Tijd van forum loopt achter.

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Kika

Re: Tijd van forum loopt achter.

Bericht door Kika » za apr 16 2011 10:13 pm

Ik heb m zo staan:

Afbeelding

Dat is prima toch?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 16 2011 10:14 pm

Kika schreef:Ik heb m zo staan:

Afbeelding

Dat is prima toch?
Ja, prima.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 16 2011 10:15 pm

Wellicht moet ik even een query bouwen om ieders zomertijd aan te zetten... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za apr 16 2011 10:17 pm

Patrick schreef:Wellicht moet ik even een query bouwen om ieders zomertijd aan te zetten... :roll:
Nee, want wij hebben leden die in andere tijdzones zitten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

george013

Bericht door george013 » za apr 16 2011 10:20 pm

Cor's opmerking ging over de tijdsweergave bij NIET ingelogd zijn. Persoonlijke instellingen hebben hier geen invloed op.
Haal die mogelijkheid van tijdsaanpassing eruit en gebruik gewoon de lokale tijd zoals overal. Ben je van een boel problemen af.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za apr 16 2011 10:25 pm

george013 schreef:Op beide genoemde sites zie ik geen klok staan.
Je kunt de tijd zien wanneer reacties zijn geschreven met het aantal minuten/uren erbij hoelang geleden de reactie geschreven is. Als je niet ingelogd bent komt die tijd overeen met de Greenwich tijd.

Tenslotte moet er wel één universeel tijdschema zijn, om reacties die vanuit internationaal verschillende tijdzones komen wel netjes in chronologische volgorde vast te leggen. Niet dat als ik toevallig met de Paasdagen in Londen ben, een ander in New York, weer een ander in Praag en we doen allemaal mee aan dezelfde discussie, dat reacties qua tijd door elkaar lopen, omdat de gebruikte computers op verschillende tijdzones ingesteld staan. Forum software staat daar los van. Moet er ook niet aan gekoppeld zijn.

Alleen de weergave van alle vastgelegde tijden wordt aangepast aan de instellingen die je voor je account kiest. Standaard staat die dus reeds op GMT + 1 uur zoals Patrick heeft aangegeven in zijn vorige reactie. De tijd die hier geldig is. Verder gebeurd de update voor zomer- en wintertijd niet automatisch. Enkele weken terug toen de zomertijd inging werd een draadje geopend om het even in te stellen. Ik heb het toen ook handmatig veranderd.

Maar het verschil tussen wel of niet ingelogd zijn is nu kennelijk op verzoek dus wel aangepast.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 16 2011 10:29 pm

Roelof schreef:
Patrick schreef:Wellicht moet ik even een query bouwen om ieders zomertijd aan te zetten... :roll:
De zomertijd is overal al wel begonnen, dus dat zou niet zo'n probleem zijn. En ik kan het natuurlijk ook gewoon doen voor iedereen in onze tijdzone. Dan heb ik bijna iedereen gehad.

Iedereen op dezelfde tijdzone zetten is natuurlijk wel makkelijk, maar ook erg klantonvriendelijk. Waarom zouden wij moeten voorschrijven aan mensen die in het buitenland verblijven in welke tijdzone men zit?

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za apr 16 2011 10:34 pm

Als je niet ingelogd bent, dan geeft het forum UTC+2 aan (zomertijd)
Wie dat niet ziet moet cookies weggooien.
De tijdsoptie kunnen we wel uitzetten, maar dan geeft het forum UTC aan voor gasten. Dat willen we niet, dus dat doen we niet.
De volgende keer dat de tijd niet goed staat dan mag je mij een pb sturen.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za apr 16 2011 10:40 pm

Patrick schreef:
Roelof schreef:
De zomertijd is overal al wel begonnen, dus dat zou niet zo'n probleem zijn.

Nee, want niet overal hebben ze zomertijd
Patrick schreef:En ik kan het natuurlijk ook gewoon doen voor iedereen in onze tijdzone. Dan heb ik bijna iedereen gehad.
Bijna iedereen op het forum zit op CET, maar het forum kent volgens mij alleen maar offsets en je hebt GMT+1 gebieden die geen CET zijn en ook geen zomertijd kennen. Ik weet zelfs niet zeker of iedereen met CET zomertijd heeft.
Patrick schreef:Iedereen op dezelfde tijdzone zetten is natuurlijk wel makkelijk, maar ook erg klantonvriendelijk. Waarom zouden wij moeten voorschrijven aan mensen die in het buitenland verblijven in welke tijdzone men zit?
Gewoon niet doen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za apr 16 2011 10:42 pm

Patrick schreef: De zomertijd is overal al wel begonnen, dus dat zou niet zo'n probleem zijn.
Nee hoor, niet overal wordt een zomertijd aangehouden.
Zie lijst van wel- of geen zomertijd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _zomertijd" onclick="window.open(this.href);return false;

george013

Bericht door george013 » za apr 16 2011 10:50 pm

Even gecontroleerd. Die japans site. Laatste reactie 3 uur geleden, tijd laatste reactie 2011.4.17. Is er zelfs al zondag. Puur lokale tijd.
Mijn dochter zit in Australie. Scheelde 10 uur. Hier zomertijd ingegaan en daar wintertijd ingegaan. Scheelt nog maar 8 uur.Google eens op Nikon en Forum, kom je een aantal tegen. De meesten hebben geen tijd die ze laten zien, en zo ja, dan is dat de lokale tijd, eventueel met de vermelding GMT-8
Geef geen schijnvrijheid om iets aan te passen. Werkt frusterend, verwarrend en niemand zit er op te wachten.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za apr 16 2011 11:38 pm

george013 schreef:Even gecontroleerd. Die japans site. Laatste reactie 3 uur geleden, tijd laatste reactie 2011.4.17. Is er zelfs al zondag. Puur lokale tijd.
Nog eens even gekeken. Je hebt gelijk. Excuus,
Ik denk dat ik me enkele uren terug vergist heb door een andere schrijfwijze van de datum. "17" is dan 5 uur namiddag. Niet goed gekeken.
Er staat dan zoiets als dit 2011/4/17 04:15

Maar goed, waar het om gaat is dat er een universele tijd wordt aangehouden, onafhankelijk van tijdzones of ingestelde tijden op PC's om een chronologische volgorde van reacties vast te leggen. Ik denk dat dat wel duidelijk is.
Aan de hand van die GMT universele tijd kan natuurlijk elke gewenste weergave worden ingesteld.
Door de gebruiker in welke tijdzone die zich begeeft via de instellingen in het account.
De serverbeheerder voor de weergave als basis voor de regio waar het forum in hoofdzaak zetelt.
Dat laatste is ook duidelijk als je bedenkt dat Roelof die weergave op GMT+2 heeft moeten zetten om die zomertijd die daarin eigenlijk geen rol heeft, te kunnen omzeilen in de weergave van de tijd als je niet ingelogd bent.

Maar intern voor het vastleggen van reacties wordt feitelijk de GMT-tijd aangehouden.

george013

Bericht door george013 » zo apr 17 2011 9:46 am

Maar goed, waar het om gaat is dat er een universele tijd wordt aangehouden, onafhankelijk van tijdzones of ingestelde tijden op PC's om een chronologische volgorde van reacties vast te leggen. Ik denk dat dat wel duidelijk is.
Er is mij geen forum bekend die de GMT-tijd aanhoudt tenzij deze tijd samenvalt met de lokale tijd.
En daarom altijd mijn toevoeging dat de tijdsweergave eenduidig moet zijn. Verschil tussen 3 uur in de ochtend en 3 uur in de middag. Zie een vorig draadje. En gebaseerd op de lokale tijd, dat is mijn referentiekader in het dagelijkse leven. Niemand die het in zijn hoofd haalt te zeggen dat de zonsondergang in Nederland is om 14.45 omdat er gebruik wordt gemaakt van een andere tijdzone.
Het is in mijn ogen een foute mogelijkheid die de gebruiker wordt verleend die waarschijnlijk nooit gebruikt wordt en erg verwarrend is.
Dat laatste is ook duidelijk als je bedenkt dat Roelof die weergave op GMT+2 heeft moeten zetten om die zomertijd die daarin eigenlijk geen rol heeft, te kunnen omzeilen in de weergave van de tijd als je niet ingelogd bent.
De tijden kloppen nu. Maar alle tijden "GMT +1 uur (zomertijd)". Roelof zal de zomertijd wel niet aangevinkt hebben, dus bij mij +1uur.
Wat een heerlijk iets, die lokale tijd.
George

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Cor Gortzak » zo apr 17 2011 10:34 am

Aan allen die op mijn oproep hebben gereageerd.

Ik kon niet bevroeden dat een simpel vraagje over de juiste tijd in het forum zoveel reacties zou opleveren.

Wel wil ik u nog vertellen dat sinds ik vanmorgen opnieuw naar de site ging de klok plotseling wel de goede tijd aangaf.

Al met al, wat er ook aan de hand was, iedereen bedankt voor zijn goede en ook foutieve reactie. Het blijft leuk als je reacties krijgt op je bericht.

Het NCN Forum leeft en dat is goed.

Verder allemaal nog een pretiige zonnige zondag toegewenst.

Cor Gortzak
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

george013

Bericht door george013 » zo apr 17 2011 10:59 am

Oorlogen zijn erom gevoerd. In de tjden van de grote maritieme ontdekkingsreizen was het nog onmogelijk om de lokale tijd te koppelen aan een referentietijd. Degen die dat kon, kon zijn lengtepositie op de aardkloot bepalen. Je kon wel een zonnetje schiten en zeggen van nu is het 12 uur(zon in hoogste stand) maar niet terugkoppelen. Pas met de uitvinding van een uurwerk met veren, dus geen slinger, ontstond er een klok welke meegenomen kon worden op een boot en een referentietijd aangaf.
En dankzij de Engelse maritieme macht is dit de Greenwitch-time geworden.
Umberto Eco, reeds eerder genoemd, heeft dit als item verwerkt in een van zijn boeken http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_eiland ... vorige_dag
George

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”