Overdreven explosieve prijsstijgingen

Discussies over ons favoriete merk
Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Overdreven explosieve prijsstijgingen

Bericht door Giso » zo nov 20 2011 10:35 am

Ik kwam op de website van een van de grotere winkeliers in A'dam een telelens tegen (70-300VR), waar ik destijds zo'n 399 Euro voor heb betaald.
Een maand later was de prijs 339 Euro. Echter, nu is de prijs 499 Euro. Met een adviesprijs van 529 Euro. :shock:
Ik heb mij toch voorgenomen om voorlopig mijn NAS te bedwingen en het eerste halfjaar effe niets meer te kopen. Eerst maar wachten tot de prijs weer normaal is.
(Alleen nog een flitser zolang die prijs gelijk blijft).
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Overdreven explosieve prijsstijgingen

Bericht door jan » zo nov 20 2011 10:46 am

Dan zal het met die flitser ook nog wel even duren. :roll: Heb hem, SB900, in februari 2011 gekocht voor €299,= Nu staat die veelal zo rond de € 380/390,=.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » zo nov 20 2011 10:51 am

Het kan, als het te lang gaat duren ook altijd nog een Metz mecablitz 50 AF-1 worden. Dan kunnen ze bij Nikon lekker de ******** krijgen.
Er wordt soms gesuggereerd dat dit een actie is van de winkeliers, maar volgens mij komt een adviesprijs toch echt bij Nikon vandaan.
Dit is dus niet alleen maar afkomstig van de winkeliers, maar zeker ook van Nikon.
Groet Giso

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo nov 20 2011 12:09 pm

Giso schreef:Er wordt soms gesuggereerd dat dit een actie is van de winkeliers, maar volgens mij komt een adviesprijs toch echt bij Nikon vandaan.
Dit is dus niet alleen maar afkomstig van de winkeliers, maar zeker ook van Nikon.
De adviesprijs is constant volgens mij; die wijzigt nooit. En de praktijk leert dat de werkelijke verkoopprijs in een normale markt daar ver onder ligt. Blijkbaar is de markt nu niet normaal...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 20 2011 12:35 pm

"Overdreven explosieve prijsstijgingen".
Dat vind ik nou een overdreven reactie op een normale marktwerking.
Wellicht waren de spullen vroeger veel te goedkoop? Let wel: ik zeg "wellicht", vóór iedereen over me heen valt...
Als we prijsstijgingen van consumentenproducten even volgen vanaf pakweg 1970, dan blijkt dat bijvoorbeeld camera's veel minder zijn gestegen dan bijvoorbeeld auto's.
Vergelijk de prijs van een auto in 1974 met die van een vergelijkbare auto nu, en vergelijk de prijs van een F2 in 1974 met die van een D3 nu.
In het verleden heb ik een dergelijke vergelijking al eens gemaakt op dit forum.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... da#p104539" onclick="window.open(this.href);return false;

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » zo nov 20 2011 1:07 pm

Als ik mijn eerste Nikon uitdruk in een percentage van mijn loon destijds en bij mijn huidige Nikon hetzelfde doe, is fotograferen goedkoper geworden, terwijl de mogelijkheden verveelvoudigd zijn. Neem alleen al de film-mogelijkheden en het aantal foto's dat je nu op een kaartje kwijt kunt.

Auto's : ander geval. In de USA zijn auto's nauwelijks duurder geworden. Hier is het percentage belasting echter enorm opgedreven.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo nov 20 2011 1:15 pm

De waterschade in Thailand zal daar debet aan zijn. Er zijn in dit forum ook al minstens 2 berichten dat de Nikon spullen uit Thailand duurder zijn geworden.

De Nikon adviesprijs voor bv de 70-300 ED VR AFS is met zo'n 250 euro gedaald sinds de introductie. Dus verwijt Nikon niks.
De winkels daar in tegen bepalen de verkoopprijs en die zijn daar geheel vrij in.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 20 2011 3:46 pm

Wat in de VS auto's kosten en kostten onttrekt zich aan mijn waarneming.
Dat er hier veel belasting wordt geheven is duidelijk, maar hier kopen we camera's en auto's, niet in de VS.

(Ik hoor wel vaker "hoe schandalig het is dat auto's of benzine in de VS zoveel goedkoper zijn". Mijn reactie is steevast: dan ga je toch lekker daar wonen? Kijken hoe duur bijvoorbeeld de ziektekostenverzekering daar is, en hoe snel je weer terug bent als je aan je AOW toe bent... Maar dat alles geheel terzijde.)

Ik denk dat als je naar auto- en cameraprijzen in bijvoorbeeld Duitsland kijkt je ook tot de conclusie komt dat foto-artikelen er eigenlijk alleen maar goedkoper op zijn geworden. Vaak nog wel te duur, maar niemand zet een 9mm tegen je hoofd om je te dwingen een D3x te kopen als je het ook met een D40 af kunt. Een extreem voorbeeld uiteraard - die D40...

En kijk eens wat een koelkast in 1965 kostte en wat je nu betaalt.

We leven in een dermate grote welvaart dat het niet eens meer opvalt. En dat is het erge van deze maatschappij. We lopen terecht te hoop tegen de banken en "het kapitalisme" maar we zijn er gewoon zelf mede debet aan: het kon niet op en het kan niet op.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » zo nov 20 2011 5:14 pm

Die vergelijking met vroeger (toen de lucht nog schoon was en de sex vies), kun je niet maken denk ik.
In die tijd waren de technologieen alleen voor camera's, en waren hierdoor de research en development kosten en productiekosten een stuk hoger.
Tegenwoordig word de technologie veel breder gebruikt en dus kun je de kosten voor ontwikkeling veel meer spreiden. De productiekosten per eenheid worden hierdoor misschien wel 1/10 in vergelijking met de goede oude tijd. De adviesprijs wordt bepaalt door de productiekosten.
Groet Giso

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door woudew » zo nov 20 2011 5:17 pm

Ach, kwestie van vraag en aanbod.

(PS tegenwoordig is de lucht veel schoner dan vroeger)

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » zo nov 20 2011 5:21 pm

woudew schreef:Ach, kwestie van vraag en aanbod.

(PS tegenwoordig is de lucht veel schoner dan vroeger)
Maar niet in Thailand. Daar laten wij westerlingen nl. heel goedkoop onze technologie produceren, en daar word de lucht heel vies van want het mag niet te veel kosten natuurlijk. :mryellow:
Groet Giso

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 20 2011 6:49 pm

Even een citaatje: (Bron: Nikon Rumors, 20 november 2011)
----o--o--O--o--o----
Nikon prices are raising in Japan (source: PEN weekly):
“According to Kakaku.com Inc., which operates an online price-comparison site, Nikon’s D3100 DSLR camera/double zoom kit is currently sold at around 55,100 yen (US$706), or 19% higher than in mid-October. And the price of D5100 model has risen 15% since early October to 83,800 yen (US$1,074).”
Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/2011/11/20/weekl ... z1eGYYMBAA" onclick="window.open(this.href);return false;

----o--o--O--o--o----
Dus ook in het moederland een stijging van 15 tot 19%. En dat ligt dan niet aan de Nederlandse winkeliers, maar aan de Japanse.

Trouwens, wie weet zeker wat nu de adviesprijzen zijn? Publiceert Nikon Nederland nog prijslijsten?
Toen ik mijn eerste Nikkormat FTn kocht in juli 1974 betaalde ik bij Capi-Lux in Leidschendam het riante bedrag van 810 gulden voor body met standaardobjectief 2/50mm. Volgens de prijslijst van importeur Inca was de adviesprijs voor die combinatie 1,055,- gulden.

En ik denk dat je wel degelijk een vergelijking kunt maken met vroeger. Of het nu om de vorm optisch/mechanische ontwikkelingen gaat of de vorm electronisch/digitale beeldvorming: research is altijd breed geweest. Al was het alleen maar om de verworvenheden van bijvoorbeeld de militaire toepassingen, waar beide vormen ook nog eens van geprofiteerd hebben en nog profiteren. Vroeger waren de ontwikkelingen niet alleen voor camera's, maar voor allerhande optisch/mechanische systemen.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma nov 21 2011 7:55 am

emdeklerk schreef:Dus ook in het moederland een stijging van 15 tot 19%. En dat ligt dan niet aan de Nederlandse winkeliers, maar aan de Japanse.

Trouwens, wie weet zeker wat nu de adviesprijzen zijn? Publiceert Nikon Nederland nog prijslijsten?
Toen ik mijn eerste Nikkormat FTn kocht in juli 1974 betaalde ik bij Capi-Lux in Leidschendam het riante bedrag van 810 gulden voor body met standaardobjectief 2/50mm. Volgens de prijslijst van importeur Inca was de adviesprijs voor die combinatie 1,055,- gulden.
Heeft KonijNuExp geen filiaal in Japan, of zouden de winkeliers daar ook in de gaten hebben dat schaarste de prijs kan opdrijven!

Adviesprijzen, zijn er nog steeds, alleen niet meer op of af te halen. Toen Nikon Nederland een onderdeel werd van Nikon Duitsland zijn de Duitsers ook gestopt met het publiceren van hun adviesprijslijsten.
Reden voor onze andere buren om er wel mee te beginnen: http://www.nikon.be/tmp/BE/2419865273/3 ... 501996.pdf

En deze: http://www.europe-nikon.com/en_GB/servi ... page?lang=" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog een iets ander vraag: hoe komt het dat we de stijging van de koers van de Yen niet terug zien in de winkel.
Tijdens het begin van de Liberale recessie in oktober 2008 werd de Yen in veel duurder.
op 01-07-08 was de koers 0,00599 en op 01-11-08 was de koers 0,00809.
Nu kost de Yen 0,00963 en dat is toch 60% duurder dan ruim drie jaar geleden. Dat zien we niet in de winkels terug en dat ligt niet aan de winkels.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 21 2011 8:56 am

Mooie link, naar die prijslijst van Nikon BeLux! Bedankt!
Ik zie op pag. 50 dat er zelfs voor de F3 nog reparatiedelen nieuw verkrijgbaar zijn.
En de F6 staat ook nog steeds in de lijst als leverbaar. Toch wel uniek.

lotjeman61
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door lotjeman61 » ma nov 21 2011 5:07 pm

Vanmorgen de laatste D700 gekocht bij Saturn Groningen met de 15 Euro actie,
Ik kreeg dus 270 euro korting.
En betaalde er dus 1629,00 euro voor

Ga er nu weer mee spelen.

(Chienus) Lotjeman61
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”