Laptop vernietigd door verzekeraar!!

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Laptop vernietigd door verzekeraar!!

Bericht door Riemke » zo jun 19 2011 9:52 am

Luister en huiver! Vertel het door, maar bovenal..............wees gewaarschuwd!! Mijn verhaal had ik al op Lightcatch gezet.

Ik ben zooooooo verschrikkelijk kwaad!! Moet even mijn verhaal kwijt.
Ruim 2 jaar terug kocht ik bij de firma Dixons een hele mooie laptop, de HP Pavilion DV 9255 EA. Geen goedkope aanschaf, het was een laptop van bijna 1300 euro. Heel bewust heb ik toen gekozen voor een laptop waar fysiek 2 harddisks in konden. Op mijn D schijf stond alles wat met fotografie te maken had. Onlangs heb ik de beide harddisks nog vervangen voor 2 nieuwe exemplaren van 500Gb. Er was een probleem (bleek later) met deze serie laptops nl. de videokaart. Op het Internet was er veel over te lezen. Een poos terug overkwam mij dit dus ook. Moederbord stuk, het bekende videokaart probleem.
Gelukkig heb ik bij aankoop mijn laptop verzekerd en heb ik hem dus naar de firma Dixons gebracht.Daar hebben ze de accu eruit gehaald. Op mijn vraag of de harddisks eruit moesten kreeg ik het antwoord dat dit niet nodig was. Had ik maar nooit geluisterd!
Vandaag kreeg ik een brief van de verzekering dat mijn laptop niet meer gerepareerd kon worden en dat ik een gelijkwaardige laptop terug kreeg. Even googelen leerde dat dit een laptop is van 489 euro, die toch een aantal voor mij belangrijke zaken mist, zoals bluetooth en hij heeft maar 1 harddisk. De gebruikers ervaringen zijn niet echt positief te noemen.
Ik heb de verzekering gebeld met de vraag wat er met mijn oude laptop ging gebeuren, omdat mijn 2 harddisks met al mijn data er in zaten en toen kreeg ik doodleuk te horen dat mijn laptop vernietigd!!! was.
Ik vraag me af of dit zomaar kan. Op het moment dat ik dat ding inlever is het nog steeds mijn eigendom en heeft de maatschappij niet het recht mijn laptop te vernietigen zonder dat ik daarvan in kennis wordt gesteld. Ik had zowiezo mijn harddisks terug moeten krijgen. Het is mij ook niet medegedeeld dat dit mogelijk kon gebeuren en staat ook niet op de site van de verzekeraar.

Ik heb kort geleden nog wel een backup gemaakt van de D-schijf, dus ik ben gelukkig niet alle foto's kwijt.
Toch wil ik het er niet bij laten zitten. Ik ben het niet eens met de laptop die ik als vervanging terug krijg. Wie kan me raad geven wat ik voor stappen kan nemen? (Heb helaas geen rechtsbijstandverzekering)
Het gaat hier om het bedrijf HSC Rosemont in Rotterdam. Heel veel bedrijven werken met deze verzekeraar samen.

Groet, Riemke
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Laptop vernietigd door verzekeraar!!

Bericht door Gino » zo jun 19 2011 10:11 am

Dat is niet zo mooi Riemke.
Wat een verhaal zeg.
Dank voor d waarschuwing ook.
Hopelijk loopt het nog positief voor je af in de zin van een gelijkwaardige nieuwe laptop.
Maar daar heb je natuurlijk je data niet mee terug.
Sterkte met de afhandeling.
Sterkte.

Groetjes, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » zo jun 19 2011 10:19 am

Zonder als relschoppende schavotspringer te willen worden uitgemaakt, meen ik serieus dat dit iets voor het programma KASSA of zo is. Ik kan me je woede over dit onbehoorlijke gedrag goed voorstellen. En gelijkwaardigheid tussen 1300 en 489 euro is ook op zijn minst raar te noemen. Je zult het moeten aantonen.
Feit is natuurlijk dat de spullen van een paar jaar oud destijds duur waren en tegenwoordig veel goedkoper blijken te zijn. Maar ik vraag me af of het verschil te rechtvaardigen is.
Riemke ik wens je veel sterkte en gelukkig had je een backup, dus ben je niet alles kwijt.

Groeten,

Gert van den Berg
Laatst gewijzigd door gvdnberg op zo jun 19 2011 10:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » zo jun 19 2011 10:24 am

Kan wel beginnen met te roepen dat je nooit iets moet inleveren waar data op staat dat belangrijk is en een rechtsbijstand veel kosten scheelt, had je zelf al bedacht denk ik.

Als je beroepsmatig de foto's kwijt bent via een advocaat een proces opstarten indien de kosten niet gedekt zijn.
Je was er voor verzekerd tenslotte.
De vervanging moet gelijkwaardig zijn, is het niet.
Gelijkwaardig betekend niet alleen het huidige prijskaartje in waarde!

In elk geval bedankt voor de melding, voorkomt mogelijk herhaling.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo jun 19 2011 10:28 am

Het lijkt me zeker zaak hier achteraan te gaan, want het lijkt me stug dat ze die harde schijven 'vernietigen'. Die worden of als 'refurbished' opnieuw gebruikt bij een reparatie, of verkocht aan een 'recycle' bedrijf waarna ze verscheept worden naar een derdewereld land. Punt is dat het bijna onmogelijk is de data die erop staat echt te vernietigen; mensen die weten wat ze doen en de juiste software gebruiken kunnen in veel gevallen de data weer boven tafel krijgen, zelfs als de schijf geformatteerd is. Mogelijk neemt men niet eens de moeite de schijven te formatteren als ze 'gerecycled' worden. Je loopt dus het risico dat je data in andere handen valt.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jun 19 2011 10:30 am

Ik heb op dit moment contact met een lotgenoot. Hij heeft zijn laptop bij de firma Dixons ingeleverd met een defect scharnier. Ook deze laptop is door HSC vernietigd, als zijnde niet te repareren. Hij is nu bezig vanaf januari van dit jaar, dus het kon wel eens een langdurige geschiedenis worden.
Dat maakt me niet uit. Als het recht maar zegeviert!

Stel je voor dat mijn D3 defect is en ik krijg van Nikon een D90 als vervanger. Een D90 heeft geloof ik ook 12,3 milj. MP, maar dat maakt het nog geen gelijkwaardige camera. Dit voorbeeld heb ik aangehaald, maar ik geloof niet dat ze het begrepen (of wilden begrijpen)

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » zo jun 19 2011 10:32 am

Ik zou er werk van maken en een fikse schadevergoeding eisen. Ze hebben jouw eigendom en jouw foto's vernietigd zonder dat je daarvoor toestemming hebt gegeven. Of het moet zijn dat het ergens in de voorwaarden voor aanbieding ter reparatie staat, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet zo zijn.
Ik vind dit wel HEEL erg onbeschoft en ondoordacht handelen van de verzekeraar.

(Als je nog eens een nieuwe laptop gaat zoeken kan ik Dell aanbevelen).
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo jun 19 2011 10:41 am

Riemke
ZIT EVEN STIL OP MIJN STOEL.
Helaas geen rechts bijstand is in zo,n geval iets makkelijker ge weest .
Maar kop ,op cosumenten bond kijk bij welke branch zij zijn aan gesloten ga in verweer schriftelijk doe je ongenoegen uiten.
Neem ook kontakt op met het dixon nederland maak we notitie,s wie je gebeld en geschreven hebt
Weet zeker dar ze gaan betalen maar zet wel door het zal niet een twee drie geregeld zijn .
Ik vermoed dat jou laptop nog niet vernietigt is daar hebben ze het recht niet toe het is jouw eigendom.
(even een kort verhaal) OOK ZONDER RECHTS BIJSTAND
onze jongste zoon heeft een implantaat gebit kosten 13.000 eurodit is over een tijds bestek van twee jaar gezet behandeling was klaar hij was hier voor
verzekerd bij vgz.
Nu breek hij drie implantaten bij het eten er wordt door de tandarts een nieuwe machtiging aan gevraagd de kosten ongeveer 2900euro.
Goed gekeurd.Dan komt de rekening deze is regelrecht naar vgz gestuurd door de tandarts,of hij even binnen 14 dagen 2900euro wil betalen.
Wij nemen kontakt op en krijgen te horen dit valt buiten de machtiging.Was in oktober 2010 nu is het juni 2011 hij dient nu nog maar 207euro te betalen.
Hier zijn ettelijke brieven over heen gegaan klantenservice twee keer gebeld zeggen u moet dit gewoon betalen.
Gezocht naar de juiste afdeling en persoon.
Je moet de juiste persoon te pakken krijgen. Vertel je verhaal laat je niet af schepen.
Inkasso bureau en deurwaarder aan de deur geweest .Zal verder maar niet vertellen wat er allemaal gezegt is op papier .
Neem geen blad voor de mond ook op papier blijf wel netjes en beleeft
Daar om laat je niet uit het veld slaan haal je recht
succes
mvgr bert
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo jun 19 2011 10:51 am

Riemke

Lees net je bericht nog even door;
}{Het gaat hier om het bedrijf HSC Rosemont in Rotterdam. Heel veel bedrijven werken met deze verzekeraar samen.}
Zou eens zelf in de auto stappen er er naar toe gaan en daar de onderste steen op de tafel laten komen.
Denk dat je dan het vlugste je recht haald.
mvgrbert

ps. smeed het ijzer als het heet is.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » zo jun 19 2011 11:01 am

Veel info vind je ook op consuwijzer.nl. Je zou ze ook eens kunnen bellen en vragen wat te doen. Ik denk dat je in ieder geval een aangetekende brief moet sturen naar de verzekeraar, waarin je de verzekeraar aansprakelijk stelt voor de schade.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo jun 19 2011 12:13 pm

Niet leuk wat je overkomt. Op LightCatch heb je al meerdere adviezen gekregen.

Ik mis in dit verhaal iets over polisvoorwaarden van de verzekering waarop je een beroep doet, (bv eigendom na toekennen van een claim) en de evt. afwijkingen die de verzekeraar toepast (bv voortschrijdende technische ontwikkelingen). Een computer die ruim twee jaar geleden topmodel was, is nu een middenmoter of minder.

Ik wens je sterkte.

Groet Hans.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jun 19 2011 12:59 pm

J.Hoes schreef: Een computer die ruim twee jaar geleden topmodel was, is nu een middenmoter of minder.

Ik wens je sterkte.

Groet Hans.
Uiteraard ben ik het wel daarmee eens, maar het gaat er voor mij om dat ik weer een laptop terugkrijg waar fysiek 2 harddisks in zitten, omdat ik daar bij de aanschaf van de vorige laptop bewust voor gekozen heb en daar dus ook veel voor heb betaald. Ze moeten dus wel met een beter voorstel komen dan de "plastic fantastic" machine die ze me aanbieden.
Het verlies van mijn twee (nieuwe) 500 GB schijven, kan ik natuurlijk ook op het bordje van Dixons leggen. De medewerker die me geholpen heeft en de laptop ingenomen heeft, heeft tegen me gezegd dat mijn schijven er niet uit hoefden. (en hij is idd zo eerlijk om toe te geven dat hij dat gezegd heeft)

Hoe dan ook, met het huidige aanbod neem ik geen genoegen.
Overigens heeft het andere "slachtoffer"van HSC mijn toestemming gekregen mijn zaak ook bij de advocaat van zijn rechtsbijstandverzekering neer te leggen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jun 19 2011 1:32 pm

Van de verzekeringstechnische kant weet ik niet veel. Maar ik weet wel dat een PC wel wat meer is dan een CPU met een bepaalde hoeveelheid geheugen en een bepaalde hoeveelheid harddiskruimte. Een duurdere laptop herken je direct aan andere zaken. Betere bouw, beter scherm, dat soort zaken. Je laten afschepen met het feit dat de vervangen PC even snel is slaat nergens op.

Nog afgezien van het feit dat het belachelijk is dat ze je harddisks niet toesturen. Dat zou standaard moeten zijn!

Ik zou er zeker werk van maken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 19 2011 2:43 pm

Twee verschillende dingen:
- Bij inleveren van een computer altijd zorgen dat je een back-up hebt van de volledige data.
PC winkels waar je een computer ter reparatie inlevert hebben dat meestal ook in hun leveringsvoorwaarden staan.
Er kan altijd bij reparatie iets verkeerd gaan dat je data kwijt bent. Vandaar dat men zich daar niet voor aansprakelijk stelt.

- Het eigenhandig "vernietigen" heeft een vezerekingsmaatschappij geen recht toe zonder vooraf uitdrukkelijke toestemming te vragen. Het is namelijk niet hun eigendom. Dan vernietigen ze andermans spullen.
Mogelijk kunnen in de polisvoorwaarden wel regels opnemen dat je bij acceptatie van de claim afstand doet van de laptop.
Maar ik vind dat op zich al vreemd. Je verzekert namelijk je eigendom tegen schade, niets meer of minder. Een overdracht van eigendom maakt normaal gesproken geen deel uit van een verzekering.
Maar ja,verzekeringsmaatschappijen hebben wel meer eenzijdig onbehoorlijke polisvoorwaarden en stellen zich doorgaans uiterst arrogant op. Beslissen over de hoofden heen van anderen, zonder dat die er nog iets in te zeggen hebben.

Vervangingswaarde is moeilijk. Je hebt de computer zelf al wel een tijd gebruikt, dus heb je daar normaal gezien ook een economische afschrijving in. Afhankelijk van de dagwaarde krijg je na een tijd dan minder terug.
Wel moet men uitgaan van een specifiek gelijkwaardig product, van hetzelfde merk en kwaliteit. Zaten er eerst twee harddisks in, dan nu dus ook.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di jun 21 2011 4:44 pm

Riemke, ik heb geen tips of adviezen die hier al niet gegeven zijn.
Ik wil je er wel veel succes mee wensen. Wat ontzettend vervelend zeg, en dat is nog maar een understatement.
Ik hoop voor jou dat er een schadevergoeding komt. Mooi zou natuurlijk zijn als je je data ook nog terug kan halen, maar dat zal waarschijnlijk moeilijk worden. Een programma als Kassa inschakelen lijkt me ook wel een strak plan!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”