opdrachtgever eist factuur met BTW

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
jaro
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

opdrachtgever eist factuur met BTW

Bericht door jaro » di mar 08 2011 8:03 pm

Ik ben (nog) niet ingeschreven bij de KvK en heb dus ook geen BTW nummer. Ik heb daar nog veel te weinig opdrachten voor gehad. Ik kan bij een opdrachtgever dit jaar rekenen op een paar opdrachten. Zal niet veel opleveren. Zij geven € 28,- ex BTW per afgenomen foto. Vaak hebben zij per opdracht slechts één of enkele foto's nodig. Maar het is een leuk bedrijf en de opdrachten geven mij kans om te netwerken.

Ik mag als privé-persoon geen BTW op mijn factuur vermelden. Toch eist de opdrachtgever dit. Ik heb gisteren bij de Belastingdienst een VAR aangevraagd. Dit moet de opdrachtgever geruststellen dat ik volgens de Belastingdienst niet BTW-plichtig ben en dat ik niet zwart werk. Toch wil de opdrachtgever BTW op de factuur zien. Ik vind het vreemd.

Ik ben benieuwd of jullie deze situatie herkennen en mij tips kunnen geven hoe te handelen.
Jan Ronday

D4s, D700, D300, Nikkor 70-200 f/4G, Nikkor 24-120 f/4G, Nikkor 85 f/1.8G, Nikkor 50 f/1.8G, Nikkor 35 f/1.8G, plus een aantal dx lenzen, Fujifilm X100s

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: opdrachtgever eist factuur met BTW

Bericht door Jolanda » di mar 08 2011 8:32 pm

Volgens mij moet je even zoeken op Kleine Ondernemersregeling.

MKB/KvK kunnen je hierover ook informeren.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » di mar 08 2011 8:45 pm

Hoi Jaro,

Ik zou zeggen bel de
BelastingTelefoon

Telefoon: 0800 - 0543
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
Houd je burgerservicenummer/sofinummer bij de hand. Dit staat op je paspoort, loonstrook en rijbewijs. Dan kunnen ze je zo snel mogelijk helpen.

Als de medewerker van de BelastingTelefoon je vraag niet meteen kan beantwoorden, dan word je later teruggebeld.

En omdat het waarschijnlijk druk zal zijn..... de aanhouder wint.

Succes
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » di mar 08 2011 8:46 pm

Jolanda schreef:Volgens mij moet je even zoeken op Kleine Ondernemersregeling.

MKB/KvK kunnen je hierover ook informeren.

Jolanda
Dan ben je al ondernemer! Dus dat is in deze casus niet aan de orde.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

george013

Bericht door george013 » di mar 08 2011 9:15 pm

De kleine ondernemersregeling is een regeling voor BTW-plichtige ondernemers die op jaarbasis zo weinig omzetten dat ze een korting krijgen. Exacte gegevens moet je bij de belastingen opvragen. Essentieel is dat je al BTW-plichtig bent.

Een ondernemer kan ook fakturen zonder BTW accepteren. Kan hij alleen niets af trekken als voorbelasting.
In jouw voorbeeld is de foto van €28.00 zonder BTW. Vraagt jpuw opdrachtgever een faktuur met BTW zijn er 2 mogelijkheden waarin je altijd BTW-plichtig moet zijn: 1) je verhoogt de faktuur met het geldende BTW welke de opdrachtgever kan aftrekken, blijft hij €28.00 betalen of 2) hij gaat uit van een bedrag incl. BTW envraagt een faktuur van €28.00 incl. BTW en betaald hij eigenlijk €23.53.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 08 2011 9:26 pm

Jaro geeft in zijn eerste posting reeds aan dat de opdrachtgever uitgaat van € 28,- ex BTW per afgenomen foto.
Optie 2 is dus niet aan de orde.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » di mar 08 2011 9:31 pm

Wat George stelt klopt. Voor Jaro's klant maakt het helemaal niets uit of George wel of geen BTW op zijn rekening zet, omdat de prijs exclusief BTW gelijk blijft. Maar Jaro, al ben je nog niet ingeschreven bij de KvK, ze helpen je daar graag verder. Bel ze even om te vragen tot welke omzet je nog geen BTW in rekening hoeft te brengen.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

george013

Bericht door george013 » di mar 08 2011 9:32 pm

Bedragen in de consumentenmarkt zijn altijd inclusief BTW tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
Bedragen in de zakelijke markt zijn altijd exclusief BTW.
Iemand zonder BTW-nummer kan niet zeggen inclusief of exclusief BTW. Er is geen sprake van BTW en ook geen vooraftrek van BTW.
George

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di mar 08 2011 10:07 pm

Direct naar de KvK gaan en je inschrijven. Als kleine ondernemer mag je dan BTW berekenen. Tot een bepaalde grens (in 2009 € 1.345) hoef je echter de BTW echter niet af te dragen. Dus dat is 19% extra inkomsten! Mooi meegenomen en die KvK kosten heb je er dan snel uit. Natuurlijk moet je de inkomsten, inclusief BTW die je mag houden, gewoon bij freelance inkomsten opgeven bij je aangifte inkomstenbelasting. Voor andere voordelen als kleine ondernemer gelde tot en met 2010 een urencriterium (minimaal aantal uren besteed aan de onderneming), maar dat wordt nu ook afgeschaft.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » wo mar 09 2011 5:47 am

Er zijn twee zaken die niets met elkaar te maken hebben
inschrijving bij de KVK en belasting (btw) plichtig.

Iedereen kan zich laten inschrijven bij de KVK
Maar de vraag is of de belastingdienst je aanmerkt als ondernemer
en dus btw plichtig bent.

Zou anders leuk worden ....iedereen zich laten inschrijven
en btw terug verdienen ?

Laat je goed informeren door de KVK .... Starters brochure
en ook door de belastingdienst..... kijk op hun site welke criteria
ze aanleggen om je als ondernemer te aanvaarden.
Er is ook nog iets als free-lancer.... zijn weer andere eisen met
andere mogelijkheden. !!

succes Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » wo mar 09 2011 6:53 am

Jaro de fout ligt bij jouw opdrachtgever, hij is zelf niet goed op de hoogte van het afdragen van belastingen enz.
Als de opdrachtgever uitgaat van 28,-- euro ex. btw. dan kan jij gewoon een factuur maken van 28,-- euro en geen btw vermelden.
Je opdrachtgever kan jouw factuur gewoon inboeken net als al zijn andere facturen en deze factuur in zijn administratie verwerken.
Als jouw opdrachtgever een boekhoudprogramma heeft zal hij deze factuur moeten boeken met 0% btw.
Dus hij heeft geen vooraftrek van de btw.
Maar dat maakt niets uit anders zou hij jou betalen 28 euro + 5,32 euro btw = 33,32 euro
Die 5,32 euro btw kan hij weer als vooraftrek terugvorderen bij de belastingdienst, dus betaald hij jou alsnog 28,-- euro.
Voor jouw opdrachtgever verandert er financieel niets of hij jou nu 33,32 euro incl. btw betaald of dat hij jou 28,-- euro zonder btw betaald.
In zijn administratie zal het een kostenpost zijn van 28,-- euro zonder btw.
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » wo mar 09 2011 6:57 am

Verder zou jij je kunnen laten inschrijven bij de KvK en een btw nummer bij de belastingen aanvragen.
Dan heb je het voordeel dat je je apparatuur van belastbaar inkomen kan aftrekken dus ook de btw kan verrekenen.
Je kan btw rekenen over je foto's dat is 5,32 euro en gezien je ver onder de grens van afdracht btw blijft is dit dus extra winst voor je.
Alleen je moet wel een administratie voeren, maar dat kan heel simpel en eenvoudig blijven.
Dus inschrijven bij de KvK en een btw nummer zou best wel interressant voor je kunnen zijn.
Blijf het objectief bekijken

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » wo mar 09 2011 7:27 am

George Fennes schreef:Verder zou jij je kunnen laten inschrijven bij de KvK en een btw nummer bij de belastingen aanvragen.
Dan heb je het voordeel dat je je apparatuur van belastbaar inkomen kan aftrekken dus ook de btw kan verrekenen.
Je kan btw rekenen over je foto's dat is 5,32 euro en gezien je ver onder de grens van afdracht btw blijft is dit dus extra winst voor je.
Alleen je moet wel een administratie voeren, maar dat kan heel simpel en eenvoudig blijven.
Dus inschrijven bij de KvK en een btw nummer zou best wel interressant voor je kunnen zijn.
Onzinnig antwoord !

Je kunt wel/niet btw plichtig zijn maar dat wil nog niet zeggen dat je
ook voor de IB als ondernemer aangemerkt kan worden. (aftrek van je camera bijvoorbeeld)
Er zijn verchillende eisen tav BTW en IB voor ondernemerschap.

Lees aub eens wat door op de site van de belastingdienst voordat dit soort rare oplossingen
aangedragen worden...
Hier om alvast mee te beginnen

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... l#P31_3856

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... #P81_14484
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » wo mar 09 2011 9:24 am

.... en daarvoor moet je dus even naar de KvK, daar kunnen ze dat allemaal uitleggen! :D

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » wo mar 09 2011 9:29 am

ElRonno schreef:.... en daarvoor moet je dus even naar de KvK, daar kunnen ze dat allemaal uitleggen! :D
:mrgreen:

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”