Hoi,
Ik ben nieuw hier. Misschien een beetje een domme vraag maar waarom zit er een manual focus knop op je body en op je objectief. Ik neem aan dat wanneer ik handmatig wil focussen ik beide moet zetten op manual in plaats van auto focus.
Bedankt voor de hulp,
Jordy
Handmatig Focussen
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Handmatig Focussen
Op de body om lenzen zonder eigen auto focus motor (AF en AF-D objectieven), de AF motor van de camera te ontkoppelen.
Op een objectief indien die een eigen autofocus motor heeft (AF-S), om die te ontkoppelen.
Op een objectief indien die een eigen autofocus motor heeft (AF-S), om die te ontkoppelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Duidelijk dus omdat ik een AF objectief heb is dat al standaard. Bij een objectief zonder AF moet ik dus de knop gebruiken op de body.
Is het noodzakelijk dat ik beide op AF zet als ik handmatig wil focussen of is mijn objectief op AF zetten voldoende?
Is het noodzakelijk dat ik beide op AF zet als ik handmatig wil focussen of is mijn objectief op AF zetten voldoende?
- Léon Obers
- Forumlid
Ik begrijp nu je geopperde stelling niet helemaal.
Je hebt het over een objectief zonder AF, bedoel je dan een volledig manuele lens of wel een AF-lens maar zonder ingebouwde motor?
In het tweede deel heb je het over handmatig focussen maar wel instellen op AF, dat is tegenstrijdig.
De opties om in te stellen wanneer iets wel werkt en wanneer niet is vragen naar de bekende weg en kun je natuurlijk heel makkelijk zelf even op de camera controleren. Lijkt me wel zo leerzaam om het zelf te ontdekken.
Je hebt het over een objectief zonder AF, bedoel je dan een volledig manuele lens of wel een AF-lens maar zonder ingebouwde motor?
In het tweede deel heb je het over handmatig focussen maar wel instellen op AF, dat is tegenstrijdig.
De opties om in te stellen wanneer iets wel werkt en wanneer niet is vragen naar de bekende weg en kun je natuurlijk heel makkelijk zelf even op de camera controleren. Lijkt me wel zo leerzaam om het zelf te ontdekken.
Denk dat het inderdaad veel leerzamer is om dit zelf te ontdekken. Wat ik eigenlijk bedoel is ik stel mijn body is op AF en mijn objectief ook op AF stel dat ik mijn body niet op AF zou instellen wat is dan het gevolg. Onscherpte in de foto? Ik heb dit uitgeprobeerd en dat is eigenlijk het enige verschil.
- Léon Obers
- Forumlid
Als de AF wordt uitgeschakeld wordt er niet automatisch scherp gesteld. Staat de scherpstelling toevallig verkeerd voor het onderwerp, is het onderwerp uiteraard niet scherp.
Maar je schakelt een AF uit om handmatig te kunnen scherp stellen. Als je dat goed doet is het natuurlijk ook gewoon scherp.
Er kunnen situaties zijn dat een manuele scherpstelling de voorkeur geniet.
Maar je schakelt een AF uit om handmatig te kunnen scherp stellen. Als je dat goed doet is het natuurlijk ook gewoon scherp.
Er kunnen situaties zijn dat een manuele scherpstelling de voorkeur geniet.