opdrachtgever eist factuur met BTW

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
jaro
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: opdrachtgever eist factuur met BTW

Bericht door jaro » wo apr 06 2011 10:28 am

george013 schreef:Wat maakt het voor Jaro uit of hij nu wel of niet als ondernemer wordt aangemerkt
We dwalen af. De aanleiding voor de discussie was dat mijn opdrachtgever een factuur wil hebben met BTW.

Als privé persoon mag ik dat niet doen. Als ondernemer wel. Ik heb de Belastingdienst uit laten zoeken of ik wel of geen ondernemer ben volgens de creteria. Volgens hen ben ik geen ondernemer en dat wil ik ook niet zijn. Daar heb ik mijn redenen voor.

Nu kan ik dus terug naar mijn opdrachtgever om uit te leggen dat ik graag zo nu en dan wat foto-opdrachten wil doen, maar dat zij een rekening krijgen zonder BTW die ze, volgens de Belastingdienst, gewoon moeten accepteren. Ik heb trouwens ook een VAR-row. De inkomsten geef ik op bij de inkomstenbelasting onder resultaat overige werkzaamheden.
Jan Ronday

D4s, D700, D300, Nikkor 70-200 f/4G, Nikkor 24-120 f/4G, Nikkor 85 f/1.8G, Nikkor 50 f/1.8G, Nikkor 35 f/1.8G, plus een aantal dx lenzen, Fujifilm X100s

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo apr 06 2011 10:52 am

jaro schreef:
george013 schreef:Wat maakt het voor Jaro uit of hij nu wel of niet als ondernemer wordt aangemerkt
We dwalen af. De aanleiding voor de discussie was dat mijn opdrachtgever een factuur wil hebben met BTW.

Als privé persoon mag ik dat niet doen. Als ondernemer wel. Ik heb de Belastingdienst uit laten zoeken of ik wel of geen ondernemer ben volgens de creteria. Volgens hen ben ik geen ondernemer en dat wil ik ook niet zijn. Daar heb ik mijn redenen voor.

Nu kan ik dus terug naar mijn opdrachtgever om uit te leggen dat ik graag zo nu en dan wat foto-opdrachten wil doen, maar dat zij een rekening krijgen zonder BTW die ze, volgens de Belastingdienst, gewoon moeten accepteren. Ik heb trouwens ook een VAR-row. De inkomsten geef ik op bij de inkomstenbelasting onder resultaat overige werkzaamheden.
Kleine nuance, je opdrachtgever moet rekeningen zonder BTW accepteren voor uitgevoerde opdrachten. Ze kunnen er echter wel voor kiezen om je in de toekomst geen (nieuwe) opdrachten meer te geven indien je geen facturen met BTW uitschrijft, dat is natuurlijk wel hun (vrije) keuze. Wel vervelend als het daartoe mocht leiden, hopelijk accepteren ze het zonder moeilijk te doen voor toekomstige opdrachten.
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 06 2011 11:49 am

En dan te bedenken dat de opdrachtgever van Jaro, de "Gemeente Diemen" als overheidsinstelling zelf waarschijnlijk ook niet eens rekeningen met BTW kunnen uitschrijven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » wo apr 06 2011 1:21 pm

En ook niet kunnen aftrekken.
George

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo apr 06 2011 8:00 pm

Léon Obers schreef:En dan te bedenken dat de opdrachtgever van Jaro, de "Gemeente Diemen" als overheidsinstelling zelf waarschijnlijk ook niet eens rekeningen met BTW kunnen uitschrijven.
In bepaalde gevallen is een gemeente wel degelijk BTW-ondernemer, namelijk wanneer zij privaatrechtelijke activiteiten verricht die kunnen worden aangemerkt als BTW-belaste prestaties, bijvoorbeeld als die gemeente grond verkoopt. Gemeenten worden in dat opzicht net zo behandeld als ieder ander die dezelfde activiteiten verricht.
george013 schreef:En ook niet kunnen aftrekken.
George
De gemeente kan door haar betaalde BTW in aftrek brengen, voor zover die betaalde BTW direct gerelateerd is aan de BTW-belaste prestaties die zij zelf verricht.
Groeten,
Edwin

flickr - website

george013

Bericht door george013 » wo apr 06 2011 8:29 pm

Cyrus schreef:
Léon Obers schreef:En dan te bedenken dat de opdrachtgever van Jaro, de "Gemeente Diemen" als overheidsinstelling zelf waarschijnlijk ook niet eens rekeningen met BTW kunnen uitschrijven.
In bepaalde gevallen is een gemeente wel degelijk BTW-ondernemer, namelijk wanneer zij privaatrechtelijke activiteiten verricht die kunnen worden aangemerkt als BTW-belaste prestaties, bijvoorbeeld als die gemeente grond verkoopt. Gemeenten worden in dat opzicht net zo behandeld als ieder ander die dezelfde activiteiten verricht.
george013 schreef:En ook niet kunnen aftrekken.
George
De gemeente kan door haar betaalde BTW in aftrek brengen, voor zover die betaalde BTW direct gerelateerd is aan de BTW-belaste prestaties die zij zelf verricht.
De gemeent zelf kan geen BTW heffen, zij voeren geen privaatrechtelijke activiteiten uit zoals jij dat noemt. Anders is dat met "verzelfstandigde" onderdelen van die gemeente.
Als je geen BTW kunt berekenen kun je ook geen BTW aftrekken.

Maakt voor Jaro allemaal niets uit.
George

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo apr 06 2011 11:01 pm

george013 schreef:
De gemeent zelf kan geen BTW heffen, zij voeren geen privaatrechtelijke activiteiten uit zoals jij dat noemt. Anders is dat met "verzelfstandigde" onderdelen van die gemeente.
Dat kan dus wel degelijk, daar is geen "verzelfstandigd" onderdeel voor nodig. De gemeente is een rechtspersoon en die rechtspersoon kan zowel publiekrechtelijke als privaatrechtelijke activiteiten uitvoeren. Voor de eventuele noodzaak tot BTW-heffing wordt sec naar de activiteit in kwestie gekeken.

Bijvoorbeeld in dit geval waarbij de gemeente door het aanleggen van een kunstgrasveld BTW moest afdragen. Of in dit geval waarbij een gemeente een voetbalveld verhuurt aan een sportclub (in dit geval is het verlaagde OB-tarief van toepassing).
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 07 2011 1:49 am

Cyrus schreef:
In bepaalde gevallen is een gemeente wel degelijk BTW-ondernemer, namelijk wanneer zij privaatrechtelijke activiteiten verricht die kunnen worden aangemerkt als BTW-belaste prestaties, bijvoorbeeld als die gemeente grond verkoopt.
Laten we het dan anders stellen.
De gemeente heeft zo ontstellend veel zaken waarbij ze geen BTW in rekening kunnen brengen, en zijn met die situatie zodanig bekend in hun dienstverlening, dat ze niet zo moeten zeuren als een ander volledig legaal in een situatie verkeert die ook geen BTW in rekening kan brengen. De hypocrisie ten top. Maar dat is overheidsinstellingen eigen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do apr 07 2011 10:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » do apr 07 2011 9:57 am

Léon Obers schreef: Laten we het dan anders stellen.
De gemeente heeft zo ontstellend veel zaken waarbij ze geen BTW in rekening kunnen brengen, en zijn met die situatie zodanig bekend in hun dienstverlening, dat ze niet zo moeten zeuren als een ander volledig legaal in een situatie verkeert die ook geen BTW in rekening kan brengen. De hypocriete ten top. Maar dat is overheidsinstellingen eigen.
Ik ben het helemaal met je eens!
Groeten,
Edwin

flickr - website

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”