Zeiss ZF 50mm 1.4 en 85mm 1.4: resolutie record en prijzen

Discussies over ons favoriete merk
Amadeus Gould

Zeiss ZF 50mm 1.4 en 85mm 1.4: resolutie record en prijzen

Bericht door Amadeus Gould » wo mar 01 2006 11:54 pm

Zeiss heeft bekend gemaakt, dat de twee onlangs gelanceerde ZF objectieven voor Nikon F-bajonet - de 50 mm 1.4 ZF en 85 mm 1.4 ZF - de scherpste spiegelreflex objectieven zijn, die Zeiss ooit zelf heeft getest. Tot nu toe lag het "resolutie record" op 250 lp/mm.

Afbeelding

De Planar T* 50 mm 1.4 ZF haalde een resolutie van 320 lp/mm voor diafragma 5.6 t/m 2.8. Bij diafragma 2 is het altijd nog 250 lp/mm.

De Planar T* 85mm 1.4 ZF evenaarde het record en haalde een resolutie 250 lp/mm voor het diafragma gebied 5.6 t/m 2.

Voor meer info,klik hier

Tevens maakte Zeiss prijzen bekend voor de objectieven. Klik voor prijsinfo.

AG

vanson

Bericht door vanson » za mar 04 2006 9:00 pm

alleen als ik die Planar 85mm f1.4 met serienummer "00000010" kan kopen, dan ruil ik mijn 85mm/f1.4 Ais Nikkor in...

knap staaltje werk van Zeiss, eigenlijk zou ik deze lenzen wel in de winkel willen hebben... (zal wel een behoorlijke strijd aan vooraf gaan...)
:lol:

GdP

Bericht door GdP » wo jul 11 2007 1:11 am

Misschien wat voor Yoyo?

yoyo

Bericht door yoyo » wo jul 11 2007 7:57 am

:D

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » wo jul 11 2007 9:32 pm

De 25 mm en de superieure 1.4 85mm heb ik staan, daarnaast ook nog een 18mm, voor mijn Contax-en, helaas passen ze niet op mijn Nikon’s. Zou ik ze kunnen omruilen?

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo jul 11 2007 9:49 pm

Ik denk dat ik toch te veel de AF zou missen, ik ben daar wel erg aan gewend ben ik bang
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

iJoost

Bericht door iJoost » wo jul 11 2007 9:50 pm

Mmm... Kom maar op Zeiss! Niet voor niets zolang blijven hopen dat het ooit nog eens wat zou worden met Contax en de digitale fotografie. ;-)

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 11 2007 10:20 pm

Zeiss heeft onlangs een mooie meetzoekercamera voor film uitgebracht. Ik begrijp uit de info op hun website dat ze hiermee t.z.t. digitaal willen
gaan.

Hier http://www.flickr.com/groups/zeissf/ meer info over Zeiss op Nikon met de nodige foto's.

Misschien een rare associatie maar mijn interesse in Zeiss is recent aangewakkerd omdat in mijn nieuwe bril Zeiss glazen zitten.
Dit zijn de eerste varifocale glazen waar ik helemaal tevreden over ben.
Ze zijn heel duur maar voor mij elke cent waard.

Groet

Skippy

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 11 2007 10:31 pm

a90 schreef:Ik denk dat ik toch te veel de AF zou missen, ik ben daar wel erg aan gewend ben ik bang
Tsja, het is wel een stap. Maar ik ben geen actiefotograaf dus voor mij zou MF wel kunnen werken.

Mijn eerste slr was een Soligor TM, daar moest je wel handmatig alles instellen en scherpstellen.
Niet dat ik er toendertijd (ca. 1979) iets van begreep maar het werkte wel.
Heerlijk licht ding trouwens die TM met een prima 50 1.8 lens.

Afbeelding

Groet

Skippy

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » do jul 12 2007 11:41 am

Als er een digitale body komt voor mijn Contax Zeiss objectieven zou ik die direct kopen, MF heeft in landschap en portret vele voordelen, exact je focus leggen en de scherptediepte bepalen kun je met MF nog steeds het beste handelen. Ik merk dat AF nogal eens verspringt en de focus daar legt waar je hem eigenlijk niet wilt hebben. Als ik met een MF lens optische voortgang zou hebben, ga ik er voor.

iJoost

Bericht door iJoost » ma jan 14 2008 8:52 pm

Ik ga het gewoon proberen. Wat? Ik heb al op de hebbuh-knop gedrukt. Deze: Planar T* 1.4/50 ZF

Benieuwd hoe het scherpstellen loopt met een matglas dat daarvoor niet meer echt bedoeld is. Maar ach, ik was toch al nooit een liefhebber van instelwiggen en microprisma's. ;-)

In elk geval een lekker lopende scherpstelring en natuurlijk het glas! :-)

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jan 14 2008 9:01 pm

He mooi Joost ben heel benieuwd, wil je wat posten svp?

Zeiss heeft ook net een hele mooie 28 2.0 uit, voor slechts € 1.049 :cry:

Veel plezier met je 50 1.4!

iJoost

Bericht door iJoost » ma jan 14 2008 9:11 pm

Tja, die prijzen. Nog exclusief BTW ook, merkte ik aan het eind.

Als ik 'm eenmaal heb en iets wat ik de moeite waard vind heb geknipt... tuurlijk.

En wat dat plezier betreft. Nu al. Geen enkel probleem. Ik weet nog hoe het was om goed gereedschap te hebben. :-D

(Geen verkeerd woord over Nikon, uiteraard. Ik zou niet durven. ;-)

yoyo

Bericht door yoyo » ma jan 14 2008 9:24 pm

Geil...
Prachtige objectieven.

Maar scherpte is wel overrated.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”