Na aanmelding op dit forum en wat leeswerk toch maar zelf even 'n topic geopend, in de hoop wat inspiratie op te doen want ik kom er niet helemaal meer uit. Vind het inmiddels tijd voor een kwaliteitsimpuls van mijn fotomateriaal, maar weet niet goed hoe dit aan te pakken...
Allereerst wat bagage voor mijn vragen; Heb sinds zomer 2006 een Nikon D50 in mijn bezit, gecombineerd met een Sigma 18-50 mm f3.5-5.6 en een Sigma 55-200 mm f4-5.6 en deed er naast wat standaardwerk veel sportfotografie (atletiek) mee. Mijn studie was aanleiding om dit breder te gaan trekken en nu doe ik er van alles en nog wat mee, maar het concentreert zich op sport (atletiek), verkeer & vervoer (weg, spoor etc.) en openbare ruimte (straatbeelden, architectuur, landschappen etc.). Later is overigens nog een oude Cosina 28-80 mm f3.5-5.6 aan de collectie toegevoegd, daarover later meer.
Terwijl de hobby steeds uitgebreider wordt met op jaarbasis meer en meer foto's, wordt ik ook steeds ontevredener met de mogelijkheden van mijn huidige materiaal (zeker als ik naar foto's van andere mensen hier kijk). Een paar dingen waar ik tegen aan loop in willekeurige volgorde:
- Snelheid Nikon D50, meer foto's p/sec zou soms praktisch zijn.
- ISO van mijn Nikon D50 komt (acceptabel) niet veel verder dan 800-1000, wellicht iets meer. Levert echter al snel lage sluitertijden op.
- Lichtsterkte van de lenzen zou in sommige situaties (met name slecht weer) beter mogen. Samen met de ISO moeten sluitertijden dan veel hoger kunnen wat wel handig is met alle bewegende objecten die ik fotografeer.
- De scherpte van de foto's valt ontzettend tegen. Is me in het begin niet zo opgevallen maar waarschijnlijk ligt dit aan de (basis)lenzen. Beide Sigma-lenzen hebben wat last van onscherpte in met name de randen van de foto. Echter, ook in de rest van de foto('s) heb ik het idee dat het beter kan (wellicht gedeeltelijk d.m.v. beter Photoshoppen, iemand tips?). Kan het overigens zo zijn dat ook de leeftijd zorgt voor toenemende scherpte-problemen? Of mogelijk ook door een niet zo heel zuivere sensor?
- Al rondlopend/fietsend met camera kom ik zowel binnen als buiten de stad in situaties dat ik van lens moet wisselen (tussen 18-50 en 55-200). Nu heb ik zoals gezegd nog de Cosina 28-80 uit het analoge tijdperk gekregen en die werkt prima, maar heeft wel een scheur in de lens die in sommige situaties zorgt voor wat onscherpte in de foto. Het zoombereik is echter erg prettig(er) om mee te werken heb ik gemerkt.
Mijn gevoel zegt me dus dat er meer uit te halen valt, maar ik weet niet goed hoe daar mee aan te vangen. Heb zoals gezegd al het nodige, maar kom toch niet helemaal bij de gewenste antwoorden. Belangrijkste wensen zijn dus lichtsterker, scherper en als het kan ook sneller fotograferen dan nu. Overigens ben ik van plan de collectie alleen uit te breiden, het huidige materiaal gaat dus niet weg.
Als uitgangspunt ben ik er vanuit gegaan de Nikon D300s aan te schaffen. Waarom die camera en niet een andere? Geen idee, maar het idee voelt goed al ben ik wel wat huiverig over de andere foto-standen die die camera biedt (maar dat is hopelijk gewenning). Als er echter andere goede/relevante opties zijn, gooi het er maar in: Waarom zou ik het niet doen? Of waarom wel? Of moet ik perse voor iets anders gaan?
Nu zal een eventuele D300s al best wat winst kunnen halen, maar een betere kwaliteit vergt natuurlijk ook betere lenzen. Zoals gezegd vond ik het zoombereik van de Cosina 28-80 een goede aanvulling op wat ik heb. Mijn gedachte is dus dat een dergelijke lens met een goede lichtsterkte helemaal aan mijn wensen zal voldoen. Naïef? Geen idee, maar dan kom je natuurlijk al snel uit op bijvoorbeeld de Nikon 24-70 f2.8 (of de goedkopere Sigma-versie), maar toch zijn er waarschijnlijk andere opties die ik over het hoofd zie. Zo zou ik natuurlijk ook kunnen kiezen voor bijv. de Nikkor 18-85 f3.5-5.6 en er een vaste 35/50 mm met f1.8 of 2.0 ofzo erbij doen voor het lichtsterke aspect. Nu zit ik niet heel erg in het wereldje dat weet wat er allemaal precies te krijgen is (of komt!) en op internet wordt je overladen met informatie die maar gedeeltelijk relevant is.
Omdat het flink wat geld betreft en ik er niet meer uitkom, ben ik dus eigenlijk een beetje op zoek naar ideëen, afwegingen etc die ik zal moeten maken. Zoals gezegd heb ik me al een aardig eindje ingelezen, maar ik kom er niet helemaal meer uit voor mijn specifieke situatie. Over een specifiek budget ga ik overigens niet beginnen, maar reken in de ordegrootte van hierboven genoemde opties (als het teveel wordt trek ik wel aan de bel). Verdere vragen, stel ze gerust...
Alvast bedankt voor geboden hulp en advies, ik ben in ieder geval met alle info tevreden!

(Mocht dit topic in het verkeerde subforum staan, kan het beheer dit dan verplaatsen? Volgens mij heb ik 'n algemeen vraagstuk wat niet zo goed in één categorie past, mij lijkt 'standaardzoom' het meest van toepassing op het vraagstuk)