Invitatie Getty Images, ervaringen ?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Invitatie Getty Images, ervaringen ?

Bericht door JaapV » wo jan 11 2012 7:07 pm

Steven schreef:Ja ik weet het ik draaf weer door hahaha :lol:

Ach, ik moet gewoon een goed gevoel hebben met wie ik zaken doe. En moet me kunnen vereenzelvigen met de praktijken die aldaar gehanteerd worden. Iemand de stuipen op het lijf jagen hoort daar niet bij. Ik denk dat er andere belangenbehartigers zijn die het anders aanpakken en waarbij ik als fotograaf meer invloed en/of zeggenschap heb.
Ik ben benieuwd of en wanneer je die vindt...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Steven

Bericht door Steven » wo jan 11 2012 7:42 pm

JaapV schreef:
Steven schreef:Ja ik weet het ik draaf weer door hahaha :lol:

Ach, ik moet gewoon een goed gevoel hebben met wie ik zaken doe. En moet me kunnen vereenzelvigen met de praktijken die aldaar gehanteerd worden. Iemand de stuipen op het lijf jagen hoort daar niet bij. Ik denk dat er andere belangenbehartigers zijn die het anders aanpakken en waarbij ik als fotograaf meer invloed en/of zeggenschap heb.
Ik ben benieuwd of en wanneer je die vindt...
Uiteraard geredeneerd uit het oogpunt van "stel dat" Mocht ik namelijk ooit werk willen verkopen dan kan ik dat prima via mijn website. Daar zit al een shop in die met een vinkje aan te zetten is. Uiteraard moet je dan niet aan stock foto's denken want dan bereik je een te klein publiek. Gelukkig ben ik nog steeds een hobbyfotograaf die tot op heden geen ambitie tot verkopen heeft 8)

Talliebally
Forumlid
Forumlid

Bericht door Talliebally » wo mei 23 2012 3:46 pm

Dit draadje maar weer even opgehaald. Ik wilde eigenlijk een nieuw topic openen over Getty.
Ik sta sinds een jaartje bij Getty met een paar foto's. Onlangs eindelijk weer tijd gevonden om er een paar nieuwe op te zetten.
Ik ben actief op Flickr en ben daar benaderd door een platenmaatschappij die graag een foto van me wil gebruiken voor een CD cover. :D Super cool natuurlijk, maar het is nou juist een foto die bij Getty onder licentie staat. Platenjongens wilden uiteraard graag via mij persoonlijk de foto kopen. Ik wil dat ook, maar kan niet. :roll: Er werd me geadviseerd om de foto dan van Getty af te halen, maar ik vrees dat dat niet kan. En ik zoek me werkelijk wild naar info hierover. (Maar al die legal-shit is niet om door te komen, laat staan te begrijpen).

Voordat ik Getty benader met mijn vraag en ik dus slapende honden wakker maak, eerst maar eens hier de vraag. Kan ik een foto weer verwijderen als hij al te koop staat bij Getty? En hoe lang duurt die licentie eigenlijk. (Nee, inderdaad, heb niet alle kleine lettertjes gelezen :oops: ) , weet wel dat met Getty niet valt te spotten, dus stel dat ik de foto toch verkoop, snij ik mezelf dan in de vingers, of doet alleen de Platenmaatschappij dat?

Zucht.... ik voelde me enorm vereerd met Getty's vraag of ik wilde verkopen bij hun, maar denk al langer hoe meer dat ik het beter anders had kunnen doen... Voor een prive verkoop zal ik zeker meer krijgen dan via Getty, denk ik zo. Niet dat ik er rijk van wil worden. (Heb nog geen cent verdiend met Getty, veel te veel sompslom met model releases).

Iemand een bruikbaar advies?

Oja, het is best een bekende band, dus ik denk dat ze het best kunnen betalen. :mryellow: Ze vinden het alleen leuker voor mij en vast ook voor hun portemonnee om het persoonlijk te doen.

Dank voor de moeite.
Gr Talitha
http://www.flickr.com/photos/51208059@N05/" onclick="window.open(this.href);return false;

De bewuste foto
http://www.flickr.com/photos/51208059@N05/6821824023/" onclick="window.open(this.href);return false;
Check out my most interesting:
http://www.flickriver.com/photos/512080 ... nteresting" onclick="window.open(this.href);return false;
Live is beautiful, can you picture it?

D300, Nikkor 28-70mm2.8, Sigma50mmf1.4, Sigma85mmf1.4, Sigma 18-35mmf1.8, Tokina11-16mmf2.8, Nikkor70-200f4

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo mei 23 2012 10:36 pm

Helemaal eens met rbfoto.
Rechten zijn rechten en die zijn onvervreemdbaar.
Iedereen heeft gewoon te weten wat hij doet als hij of zij een foto op een (commerciële) site plaatst.
Om meer gaat het niet.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do mei 24 2012 12:23 am

Talliebally schreef: (...)
Iemand een bruikbaar advies?
(...)
Gr Talitha
Ja hoor: leg je neer bij de feiten. Die worden duidelijk als je dit draadje helemaal leest.
Volgende keer beter!

Overigens welkom op dit forum.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

Talliebally
Forumlid
Forumlid

Bericht door Talliebally » do mei 24 2012 8:59 am

JaapV schreef: Ja hoor: leg je neer bij de feiten. Die worden duidelijk als je dit draadje helemaal leest.
Volgende keer beter!

Overigens welkom op dit forum.
Dank!
Ik had het draadje wel helemaal gelezen hoor. (Zoveel is er niet over Getty te vinden voor fotografen.)
Maar ik weet niet bij welke feiten ik me nou moet neerleggen. Dat het jammer is dat ik het niet kan verkopen achter Getty om?
Wat ik wilde weten is of ik een foto kan terug trekken uit mijn Getty portfolio.

Gr Talitha
http://www.flickriver.com/photos/512080 ... nteresting" onclick="window.open(this.href);return false;

D300, Nikkor 28-70mm2.8, Sigma50mmf1.4, Sigma85mmf1.4, Sigma 18-35mmf1.8, Tokina11-16mmf2.8, Nikkor70-200f4

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do mei 24 2012 10:55 am

Om een lekker tendentieuze vergelijking te maken: als je je ziel eenmaal aan de duivel verkocht hebt dan is terugkopen geen optie. Getty Images gaat er prat op dat ze jouw auteursrecht beschermen, maar intussen heb je Getty wel aangesteld als exclusieve distributeur van de betreffende portfolio. En die aanstelling geven ze niet weer even terug omdat je achteraf de foto's liever zelf verkoopt.
Groet, Jaap

george013

Bericht door george013 » do mei 24 2012 3:25 pm

intussen heb je Getty wel aangesteld als exclusieve distributeur van de betreffende portfolio
De vraag is of dat wel zo is. Of dat je alleen maar gebruik maakt van een nevenkanaal om foto's te verkopen. De foto's die je zelf verkoopt hebben iig geen ingekapselde code.
George

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do mei 24 2012 3:39 pm

george013 schreef:De vraag is of dat wel zo is. Of dat je alleen maar gebruik maakt van een nevenkanaal om foto's te verkopen. De foto's die je zelf verkoopt hebben iig geen ingekapselde code.
George
Nee, die zit er waarschijnlijk alleen in als een foto via G.I. verkocht is. Wat ik ervan begrijp (toegegeven, niet uit eigen ervaring maar van een kennis die ook is ingegaan op zo'n "uitnodiging" van G.I.) is dat je portfolio - de reeks foto's die G.I. voor je "beheert" - uitsluitend door G.I. wordt aangeboden en als je daarvan een foto wilt verkopen dat via G.I. moet gebeuren. Vandaar al die strelende "uitnodigingen"...
Groet, Jaap

Talliebally
Forumlid
Forumlid

Bericht door Talliebally » do mei 24 2012 8:48 pm

JaapV schreef:Om een lekker tendentieuze vergelijking te maken: als je je ziel eenmaal aan de duivel verkocht hebt dan is terugkopen geen optie.
Wat een mooie vergelijking. :|

george013

Bericht door george013 » do mei 24 2012 8:56 pm

Een Bommeltje, een heer van stand.

Naar aanleiding van eerdere rumour over Getty Images heb ik hiervoor ook proberen uit te zoeken hoe de verhoudingen liggen. Als ik als geinteresseerde dat boven tafel te krijgen, lukt dat mij niet. Oude dokumenten via Google, weinig tot niets via Getty Images.

George

iJoost

Bericht door iJoost » do mei 24 2012 9:21 pm

Getty Images is wel tamelijk omstreden.

http://blog.iusmentis.com/tag/getty" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou me daar toch even een keer extra over nadenken voor je er mee in zee gaat.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do mei 24 2012 9:50 pm

@Talliebally
Ik mis toch de basis.

Ik neem aan
- dat je een overeenkomst oid. hebt ondertekend met GI.
- de overeenkomst voorwaarden, rechten, plichten ed bevatten. bv. je bankrekeningnummer, ontbindingsclausule/ geldigheidsduur

Je zou deze overeenkomst moeten lezen.

Je zou ook een vraag kunnen stellen bij GI.

Groet Hans.

george013

Bericht door george013 » do mei 24 2012 10:04 pm

Je kunt het ook omdraaien. Waar kun jij op Getty Images zien wat de condities zijn?
Ik heb op dit moment een probleem met de Gouden Gids. Advertentieverlenging. Vroeger verplichte huisbezoek van de verkoper, nu alles via de telefoon zonder basis. En het moet deze week klaar. Toegestuurde mails zijn algemene info's, zonder dat je weet waar je conractueel aan gebonden bent.
Info terugzoeken is onmogelijk. Getty Images zal niet veel anders zijn. Een wortel voor je neus als het vrijblijvend is of een worm aan het haakje als je vast moet zitten.
George

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do mei 24 2012 10:15 pm

J.Hoes schreef:@Talliebally
Ik mis toch de basis.

Ik neem aan
- dat je een overeenkomst oid. hebt ondertekend met GI.
- de overeenkomst voorwaarden, rechten, plichten ed bevatten. bv. je bankrekeningnummer, ontbindingsclausule/ geldigheidsduur

Je zou deze overeenkomst moeten lezen.
Dat lukt haar niet, schreef ze: "...legal shit"
Je zou ook een vraag kunnen stellen bij GI.

Groet Hans.
En dat is de meest waardevolle list tot nu toe, komt mij voor. 8)
Groet, Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”