Prijs voor een fotografie

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Abbas
Forumlid
Forumlid

Prijs voor een fotografie

Bericht door Abbas » vr okt 14 2011 6:02 pm

Ik was woensdag voor het restaurant waar ik werk ''Restaurant Vandaag' fotograferen, omdat wij nieuwe thema hebben. Toen ik bezig was, kwam een mevrouw naar mij toen en zei dat ze haar camera was vergeten en of ik foto's van haar dochtertje kon nemen. Die gaf daar een feestje. Ik zei dat het natuurlijk kan. Ik zei, dan moet u uw email geven, stuur ik ze op.
En ze vraagt me hoeveel het allemaal zal kosten en ik stond daar even mond vol tanden, want ik dacht toen niet aan geld verdienen. Ik zei, dat we het zullen bekijken en hoeveel foto's ik maak.

En nu heb ik stuk of 50 foto's en allemaal bewerkt ed. Maar ik weet niet hoeveel ik zal vragen, want ze is eigenlijk mijn eerste klant. Ik dacht eerst 2 euro per foto, maar dan kom je weer gauw op 100 euro en dat is best wel duur, toch?
Dus heeft iemand tips en hoeveel ik ong. zal vragen?

Jasper
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Prijs voor een fotografie

Bericht door Jasper » vr okt 14 2011 6:09 pm

Ga voor een Tros Radar warme douche en zeg haar "Service van de zaak, mevrouw!". 8)
Groeten, Jasper.
Flickr

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » vr okt 14 2011 6:57 pm

Als het je eerste klant is kan je de foto´s mooi in een portfolio doen voor je volgende klanten.
Je kan beter eerst een prijsje afspreken. Achteraf krijg je gezeur ervan.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 14 2011 7:01 pm

Wat zou je er zelf voor over hebben?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Kaaaren
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Kaaaren » vr okt 14 2011 7:03 pm

Zou er ook niks voor vragen.. :)

maar misschien wel een goede tip/dienst voor in de toekomst in het restaurant?
geef een feestje en voor een mooi prijsje een paar foto's erbij!
Nikon D780

Abbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Abbas » vr okt 14 2011 7:46 pm

Ik had rond 60-70 euro in gedachten.

Kaaren, ja dat had ik ook in gedachten, allen de feestjes zijn altijd in de middag en ik heb stage. Kan dus niet gaan. Maar ik was al van plan, om na mijn stage dat te combineren :-D

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door John'47 » vr okt 14 2011 9:22 pm

Ik doe ook wel eens iets voor niets, maar sommige mensen vinden het dan ook niets waard.
Je kunt een bedrag per foto of een bedrag per gewerkt uur rekenen, maar je bent geen beroeps fotograaf, dus ik begrijp je vraag.
In dit soort gevallen draai ik de kwestie altijd om en zeg dan tegen degene aan wie ik iets lever: ik ben er zo lang mee bezig geweest, het materiaal kost mij zoveel. Geeft u maar wat u een redelijk bedrag vindt.
Sommige mensen worden dan gierig, andere mensen gul. Dat is dan weer leuk om die mensen te leren kennen.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr okt 21 2011 7:24 pm

Altijd weer moeilijk met opdrachtprijzen vond ik, maar voor mijn gevoel ben ik er uit.
In dit geval zou ik 50 euro doen of daar in de buurt.
Je eerste opdracht ...., je hebt weer wat "betaald" kunnen oefenen..., en het verhaal ...., zijn voor mij de redenen
waarom er niet veel gevraagd zou moeten worden.
Wel zou ik er een onderbouwend verhaal erbij doen hoelang je met zoiets bezig bent.
Ze zullen er niet echt veel om geven IMO, maar zien je in ieder geval dan niet als een uitbuiter :D
Je koopt gelijk weer wat van die kleine dingen voor je fotografie, en hebt er langer plezier van, dan dat je naar de Chinees gaat. :lol:
Natuurlijk heb ik zelf ook veel gratis gefotografeerd o.a. voor de plaatselijke nieuwssite/krant, maar nu ik wat verder ben vraag ik gewoon mijn prijsje hoor.
Ik denk dan weleens, wie betaald er dadelijk mijn camera als die het begeeft?
Zo is het toch?

Vrgr.
Tiny

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr okt 21 2011 10:59 pm

Je werkt in een restaurant en de klant vraagt foto's te maken tegen betaling?

Wat vindt de baas daarvan?

Groet Hans.

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » za okt 22 2011 5:05 am

J.Hoes schreef:Je werkt in een restaurant en de klant vraagt foto's te maken tegen betaling?

Groet Hans.
Ik weet zeker dat de executive chef, de heer P. V. daar niet blij mee zal zijn, bovendien kan je wel 50 foto's gemaakt hebben maar of men ze alle 50 wil hebben is ook maar de vraag.
Nikon Z Z & de maskers

Abbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Abbas » za okt 22 2011 11:30 am

jettiny schreef:Altijd weer moeilijk met opdrachtprijzen vond ik, maar voor mijn gevoel ben ik er uit.
In dit geval zou ik 50 euro doen of daar in de buurt.
Je eerste opdracht ...., je hebt weer wat "betaald" kunnen oefenen..., en het verhaal ...., zijn voor mij de redenen
waarom er niet veel gevraagd zou moeten worden.
Wel zou ik er een onderbouwend verhaal erbij doen hoelang je met zoiets bezig bent.
Ze zullen er niet echt veel om geven IMO, maar zien je in ieder geval dan niet als een uitbuiter :D
Je koopt gelijk weer wat van die kleine dingen voor je fotografie, en hebt er langer plezier van, dan dat je naar de Chinees gaat. :lol:
Natuurlijk heb ik zelf ook veel gratis gefotografeerd o.a. voor de plaatselijke nieuwssite/krant, maar nu ik wat verder ben vraag ik gewoon mijn prijsje hoor.
Ik denk dan weleens, wie betaald er dadelijk mijn camera als die het begeeft?
Zo is het toch?

Vrgr.
Tiny
Klopt, ik heb ook niet zoveel gevraagd. Ik heb per foto gevraagd. Ik heb het ook erbij vermeld dat ik het heb bewerkt ed.
En we zijn uitgekomen :)
J.Hoes schreef:Je werkt in een restaurant en de klant vraagt foto's te maken tegen betaling?

Groet Hans.
Mijn werkgever vind het goed. Eerst kwamen ze naar mij, dat ze niet bij de groep hoorden en ik zei dat ze hun camera zijn vergeten en mij ook betalen. Gingen ze lachen en zeiden dat ik het dan zeker moet doen =D

Ed Schouten schreef:

Groet Hans.
Ik weet zeker dat de executive chef, de heer P. V. daar niet blij mee zal zijn, bovendien kan je wel 50 foto's gemaakt hebben maar of men ze alle 50 wil hebben is ook maar de vraag.
Daarom heb ik ook per foto gevraagd en zijn we tot een bedrag gekomen. Ze wilde paar foto's maar, omdat ik er ook paar in waren die slecht waren, heb ik alle foto's meegegeven voor de prijs van stuk of 40.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za okt 22 2011 11:38 am

Ed Schouten schreef:

Groet Hans.
Inderdaad, dat gaat meer het aantal foto's dat je levert voor een reportage van een feestje toe (al is de prijs dan wel iets anders, maar dat is logisch als ze je inhuren).

Voor een volgende keer: laat die slechte foto's lekker op je eigen PC, en geef ze niet weg. Je "klant" heeft er niks aan, en jij levert slechte kwaliteit waar je niet achter staat. Kun je beter niet doen. :)

Abbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Abbas » za okt 22 2011 1:21 pm

Tom schreef:
Ed Schouten schreef:

Groet Hans.
Inderdaad, dat gaat meer het aantal foto's dat je levert voor een reportage van een feestje toe (al is de prijs dan wel iets anders, maar dat is logisch als ze je inhuren).

Voor een volgende keer: laat die slechte foto's lekker op je eigen PC, en geef ze niet weg. Je "klant" heeft er niks aan, en jij levert slechte kwaliteit waar je niet achter staat. Kun je beter niet doen. :)
Klopt, helemaal gelijk. Maar alles ging via de mail enzo, want ze woonde ver weg van mijn woonplaats.
Voor volgende keer :)

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”