Levensverwachting van de sluiter van je camera
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Levensverwachting van de sluiter van je camera
Database geeft levensverwachting sluiter weer
klik hier
Op de in populariteit groeiende website van Oleg Kikin kunnen gebruikers van camera’s kijken hoe oud hun camera gemiddeld zal gaan worden. De database geeft aan hoeveel keer de sluiter gemiddeld gebruikt wordt alvorens de camera een defect gaat vertonen. Het is echter maar de vraag of de manier waarop de database wordt gebruikt ook een goede manier is. Wie bijvoorbeeld kijkt naar de raadpleging over de Nikon D50 ziet dat deze bij ruim 21.000 foto’s nog goed functioneert terwijl er bij ruim 12.000 foto’s al problemen te verwachten zijn. Bij de Pentax K10D zouden problemen pas te verwachten zijn na ruim anderhalf miljoen sluiterbewegingen.
bron
klik hier
Op de in populariteit groeiende website van Oleg Kikin kunnen gebruikers van camera’s kijken hoe oud hun camera gemiddeld zal gaan worden. De database geeft aan hoeveel keer de sluiter gemiddeld gebruikt wordt alvorens de camera een defect gaat vertonen. Het is echter maar de vraag of de manier waarop de database wordt gebruikt ook een goede manier is. Wie bijvoorbeeld kijkt naar de raadpleging over de Nikon D50 ziet dat deze bij ruim 21.000 foto’s nog goed functioneert terwijl er bij ruim 12.000 foto’s al problemen te verwachten zijn. Bij de Pentax K10D zouden problemen pas te verwachten zijn na ruim anderhalf miljoen sluiterbewegingen.
bron
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Marten,
Als je de data gelooft (dat doe ik hooguit op zondag), is dit een collectie waarnemingen van onbekende en niet-traceerbare bezoekers van die website.
Gelet op het aantal waarnemingen is dit statistisch niet significant.
Bovendien geloof ik iemand, die meldt dat er mijn zijn/haar kamera binnen 2 jaar meer dan 1 miljoen opnames zijn gemaakt, niet.
Kijk ook eens bij de D1X/H en D2's. Bij de D40 staat een dubbele entry.
Oftewel: die database hoort op de koffie-hoek thuis.
Groeten, Gijs Sandberg, redacteur NCN
Als je de data gelooft (dat doe ik hooguit op zondag), is dit een collectie waarnemingen van onbekende en niet-traceerbare bezoekers van die website.
Gelet op het aantal waarnemingen is dit statistisch niet significant.
Bovendien geloof ik iemand, die meldt dat er mijn zijn/haar kamera binnen 2 jaar meer dan 1 miljoen opnames zijn gemaakt, niet.
Kijk ook eens bij de D1X/H en D2's. Bij de D40 staat een dubbele entry.
Groeten, Gijs Sandberg, redacteur NCN
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ga er van uit dat het het zelfde is al met een auto. een camera met 10.000 opnamen heeft even veel als 10.000 km. En dat is dus bijna niets.
Hoe kun je dat vinden. Veel mensen noemen opdodo, maar die vind ik niet echt handig. zelf gebruik ik PreviewExtractor.
Daar kun je handig en snel even alle NEF's omzetten naar JPG en kun je van één opname zien, de hoeveelste dat is die je camera verlaat.
Hoe kun je dat vinden. Veel mensen noemen opdodo, maar die vind ik niet echt handig. zelf gebruik ik PreviewExtractor.
Daar kun je handig en snel even alle NEF's omzetten naar JPG en kun je van één opname zien, de hoeveelste dat is die je camera verlaat.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za jun 16 2007 7:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Met Capture 4 kun je het uit de camera uitlezen als ik me niet vergis.
Preview Extractor kan NEFs wel heel snel omzetten naar JPG, maar het nadeel is dat je geen EXIF meer hebt in die JPG, daarom gebruik ik het niet graag voor het maken van JPGs (als ik het toch nog een keer over moet doen...)
Preview Extractor kan NEFs wel heel snel omzetten naar JPG, maar het nadeel is dat je geen EXIF meer hebt in die JPG, daarom gebruik ik het niet graag voor het maken van JPGs (als ik het toch nog een keer over moet doen...)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Voor wat het waard is:
D200..... and it has a shutter mechanism that Nikon rates at 100,000 shots—similar to the new EOS 30D, but not as durable as the 150,000 rating of the D2x.....
bron: http://www.popphoto.com/cameras/1844
groet,
Rik
D200..... and it has a shutter mechanism that Nikon rates at 100,000 shots—similar to the new EOS 30D, but not as durable as the 150,000 rating of the D2x.....
bron: http://www.popphoto.com/cameras/1844
groet,
Rik
Ik denk dat bij de digitale fotograaf de spiegel vaker klettert dan bij de conventionele omdat dit toch gratis is. Door dit gedrag word het ineens belangrijk dat de sluiter en de spiegel een oneindig leven hebben.
Groet,
Kroko
Groet,
Kroko
Laatst gewijzigd door Kroko op za jun 16 2007 4:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het lijkt erop alsof de 'shutter died' statistieken in de minderheid zijn terwijl dat de enige zijn die zouden moeten worden gemeten gebaseerd op een gedfinieerd aantal testcamera's.
Het is leuk te zien dat mensen zeggen dat hun camera nog leeft na 10, 12, 19, 45, 50 duizend clicks maar dat heeft geen waarde m.b.t. een gemiddelde. Je moet dan bijvoorbeeld 100 camera's nemen en die total-loss schieten en dan het gemiddelde nemen van het aantal shutter-bewegingen om tot een, te accepteren, gemiddelde te komen.
Op deze manier zegt het helemaal niets...
Grz,
Paul
Het is leuk te zien dat mensen zeggen dat hun camera nog leeft na 10, 12, 19, 45, 50 duizend clicks maar dat heeft geen waarde m.b.t. een gemiddelde. Je moet dan bijvoorbeeld 100 camera's nemen en die total-loss schieten en dan het gemiddelde nemen van het aantal shutter-bewegingen om tot een, te accepteren, gemiddelde te komen.
Op deze manier zegt het helemaal niets...
Grz,
Paul
-
- Forumlid
Ik denk inderdaad ook dat dit statistiek van het niveau 0,0 is.gijs sandberg schreef:Gelet op het aantal waarnemingen is dit statistisch niet significant.
Wie voeden de database en waarom?
Wat mij overigens wel interessant lijkt om hier op dit forum een poll te starten waarin aangegeven wordt voor de diverse Nikon modellen wie binnen twee jaar (of één jaar zo je wilt) géén problemen heeft gehad en wie binnen die periode iets moest laten repareren.
Maar ook dan gelden de wetten van de statistiek.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Als je een opname op een filmpje digitaliseert, kun je helaas niet zien hoeveel opnamen de camera al gemaakt heeft. Maar bij een F-4 =5, en -6 kan Nikon Service je wel vertellen hoeveel opnamen je camera gemaakt heeft.KLUIV schreef:Geldt dit alleen voor digitaal? In al die jaren dat ik analoog fotografeerde heb ik er eigenlijk nooit van gehoord.gr, Harro
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Dat klopt, ik gebruik het alleen om snel met verkenner door mijn Nef's te kunnen bladeren. Een eerste schifting te maken. Dan weet ik welke opnamen ik weg gooi, of met welke opnamen ik met Capture NX verder aan de gang ga. Daarna gooi ik alle jpg's weg.Roelof schreef:Preview Extractor kan NEFs wel heel snel omzetten naar JPG, maar het nadeel is dat je geen EXIF meer hebt in die JPG, daarom gebruik ik het niet graag voor het maken van JPGs (als ik het toch nog een keer over moet doen...)
Als ik klaar ben met Capture, gebruik ik het overnieuw, om dan eventueel de Nef's te publiceren.
Kun je geen thumbs zien van NEF's in verkenner zien? Misschien een goede tip dan: Raw Image Extractor.Hans Braakhuis schreef:ik gebruik het alleen om snel met verkenner door mijn Nef's te kunnen bladeren. Een eerste schifting te maken. Dan weet ik welke opnamen ik weg gooi, of met welke opnamen ik met Capture NX verder aan de gang ga. Daarna gooi ik alle jpg's weg.