George Fennes schreef: Matthieu ik denk dat jij voor je beurt gesproken hebt met je opmerkingen naar mij toe.
Maardat is voor je eigen rekening, ik weet waarover ik praat, heb een eigen bedrijf gehad van klein naar groot en weer de boel afgebouwd.
Dus alle fases heb ik meegemaakt.
Hoezo voor mijn beurt spreken ?
Ik reageer op een passage van je waarin je het voor de TS wel erg simplisties voorsteld:
Namelijk dat het aanvragen van een btw nummer en in laten schrijven bij de KvK het mogelijk maakt
om de btw terug te halen en je apparatuur kunt aftrekken van de belasting.
Was dat maar zo simpel... dan had half nederland een bedrijf waarbij alle aankopen afgetrokken konden worden.
Ik heb niet voor niets twee linkjes bijgesloten over de eisen tav de btw en ondernemerschap. Je bent voor de belastingdienst niet zomaar ondernemer. Erworden best wat eisen gesteld en niet enkel een simpele administratie voeren....
Lees ze ook nog maar eens door...
(( overigens heb ik ook al 22 jaar een eigen bedrijf (incl fotografie) dus je bent echt niet de enige ondernemer hier

))
@ANDEREN
Ik lees verschillende keren dat het niets zou uitmaken of de opdrachtgever en de fotograaf (de TS)
een factuur gebruikt waar geen BTW op vermeld staat.
Natuurlijk kan de opdrachtgever bij een BTW factuur de BTW als voorheffing opvoeren en betaald
natuurlijk enkel het netto bedrag.
Maar als hij een factuur ontvangt waar geen BTW op vermeld is (in dit geval de 28 euro in de voorbeelden)
is het betaalde bedrag natuurlijk wel hetzelfde gebleven maar hij kan niets meer met de factuur doen !
Hij kan de uitgaven niet meer aftrekken als onkosten omdat het geen btw factuur is.
Dat is de reden om een BTW factuur te verlangen zodat hij de onkosten af kan trekken als
bedrijfskosten, reclame kosten etc etc...
@ JARO
Ik denk dat je er bij gebaat bent om een afspraak te maken met de KVK
Maar ook bij de belastingdienst.
Neem een lijstje met hele praktische vragen mee en laat je goed voorlichten !!!
Lees de brochures (allemaal te downloaden bij KVK en BD of af te halen )
Neem de linkjes ter harte die verschillende mensen gepost hebben hier.
Daar wordt je veel wijzer van
Groet en plezierige dag
Matthieu