ISO prestaties D3s
ISO prestaties D3s
Ik heb binnenkort een opdracht en heb daarvoor een D3s gehuurd i.c.m. een 24-70 f2.8.
Ik zal aan het eind van de middag/begin van de avond fotograferen op Schiphol en dit zal allemaal in de schemering en bij kunstlicht zijn.
Ik heb voor deze camera gekozen omdat het voor mij nagenoeg onmogelijk is om te flitsen, de opdracht leent zich ook niet voor een statief.
Kan iemand mij vertellen tot welke ISO waarde het mogelijk is zo goed als ruisvrij te fotograferen?
B.v.d.
Rick
Ik zal aan het eind van de middag/begin van de avond fotograferen op Schiphol en dit zal allemaal in de schemering en bij kunstlicht zijn.
Ik heb voor deze camera gekozen omdat het voor mij nagenoeg onmogelijk is om te flitsen, de opdracht leent zich ook niet voor een statief.
Kan iemand mij vertellen tot welke ISO waarde het mogelijk is zo goed als ruisvrij te fotograferen?
B.v.d.
Rick
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: ISO prestaties D3s
Tja, wat beschouwt iemand nog als aanvaardbaar in de ruis, welk programma gebruik je om je bestanden te bewerken en welke instellingen gebruik je voor de ruis-reductie? Met name de ruis-reductie algoritmen van Adobe Lightroom 3.3 en Photoshop CS5 zijn bijzonder goed.
Ik denk dat als je niet kiest voor de HIGH instellingen boven de ISO waarden instellingen, dat je dan goed zit.
Gebruik in ieder geval wel de 14-bits instelling inplaats van 12 bits.
Overigens zou ik daar beslist nog een paar lichtsterke primes bij huren/gebruiken. Niet dat je nu perse de volle opening f1.4 zou moeten gebruiken, want dat is misschien wel een te erg flinterdunne scherptediepte (ligt ook aan de onderwerpsafstand) en de algemene kwaliteit is dan wat matig in contrast e.d., maar f2.0 toch beslist wel. Scheelt dan toch weer een stop met f2.8
Ik denk dat als je niet kiest voor de HIGH instellingen boven de ISO waarden instellingen, dat je dan goed zit.
Gebruik in ieder geval wel de 14-bits instelling inplaats van 12 bits.
Overigens zou ik daar beslist nog een paar lichtsterke primes bij huren/gebruiken. Niet dat je nu perse de volle opening f1.4 zou moeten gebruiken, want dat is misschien wel een te erg flinterdunne scherptediepte (ligt ook aan de onderwerpsafstand) en de algemene kwaliteit is dan wat matig in contrast e.d., maar f2.0 toch beslist wel. Scheelt dan toch weer een stop met f2.8
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jan 24 2011 11:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
vroeger waren we al blij met ISO 800.
Nu kan het niet gek genoeg met ISO 16.000.
Maar acceptabel is zoals Léon zegt persoonsgebonden.
Ik heb foto's gezien van de D3s op ISO 25600.
Vervolgens door een ruis reductie programma gehaald en daar ben ik met mijn max. ISO 6400 (en dan is het niet meer acceptabel voor mij) wel jaloers op
Nu kan het niet gek genoeg met ISO 16.000.
Maar acceptabel is zoals Léon zegt persoonsgebonden.
Ik heb foto's gezien van de D3s op ISO 25600.
Vervolgens door een ruis reductie programma gehaald en daar ben ik met mijn max. ISO 6400 (en dan is het niet meer acceptabel voor mij) wel jaloers op
Bedankt voor de reacties.
Hetgeen wat ik op internet heb gelezen is dat 6400 makkelijk te gebruiken is. Ik gebruik zelf LR3 en CS5 en heb ook nog een 80-200 F2.8 en een 50mm f1.8 dus er is zeker wat mogelijk qua diafragma.
Gebruik zelf een D80 dus denk dat ik verneukt ben qua camera en niet anders meer wil.
Hetgeen wat ik op internet heb gelezen is dat 6400 makkelijk te gebruiken is. Ik gebruik zelf LR3 en CS5 en heb ook nog een 80-200 F2.8 en een 50mm f1.8 dus er is zeker wat mogelijk qua diafragma.
Gebruik zelf een D80 dus denk dat ik verneukt ben qua camera en niet anders meer wil.

Dan maar een hoop opdrachten doen dit jaar en elke keer een D3(s) of D700 huren. 

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Al was het niet de vraag... van d60 naar d300s was voor mij al flink wennen... misschien de camera een paar daagjes extra huren om er aan te wennen... weet niet precies wat de opdracht in houdt verder, maar als snelle actie soms noodzakelijk is dan kun je maar beter een beetje gewend zijn.
Als je genoeg tijd hebt voor elke shot is het wellicht minder noodzakelijk
Als je genoeg tijd hebt voor elke shot is het wellicht minder noodzakelijk

Fin.
Is niet de bedoeling verder uit te wijden wat de opdracht is maar geen flits, snelle actie en best donkere omgeving met alleen kunstlicht.
Ik vond de overstap van een D70 naar een D80 al mooi.
Ik vond de overstap van een D70 naar een D80 al mooi.

moet je is van de D80 naar D90 doen
Maar ik zou er ook een lichtsterke lens bij nemen. Dan kan je ook weer lager met ISO

Maar ik zou er ook een lichtsterke lens bij nemen. Dan kan je ook weer lager met ISO

Nou helemaal ruisvrij is ook 6400 ISO niet. Maar er is wel erg goed mee te werken.
Twee voorbeeldjes met 12800 ISO

En 25600 ISO:

Twee voorbeeldjes met 12800 ISO

En 25600 ISO:

Remoss,
Ziet er goed uit zeg, valt me idd mee en een klein beetje ruis is ook niet erg.
Ziet er goed uit zeg, valt me idd mee en een klein beetje ruis is ook niet erg.
Dat is karakter van de camera :mrgreen:Rick S. schreef:een klein beetje ruis is ook niet erg.