Panorama van macro?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Myriad

Panorama van macro?

Bericht door Myriad » vr jun 08 2007 8:44 pm

Is het volgende al eens gedaan: een (goede) panorama maken van macro foto's?
Om bijvoorbeeld een micro biotoopje (met bijvoorbeeld een diameter van maar 10 cm) vast te leggen.
Er zal een andere constructie nodig zijn dan met een speciale Panorama statiefkop om digitaal goed te kunnen plakken.
Iets met spiegels misschien?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr jun 08 2007 9:24 pm

Lijkt me een hele uitdaging!
Op die korte afstand is het wel heel erg belangrijk dat de camera/objectiefcombinatie draait om het optisch midden, oftewel het Nodal Point.
Maar er zijn vast wel digitale die-hards die het eens gaan proberen!

Groet, E.M. de Klerk

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jun 11 2007 9:21 am

En ook erg belangrijk zorg dat je scherptevlak precies op lijn ligt anders kan je met verschillende scherptevlakken de foto's niet stitchen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » za jun 30 2007 1:47 pm

Het lijkt me vrij moeilijk om via draaien van de camera een macro panorama te maken en wel omdat het scherpstel vlak meedraait en de scherpte diepte te klein is om het (vlakke) onderwerp zo scherp af te beelden.

Er is wel een andere (ouderwetse) manier om een passend panorama te maken van twee opnamen door een PC lens te gebruiken.
Je stelt je camera evenwijdig met je (vlakke) onderwerp en stelt scherp. Hierna verstel je de lens naar maximale verschuiving (bij PC 35 mm is dat 11 mm), maakt de opname, draait de lens 180 graden en maak de tweede opname.
Je krijgt dan twee opnamen met het zelfde scherptevlak die perfect passen en eenvoudig gestitched kunnen worden.

Je krijgt als het ware een negatief van 24 x 58 mm ( gelijk aan wat bv een Russische Horizon geeft) en dus een panorama van 1:2,4.

Voor Macro zou je een voorzetlens moeten gebruiken daar een tusenring afsnijding geeft bij het verstellen.

Op deze manier kun je ook groothoek opnamen maken , de 35 mm geeft dan een hoek vergelijkbaar met een 20 mm lens, de 28 mm PC gelijk aan ca 15 mm.

Ik heb wel een PC lens maar geen digitale Nikon zo helaas kan ik geen voorbeeld geven maar ik heb het in het verleden wel gedaan met film en plakken en dat ging uitstekend.

Nog beter zal het met een technische camera gaan daar er dan veel meer en grotere verstellingen zijn

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jun 30 2007 2:16 pm

Inderdaad, met een PC-objectief kun je een goede breedbeeld-opname maken, dan zou je er voor macro een voorzetlens op kunnen schroeven.

Maar nu je het toch hebt over het macro-bereik: de PB-4 balg heeft ook een links-rechts verstelbare frontplaat. Ik weet niet of je er een hebt, maar wellicht zit hier ook een mogelijkheid in.
Ik geloof dat er nu een PB-4 op Marktplaats staat, trouwens.

Groet, E.M. de Klerk

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jun 30 2007 2:24 pm

Er staat wel een pb-6, een pb-4 heb ik niet gezien.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jun 30 2007 2:28 pm

Ja, sorry: het was Fotoapparatuur.nl!

http://www.fotoapparatuur.nl/Nikon/Lens ... 88054.html

Groet, E.M. de Klerk

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jun 30 2007 2:30 pm

Die pb-6 set is overigens wel mooi compleet voor het geld....

heeft iemand een link naar foto's gemaakt net een balg ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jun 30 2007 3:09 pm

PB-6 heeft geen zijdelings verstelbare frontplaat!

Verder een prachtig ding - maar geef mij die PB-4 maar... als ik er al geen had, dan...

groet, E.M. de Klerk

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » ma jul 02 2007 7:48 am

Inderdaad, een balg met zijverstelling geeft ook deze mogelijkheid echter de beeldcirkel van de standaard lenzen is te klein om veel te kunnen verstellen. Verder is de balg in de instand al vrij dik zodat er in deze stand al vrij dichtbij gefotografeerd wordt.

Nikon had vroeger speciale short mount bellow nikors zoals de 105 f4 die op de PB4 balg een bereik gaven van 1,3 – oneindig. Deze hadden een grotere beeldcirkel dan nodig voor 24x36 echter zie er maar aan te komen.

Voor macro met balg is er nog wel een ander oplossing en wel een EL nikor gebruiken. Deze vergrotingslenzen zijn tegenwoordig spot goedkoop en speciaal ontworpen voor dichtbij gebruik. Wel is er een adapter nodig om van Leica draad naar f mount te gaan, nikon heeft die geleverd maar ook dat zal wel zeer moeilijk zijn om die te vinden.
Het moet voor een instrumentmaker goed mogelijk zijn om een lensplaat te maken die bv in een BR2 adapter past

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

slootweg29

Bericht door slootweg29 » ma jul 02 2007 12:08 pm

uhm mischien zie ik het te simpel maar kun je de kamera niet op een railsje zetten? en dan steeds een centimeter of zo opschuiven en dan die foto's stitchen?

Dennisdeboer

Bericht door Dennisdeboer » ma jul 02 2007 12:17 pm

als je de foto van een verdere afstand neemt, en daarna crop je ehm, heb je ook een soort panorama foto.
dit heb ik al eens gedaan.

Groeten, Dennis

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jul 02 2007 2:34 pm

RVK schreef:
"Nikon had vroeger speciale short mount bellow nikors zoals de 105 f4 die op de PB4 balg een bereik gaven van 1,3 – oneindig. Deze hadden een grotere beeldcirkel dan nodig voor 24x36 echter zie er maar aan te komen."

Er zit dus zo'n objectief bij die PB-4 balg op Fotoapparatuur...

groet, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”