsverschil dit waard is.....keuzes...tja
Léon Obers schreef:Zowel deze: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 262wt_1165" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
Dat goedkope ding voldoet voor mij prima voor die relatief weinige keren dat ik het gebruik.Snadaa schreef:Ik vraag me af of het prijsverschil dit waard is.....keuzes...tja
Is het perfect? Nee, ook dat niet. De helderheid en scherpte is uitstekend om daar je beeld op te beoordelen, beter dan de Hoodman, maar het beeld heeft naar de randen toe een enigszins kussenvormige vertekening. Zeker bij de 2x vergroting stand. Met 2x vergroting heb je overigens toch geen totaaloverzicht meer over het hele beeldveld, en in de randen en hoeken wordt het beeld daarin wel behoorlijk onscherp. Maar daar benut je die 2x "loep" ook niet voor. Het is vooral bedoeld om in het centrum de scherpte te beoordelen. Dat gaat prima.
De Hoodman heeft geen vertekening bij 1x, ietsje bolvormig bij 2,5x maar is verder minder strak helder en minder scherp als dat goedkope dingetje. Zeker de 2,5x vergroting is vrij matig, ook in het centrum.
Hoe een Nikon hoekzoeker zich manifesteert weet ik niet, dat kan wellicht een Nikon hoekzoekergebruiker aangeven.
Ik voel zelf niet de behoefte een dure Nikon hoekzoeker ervoor in de plaats te kopen voor die relatief weinige keren dat je het gebruikt. Bedenk daarbij dat de tegenwoordige hoekzoekers van Nikon ook niet meer zijn zoals ze jaren terug geleverd werden. Het zijn nu ook massa geproduceerde half plastic dingen. Het zou me niet verbazen als ze uit dezelfde fabriek komen als zo'n Chinees dingetje.
Reken de dollar terug naar Euro. Je kunt er weinig bult aan vallen. De prijs is inclusief verzending.
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Hoi, bedankt voor deze uitgebreide informatie, nu de voordelen en nadelen afwegen tegen de kosten. Gezien de lage prijs niet zo'n moeilijke overweging......lijkt me. Ik loop ook nog even een winkel binnen ....
Thks
Thks
Léon Obers schreef:Dat goedkope ding voldoet voor mij prima voor die relatief weinige keren dat ik het gebruik.Snadaa schreef:Ik vraag me af of het prijsverschil dit waard is.....keuzes...tja
Is het perfect? Nee, ook dat niet. De helderheid en scherpte is uitstekend om daar je beeld op te beoordelen, beter dan de Hoodman, maar het beeld heeft naar de randen toe een enigszins kussenvormige vertekening. Zeker bij de 2x vergroting stand. Met 2x vergroting heb je overigens toch geen totaaloverzicht meer over het hele beeldveld, en in de randen en hoeken wordt het beeld daarin wel behoorlijk onscherp. Maar daar benut je die 2x "loep" ook niet voor. Het is vooral bedoeld om in het centrum de scherpte te beoordelen. Dat gaat prima.
De Hoodman heeft geen vertekening bij 1x, ietsje bolvormig bij 2,5x maar is verder minder strak helder en minder scherp als dat goedkope dingetje. Zeker de 2,5x vergroting is vrij matig, ook in het centrum.
Hoe een Nikon hoekzoeker zich manifesteert weet ik niet, dat kan wellicht een Nikon hoekzoekergebruiker aangeven.
Ik voel zelf niet de behoefte een dure Nikon hoekzoeker ervoor in de plaats te kopen voor die relatief weinige keren dat je het gebruikt. Bedenk daarbij dat de tegenwoordige hoekzoekers van Nikon ook niet meer zijn zoals ze jaren terug geleverd werden. Het zijn nu ook massa geproduceerde half plastic dingen. Het zou me niet verbazen als ze uit dezelfde fabriek komen als zo'n Chinees dingetje.
Reken de dollar terug naar Euro. Je kunt er weinig bult aan vallen. De prijs is inclusief verzending.
-
OnlineReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zo te zien is de Ebay versie die Leon linkt (met de 1x 2x schakelaar) de hoekzoeker die je in Nederland koop onder de merknaam 'Seagull'. Ik heb er ook eentje. Gebruik het slechts zeer incidenteel als ik wat spelden of medailles fotografeer, maar is best handig. Voor het geval je ebay niet aandurft, in nederland kost die 65 euro incl. verzenden, zie:
http://www.fotoshopaalten.nl/seagull-se ... -p-75.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Paar euro extra voor een D3/D700 adapter.
Enige nadeel is wel dat hij alleen om zijn as draait en niet kantelt.
http://www.fotoshopaalten.nl/seagull-se ... -p-75.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Spul waarmee je foto's maakt...
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Wat is het toch fijn om NCN lid te zijn!!! Wat bedoel je precies met niet kantelen. Bedoel je daarmee dat je dan altijd van boven moet kijken..... Ik wil hem met name gebruiken om vanuit een laag standpunt foto's te maken waarbij ik niet elke keer plat op mijn buik moet gaan liggen..... Kan die Nikon hoekzoeker dan wel kantelen.
ReneG schreef:Zo te zien is de Ebay versie die Leon linkt (met de 1x 2x schakelaar) de hoekzoeker die je in Nederland koop onder de merknaam 'Seagull'. Ik heb er ook eentje. Gebruik het slechts zeer incidenteel als ik wat spelden of medailles fotografeer, maar is best handig. Voor het geval je ebay niet aandurft, in nederland kost die 65 euro incl. verzenden, zie:
- Léon Obers
- Forumlid
Ik weet niet wat met kantelen bedoeld wordt, maar het ding kan om zijn as gedraaid worden.
Hier feitelijk in een stand voor staande opnamen en dan bovenin kijken (Seagul hoekzoeker):

maar het oculair kan ook gewoon omhoog steken (liggende opname).
Hier feitelijk in een stand voor staande opnamen en dan bovenin kijken (Seagul hoekzoeker):

maar het oculair kan ook gewoon omhoog steken (liggende opname).