Active-D-Lightning
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Active-D-Lightning
Beste P,
Ja, maar niet allen.
Daarom schreef John kerver er een artikel over in het laatste NCN magazine.
Groeten, Gijs
Ja, maar niet allen.
Daarom schreef John kerver er een artikel over in het laatste NCN magazine.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ja. Ik gebruik het alleen als het echt moet.... en dat is dus (vrijwel) nooit.
Johan Kerver heeft er een aardig stuk over geschreven in ons laatste NCN Magazine.
Johan Kerver heeft er een aardig stuk over geschreven in ons laatste NCN Magazine.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ja hoor, véél ervaring. Ik placht het bijna altijd te gebruiken, toen ik nog met een Coolpix 8700 werkte en uitsluitend jpg foto's maakte. Veel van die foto's storen me nu als ik ze weer zie.polleke666 schreef:Heeft iemand ervaring met de active D-Lightning ?
Sinds ik weer met een (D)SLR fotografeer (én hier op dit forum alles ben gaan lezen

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Re: Active-D-Lighting
Het artikel van Johan Kerver over Active D-Lighting roept bij mij meer vragen op.
Bij raw-bestanden betreft de inhoud van dat bestand informatie die zonder enige bewerking rechtstreeks van de sensor in de camera afkomstig is. Wanneer we dit bestand vervolgens in bv. Capture openen, dan worden de camera-instellingen gebruikt, (welke aan dit raw-bestand gekoppeld zijn) voor het verkrijgen van een beeld zoals we dat op de monitor te zien krijgen.
Uit het verhaal van Johan kan ik niet afleiden wat de invloed is van Active D-Lighting op de inhoud van de informatie die rechtstreeks van de sensor afkomstig is. En zal dus, naar mijn mening, dit ook geen groter dynamisch bereik opleveren.
Wat, denk ik wel het geval zal zijn, dat is dat dit effect zal hebben op de stand van de belichtingsmeter. Een aanpassing op de stand van de belichtingsmeter dus.
Het is jammer dat Johan in zijn verhaal geen verschil maakt tussen NEF- en JPEG-fotobestanden. Volgens mij weer een gemiste kans. Wel een heel verhaal, maar met weinig diepgang.
Bij raw-bestanden betreft de inhoud van dat bestand informatie die zonder enige bewerking rechtstreeks van de sensor in de camera afkomstig is. Wanneer we dit bestand vervolgens in bv. Capture openen, dan worden de camera-instellingen gebruikt, (welke aan dit raw-bestand gekoppeld zijn) voor het verkrijgen van een beeld zoals we dat op de monitor te zien krijgen.
Uit het verhaal van Johan kan ik niet afleiden wat de invloed is van Active D-Lighting op de inhoud van de informatie die rechtstreeks van de sensor afkomstig is. En zal dus, naar mijn mening, dit ook geen groter dynamisch bereik opleveren.
Wat, denk ik wel het geval zal zijn, dat is dat dit effect zal hebben op de stand van de belichtingsmeter. Een aanpassing op de stand van de belichtingsmeter dus.
Het is jammer dat Johan in zijn verhaal geen verschil maakt tussen NEF- en JPEG-fotobestanden. Volgens mij weer een gemiste kans. Wel een heel verhaal, maar met weinig diepgang.
Laatst gewijzigd door GdP op do sep 22 2011 9:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat is dat, Actieve D-Bliksem?
Volgens mij heb jij het over meteorieten.emdeklerk schreef:Wat is dat, Actieve D-Bliksem?
Dan weet ik nog steeds niet waar jullie het over hebben...
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Ik had de afgelopen tijd af en toe opvallend contrastloze, gewoon fletse foto's. Ik verdenk de Active D Lighting ervan dat ie ingegrepen heeft en het contrast wat al te veel heeft verlaagd. Ik zet hem dus voortaan uit!
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
Eindelijk iemand die kan lezen!
Honderd punten voor dhr. P. Veenstra die niet blind alle mannekes naschrijft die het werkelijk doorlopend hebben over LightNing in plaats van Lighting!
Honderd punten voor dhr. P. Veenstra die niet blind alle mannekes naschrijft die het werkelijk doorlopend hebben over LightNing in plaats van Lighting!
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Nou, gefeliciteerd. En wat brengt ons dit? En ontsporend draadje waar niemand wat aan heeft. Goed hoor.emdeklerk schreef:Eindelijk iemand die kan lezen!

Dank je. Over de ontsporende factor in een draadje als dit heb ik kennelijk een andere mening.
Maar ik sta de inhoudelijke discussie over Active D-Lighting niet in de weg hoor, dat laat ik netjes aan de gebruikers over.
Maar ik sta de inhoudelijke discussie over Active D-Lighting niet in de weg hoor, dat laat ik netjes aan de gebruikers over.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ik gebruik Active D-Lighting vrijwel nooit, omdat ik niet zo gecharmeerd ben van het aanpassen erdoor van de belichting. Het voordeel van het toepassen achteraf van D-Lighting in NX2 is bovendien dat je het selectief kunt toepassen op gedeeltes van het beeld, door gebruik te maken van "selectiesturingspunten".
Jur
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik gebruik het incidenteel achteraf in de nabewerking met Capture NX2, meestal m.b.v. een selectiestuurpunt. In de camera staat het standaard uit. Het kan overigens ook nadelige gevolgen hebben voor je max. FPS, nog een reden om het uit te schakelen.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Voor mij de belangrijkste reden om het uitgeschakleld te houdenReneG schreef:Het kan overigens ook nadelige gevolgen hebben voor je max. FPS, nog een reden om het uit te schakelen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.