Nikon garantiecertificaten

Discussies over ons favoriete merk
sdbfotografie

Re: Nikon garantiecertificaten

Bericht door sdbfotografie » zo jun 12 2011 5:46 pm

Tja ik snap het niet hoor, is zo zinloos al die certificaten. Je hebt de bon toch en het serienummer staat op het toestel.
Ik registreer altijd alles bij Nikon, dus dan krijg je automatisch een certificaat, maar om nou 4 artikelen in aparte enveloppen te doen is echt onzin als je die op dezelfde dag registreert. Doe mij dan maar een paar keer per jaar dat mooie boekje met foto's, maar dat is wegbezuinigd.

O ja, ik was destijds vergeten om mijn MB200 te registreren, dus heb ik alsnog gedaan en wat denk je? Ja hoor een certificaat in de bus (4 jaar geleden gekocht) en dat ook bij de registratie aangegeven.

Zo dat wilde ik ff kwijt.
Gr. Simon

oud0001

Bericht door oud0001 » wo nov 23 2011 5:17 pm

Tja, enkele maanden geleden een D300s besteld bij een nederlandsbedrijf geheten http://www.redcoon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze besteld en geregistreerd echter geen certificaat ontvangen.
Hierop contact opgenomen met Nikon. Blijkt de camera afkomstig te zijn uit duitsland.
Ik had geen enkel idee omdat de gebruiksaanwijzingen wel vaker anderstalig zijn.

Dus contact opgenomen met Redcoon. Zij geven aan dat de fabrieksgarantie geldend is.
Van hun een link gekregen naar nIkon Europa. Daar geld een garantietermijn van 12 maanden.
Ik heb em echter van een nederlands bedrijf gekocht in nederland.

Dus maar weer uitgelegd, in een chat met Nikon medewerker Sander, en gevraagd waarom dit dan zo zit.
Reactie was het toestel uit duitsland komt en erder niets. Dat maakt het mijn probleem. Ik ben nederlander, woon in nederland, koop van een nederlands bedrijf een Nikon afkomstig uit Japan die dan weer uit duitsland afkomstig blijkt te zijn.
Dat werd geconstateerd aan de hand van de vraag in welke taal het boekje was geschreven. Dus gooi er een nederland boekje in en het is een nederlands product? Het is tegenwoordig heel normaal dat je een handleiding in Chinees, Arabisch, Duits en Engels krijgt zonder een Nederlandse uitvoering.Dat zegt dan dus eigenlijk niet zo veel.
Dat kost me nu dan een jaar garanie op een D300s.

Nikon is een wereld bedrijf. Als er in nederland een 2 jarige garantie geldt dan geldt die ook als het is ingekocht door een nederlands bedrijf bij een importeur in het buitenland. Immers koop ik bij een nederlands befrijf. Nikon nederland verwijs dan ook naar redcoon. Mijn dank aan beide bedrijven die hierin niet duidelijk waarschuwen voor deze manier van omgaan met hun klanten. Daarom doe ik day hier dan maar.

Nikon nederland intereseert het blijkbaar niet en redcoon evenmin. Dat valt me erg tegen en is niet bevorderlijk voor de klantenbinding.
Ik vind dit een onbehoorlijke houding.

Als de wettelijke garantietermijn 2 jaren duurd hebben zij dit ook te accepteren.
Ik ga dit nog verder uitzoeken.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 23 2011 5:24 pm

Ik zie eerlijk gezegd niet zo waarom je je tekort gedaan voelt door Nikon. Die kunnen er toch niets aan doen dat jouw winkelier een soort grijze import doet. Dit is toch iets tussen jou en de winkel?

En waar zou de grens moeten liggen. Wat nu als jouw camera gekocht bij Redcoon geïmporteerd was uit Frankrijk? Of Oostenrijk? Of Roemenië? Of Egypte? Of Peru?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo nov 23 2011 5:32 pm

Patrick schreef:En waar zou de grens moeten liggen. Wat nu als jouw camera gekocht bij Redcoon geïmporteerd was uit Frankrijk? Of Oostenrijk? Of Roemenië? Of Egypte? Of Peru?
Nogal duidelijk lijkt mij, waar de grens moet liggen. Namelijk daar waar wij hebben afgesproken dat er vrije handel is van goederen en diensten: de EU.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo nov 23 2011 5:38 pm

Patrick schreef:Ik zie eerlijk gezegd niet zo waarom je je tekort gedaan voelt door Nikon. Die kunnen er toch niets aan doen dat jouw winkelier een soort grijze import doet. Dit is toch iets tussen jou en de winkel?

En waar zou de grens moeten liggen. Wat nu als jouw camera gekocht bij Redcoon geïmporteerd was uit Frankrijk? Of Oostenrijk? Of Roemenië? Of Egypte? Of Peru?
Probleem is denk ik dat je als Nederlander iets koopt bij een Nederlandse winkel en dan niet verwacht dat Nikon je gaat korten op je garantie. Wettelijk is Redcoon volgens mij verplicht (Nederlandse Winkel, Nederlandse consument) volgens mij gewoon 2 jaar garantie te geven, ongeacht wat Nikon roept. Er staat niet bij dat het een "grijze" import betreft (zover daar sprake van kan zijn in Europa...).

Ook Nikon mag niet zomaar roepen dat het een duitse lens is, want in Europa kennen we nu eenmaal een vrij verkeer van goederen en diensten, en ook dit mag dus niet zomaar. Dus juridisch denk ik dat je wel degelijk kunt spreken van 2 jaar garantie, en dat Redcoon dat maar moet zien op te lossen met Nikon als het er op aankomt. Want volgens het Nederlandse recht is het simpel: de winkelier is verantwoordelijk voor de garantieafwikkeling.

Maar of je op een juridische discussie met Redcoon zit te wachten als een lens een probleem heeft, betwijfel ik. Zelf heb ik heel erg veel discussie gehad over hun definitie "levertijd", die suggereert dat dingen de volgende dag op mijn stoep staan maar in praktijk bijna een week in transit zijn bij hun intern omdat het uit Duitsland moet komen. We zullen zeggen dat de opmerkingen die ik uiteindelijk naar de chat-medewerker geslingerd heb niet voor herhaling vatbaar waren.

Jaap

oud0001

Bericht door oud0001 » wo nov 23 2011 6:01 pm

Die discussie wil ik wel aan gaan. Het gaat immers om een D300s.
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering. Dat scheelt dan ook wel weer een heel stuk.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 23 2011 6:30 pm

Tuihanti schreef:Die discussie wil ik wel aan gaan. Het gaat immers om een D300s.
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering. Dat scheelt dan ook wel weer een heel stuk.
Met zou je dan dat robbertje willen stoeien? Met Nikon? Daar heb je geen koopovereenkomst mee...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » wo nov 23 2011 6:33 pm

Maar of je op een juridische discussie met Redcoon zit te wachten als een lens een probleem heeft, betwijfel ik.

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » wo nov 23 2011 6:57 pm

Ik heb nog nooit een certificaat gehad.
Ik heb in de loop der jaren pro en amateur spullen gehad, altijd aangemeld bij de importeur en nooit iets gezien.
(pro: een drietal lenzen, waarvan 1 door mijzelf gemold door hem te laten vallen maar ook een die er mee ophield - een 16-35 mm Nikkor en ooit een analoge F5 body en de D's 100 200 en 300s )
Heb het laatste jaar een behoorlijk aantal registraties gemaakt van nieuwe Nikon spullen, maar geen enkele envelop van de importeur
Haha, de sint zal vinden dat ik niet lief geweest ben
Nikon D810, Sony RX1R II. 

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo nov 23 2011 7:37 pm

Jaap_van_Ekris schreef: Wettelijk is Redcoon volgens mij verplicht (Nederlandse Winkel, Nederlandse consument) volgens mij gewoon 2 jaar garantie te geven, ongeacht wat Nikon roept. Er staat niet bij dat het een "grijze" import betreft (zover daar sprake van kan zijn in Europa...).

Ook Nikon mag niet zomaar roepen dat het een duitse lens is, want in Europa kennen we nu eenmaal een vrij verkeer van goederen en diensten, en ook dit mag dus niet zomaar. Dus juridisch denk ik dat je wel degelijk kunt spreken van 2 jaar garantie, en dat Redcoon dat maar moet zien op te lossen met Nikon als het er op aankomt. Want volgens het Nederlandse recht is het simpel: de winkelier is verantwoordelijk voor de garantieafwikkeling.

Maar of je op een juridische discussie met Redcoon zit te wachten als een lens een probleem heeft, betwijfel ik.
Wettelijk heb je vzv ik weet alleen recht op een product dat aan de redelijke verwachtingen voldoet en is de leverancier degene die dat moet waarmaken, niet de importeur. Garantietermijnen van 1/2, 1 of twee jaar zijn daar een invulling van maar zijn wettelijk niet bindend als niet aan de voorwaarden is voldaan van degene die ze aanbiedt (in dit geval Nikon NL voor door hen geleverde spullen). Die 2 jaar is gewoon een extra van Nikon maar aan de andere kant, als een lens na 2 jaar en 1 dag door een constructiefout faalt, heb je even goed recht op een stuk compensatie van de verkoper (niet Nikon).
Het is trouwens wel vreemd dat Nikon zo reageert op een via Duitsland geleverde lens want ik dacht dat Nikon NL inmiddels een onderdeel was van Nikon DE.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

oud0001

Bericht door oud0001 » wo nov 23 2011 7:40 pm

Even een misvatting ophelderen.

Het gaat om een D300s body.

lotjeman61
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door lotjeman61 » zo nov 27 2011 11:57 pm

Ik heb maandag de 21e november een D700 aangeschaft en op de doos stond dat er 2 jaar garantie op zat als ik hem bij nikon zou registreren.
Heb dit dezelfde dag gedaan en zaterdag de 26e had ik het certificaat in huis.
Hoop de waarde er van nooit te ontdekken, maar beter mee verlegen dan om verlegen

chienus
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”