hoe 2e hands Nikon objectief te beoordelen?

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
beersy

hoe 2e hands Nikon objectief te beoordelen?

Bericht door beersy » vr jan 21 2011 8:03 pm

Hi forummers,

graag zou ik enige tips willen om een 2ehands Nikon objectief op zijn kwaliteiten te beoordelen.

er zijn enkele mogelijkheden zoals het fotograferen van tekst en bijvoorbeeld een rijtje van dezelfde voorwerpen schuin achter elkaar. Met het blote oof kunnen we zien of de lens intact is en we kunnen horen hoe de scherpstelling loopt en of hij geen bijgeluiden heeft.

In mijn geval gaat het om een Nikon 105 mm makro . 2.8 VR. Is er een site die hier wat meer info over kan geven of een lid die hier ervaring mee heeft. wellicht is er een topic van maar dat heb ik niet zo kunnen vinden, dan zou ik graag de verwijzing hiernaar zien.

Alvast dank voor de reactie(s)

Berend

addy
Forumlid
Forumlid

Re: hoe 2e hands Nikon objectief te beoordelen?

Bericht door addy » vr jan 21 2011 8:26 pm

Hier kan je de serienummers chekken.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
Breda.......here we come(back)

Daniël

Bericht door Daniël » vr jan 21 2011 9:17 pm

er is eerder een draadje over geweest.
Kan hem alleen niet vinden.

Betreft testen,
scherpte heb je al aangegeven.
Serie nummers heeft Addy al gedaan.

De rest.
  • Gezien het feit dat de Nikkor 105mm VR een G lens is heeft deze geen diafragma ring. Dus het testen van het soepel lopen van diafragma is lastig.
    Achterop de bajonet zit een kleine pal. Die kan je met je vinger weg schuiven. Hou de lens vlak bij je oor en luister aandachtig. Rare geluiden is niet goed.
  • Draait de scherpstel ring zonder haperingen. Hij moet soepel draaien
  • Hou de lens gericht op een lichte muur waar licht op staat. Gebruik het palletje van test 1 om hem open te zetten en kijk door de openingen. Beide kanten. Zie je troep kan dit duiden op olie of schimmel
  • Zet hem aan het einde op je eigen camera als die schoon is van schimmel! Zet je camera aan en maak een paar foto's. Loop elk diafragma getal door en schiet een foto naar een lichte muur of blauwe lucht. Controleer de opnames
  • Doe je scherpstel test.
  • Bekijk de opnames op je eigen scherm (laptop zal handig zijn). Zo weet je ook zeker dat er niet gerommeld is met de scherm van de persoon in kwestie
Dit zijn de testen die mijn pa doet en ik eigenlijk logisch vind voordat je überhaupt een 2ehands lens koopt.
Nooit tegen gevallen.
Maar er zijn nog meer 2ehands lenzen kopers hier die vast een andere visie hebben voor het kopen.

Spreek ook altijd af op locatie.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 21 2011 9:47 pm

Je kunt een tweedehands objectief checken door het op een lichtbron te richten en vanaf de andere kant te kijken of je inwendig rare dingen ziet. Een beetje stof is niet ongebruikelijk en kan geen kwaad. Kringen en olievlekken zijn minder gewenst; dat betekent dat het objectief uit elkaar moet en schoongemaakt moet worden.
Verder moet het diafragma goed werken en de scherpstelling soepel draaien.
Een beetje speling kan niet echt veel kwaad voor het beeld maar als het te veel is is het wel onhandig in het gebruik.
Het maken van foto's helpt wel een beetje maar de kans fotografische fouten te maken is veel groter dan dat het objectief een fout heeft. Tenzij de belichting helemaal niet klopt of het ding helemaal niet scherpstelt.
Ik heb heel veel 2e- (en misschien meer)hands Nikkor objectieven gekocht en er nog nooit spijt van gehad.
Groet, Henk

P.S. omdat het een VR objectief is, kun je nog checken of de VR werkt. Gewoon 2 foto's maken met en zonder VR op 1/15 of 1/30 uit de hand. Je zou verschil moeten kunnen zien want normaal gesproken moet je tenminste 1/125 gebruiken op een FX of 1/250 op een DX body voor scherpe opnamen.
Als de VR niet (meer) werkt, is het nog een prima objectief maar wel een andere prijs lijkt me. Ik heb overigens nog niet gehoord van objectieven 105 mm waarvan de VR helemaal kapot was. Hij mag wel klikgeluiden maken en ook zoemen als de VR aan staat (misschien moet dat zelfs wel :D )
Als het beeld in de zoeker wat verschuift tijdens scherpstellen met VR aan, is dat ook niet raar. Om dat systeem te laten werken moet er wat lenzen kunnen bewegen in het objectief.
Laatst gewijzigd door henkk op vr jan 21 2011 10:07 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jan 21 2011 9:58 pm

Daniël schreef:(...)
Daniël, klinkt goed!
Maar welke locatie bedoel je hiermee?
Ik spreek zelf eigenlijk het liefst af bij de verkoper en niet "ergens halverwege" of zo.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

beersy

Bericht door beersy » vr jan 21 2011 10:31 pm

Beste mensen,

allereerst hartelijk dank voor jullie deskundige kennis en antwoorden, onverwacht veel draadjes en ik zal ze zeer ter harte nemen bij het beoordelen van de lens.
De Nikon 105mm makro lens is een jaartje oud met 3 maanden garantie dus als het meezit kan ik de meeste punten met een vinkje afstrepen.
Als subgroep binnen onze fotoclub hebben we onder andere een "makro"groep en hoop hiermee wat aardige plaatjes te maken voor ons studieproject. Normaal doe ik al wat mondfotografie maar kom dan niet onder de 1/160 met mijn 120mm Nikon lens.
:D

Fijne avond

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 21 2011 10:44 pm

Garantie? Dan is het vast in een winkel, en dan loop je niet veel risico.

Als het om een particuliere aankoop gaat, dan heb ik een "gouden tip". Ga 'm afhalen bij de verkopende partij. Je kan heel goed zien als je er binnenwandelt wat voor soort mensen het zijn. Dat vertelt heel veel over wat je kan verwachten betreffende hoe ze met de aangeboden waar omgegaan zijn. Natuurlijk geen exacte wetenschap, maar het werkt echt heel goed.

Ik heb heel wat spullen tweedehands gekocht, en eigenlijk nooit problemen gehad. Daar zit vast een geluksfactor in, maar ik denk dat je het ook een beetje afdwingt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr jan 21 2011 11:01 pm

Patrick schreef: Ik heb heel wat spullen tweedehands gekocht, en eigenlijk nooit problemen gehad. Daar zit vast een geluksfactor in, maar ik denk dat je het ook een beetje afdwingt.
+1

Op 1 objectief na alles tweedehands maar nog nooit bedrogen uitgekomen.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jan 21 2011 11:32 pm

Ik heb toch ook wel eens pech gehad, maar kon het altijd oplossen met de verkoper als er verborgen gebreken bleken cq. niet omschreven gebreken.

Het ligt ook een beetje aan de prijs wat je voor het spul betaalt. Is de prijs erg laag valt er niet zoveel te klagen als de cosmetische hoedanigheid van een lens bijv. net wat minder is als gehoopt, of als de soepelheid van manuele instelling net wat zwaarder of juist lichter loopt dan gehoopt. In andere gevallen doe je weer een betere koop dan verwacht.
Over het algemeen vind ik dat ik goede deals heb, zelfs die kleine discrepantie in bedieningsgevoel in aanmerking genomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jan 22 2011 5:52 am

Daniël schreef:er is eerder een draadje over geweest.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 25&t=21829

beersy

Bericht door beersy » za jan 22 2011 2:44 pm

Bedankt Hans voor het draadje,
alle andere aanwijzingen van de andere leden heb ik netjes toegepast op de controle van de lens en de conclusie is dat deze gewoon perfect is.
er zat geen zonnekap bij. voor bescherming kan ik ook een UV filter 62mm aanschaffen want het glas zit aardig vooraan. ( bij de meeste trouwens). Heb de eerste foto's gemaakt en ziet er prima uit. bedankt voor jullie antwoorden! :D

groet berend

Daniël

Bericht door Daniël » za jan 22 2011 3:30 pm

JaapV schreef:
Daniël schreef:(...)
Daniël, klinkt goed!
Maar welke locatie bedoel je hiermee?
Ik spreek zelf eigenlijk het liefst af bij de verkoper en niet "ergens halverwege" of zo.
Dat bedoel ik ook. Niet op laten sturen. Maar dat is dan ook weer logisch als je hem wilt testen :lol:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 22 2011 3:44 pm

Kan moeilijk zijn om even ter plekke langs te gaan voor wat 2e hands spul.
Ik koop dingen op E-bay in Amerika, Hong Kong, Taiwan, what ever. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

beersy

Bericht door beersy » zo jan 23 2011 2:24 pm

moest even zoeken hoe ik het via google kan uploaden en op de site zetten, werkt nog niet helemaal met de instelleingen maar het begin is er.

Afbeelding

foto van de 105mm nikon, zag in google toevallig ook pagina waarop de gegevens van de foto staat maar die kan ik nu even niet terugvinden, iemand idee= :D

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”