Israel/Palestina [Politiek]

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Israel/Palestina [Politiek]

Bericht door Roelof » ma apr 02 2012 1:06 pm

Zoals beloofd in een ander draadje hier de gelegenheid om te reageren op onderstaand bericht.

George heeft in zoverre gelijk dat er geen partij meer is in die regio die gelijk heeft.
Het historische besef dat belangrijk is om te begrijpen hoe het zover heeft kunnen komen en de claims zijn onder andere (maar zeker niet alleen) op religie gebaseerd.
Voeg daarbij dat de heethoofden (aan beide kanten) er samen met hun bondgenoten alles aan gedaan hebben om het proces zoveel mogelijk te laten escaleren.
De 'recente' geschiedenis is een notedop
De kern van het huidige conflict begon toen de Engelsen in de Eerste Wereldoorlog hetzelfde gebied (dat toen bij het Ottomaanse rijk hoorde) aan twee groepen hebben beloofd.
Dat resluteerde in 1948 tot de oprichting van de staat Israel (niet echt met medewerking van de Engelsen) en dat werd niet geaccepteerd door de Arabische wereld, boem oorlog, boem Palestijnen Israel uit, boem terrorisme, boem onderdrukking, boem, boem, boem, boem en nu zijn we hier. Typisch geval van actie, reactie, escalatie.
Een en ander is niet op te lossen, zolang er aan beide kanten nog mensen zijn die vinden dat de andere kant geen recht van spreken heeft of zelfs zondermeer vernietigd dient te worden.

De tragiek van dit verhaal is dat die Palestijnse jongeren best reden hebben om met stenen te gooien, want ze zijn tweederangsburgers in Israel. De tragiek is ook dat ze tweederangs burgers blijven zolang ze met stenen en bommen gooien en dat het Israelische leger ook reden heeft om terug te schieten. En zolang buurlanden als Iran olie op het vuur bijven gooien zal dit nooit tot rust komen.

Met mijn korte geschiedenis doe ik geen van beide partijen volledig recht, maar wij zijn geen politiek forum, dus de eerste de beste die nu nog meent dat hij in een fotopresentatie politieke of geschiedenisdiscussies moet voeren hoeft de eerste week niet meer op het forum te komen. Ik ben niet enthousiast over dergelijke discussies op ons forum, maar als je ze wilt voeren, doe dat dan in 'Overige discussies'.

Reacties op dit bericht per pb of op de kopie van dit bericht in datzelfde 'Overige discussies'
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

C-A

Re: Israel/Palestina [Politiek]

Bericht door C-A » ma apr 02 2012 2:49 pm

Ik geef je helemaal gelijk in you reaktie .

lotjeman61
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lotjeman61 » ma apr 02 2012 2:58 pm

+1
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma apr 02 2012 5:04 pm

Als er dan zo nodig een korte geschiedenis wordt weergegeven, dan liever wat genuanceerder en met name de meer recente geschiedenis.
Moeilijk om dat allemaal te omschrijven. Ik vond op YouTube een aardige documentaire die goed weergeeft wat er werkelijk aan de hand is.
http://www.youtube.com/watch?v=jB4uxardZ1k" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar Israël al 50-60 jaar mee bezig lijkt te zijn is het stelselmatig annexeren van Palestijnse gebieden, Palestijnen isoleren van werk, middelen van bestaan, en economische verkeer en daarmee feitelijk een "economische holocaust" uitvoeren op de Palestijnen. Dat is ook een manier om een volk uiteindelijk "kapot" te krijgen. Het meest trieste is dat de internationale politiek, en dan met name de westerse politiek dit al 50-60 jaar toestaat. (Israël schendt al sinds jaar en dag VN-resoluties). En dan vindt men het in die westerse wereld nog gek ook dat landen in het midden-oosten zich tegen die lakse westerse eenzijdige politiek keren.

Palestinian Loss of Land: http://www.youtube.com/watch?v=aEe4vHt7 ... =fvwp&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma apr 02 2012 5:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » ma apr 02 2012 5:46 pm

Léon Obers schreef:Als er dan zo nodig een korte geschiedenis wordt weergegeven, dan liever wat genuanceerder en met name de meer recente geschiedenis.
Moeilijk om dat allemaal te omschrijven. Ik vond op YouTube een aardige documentaire die goed weergeeft wat er werkelijk aan de hand is.
http://www.youtube.com/watch?v=jB4uxardZ1k" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar Israël al 50-60 jaar mee bezig lijkt te zijn is het stelselmatig annexeren van Palestijnse gebieden, Palestijnen isoleren van werk, middelen van bestaan, en economische verkeer en daarmee feitelijk een "economische holocaust" uitvoeren op de Palestijnen. Dat is ook een manier om een volk uiteindelijk "kapot" te krijgen. Het meest trieste is dat de internationale politiek, en dan met name de westerse politiek dit al 50-60 jaar toestaat. (Israël schendt al sinds jaar en dag VN-resoluties). En dan vindt men het in die westerse wereld nog gek ook dat landen in het midden-oosten zich tegen die lakse westerse eenzijdige politiek keren.
+1
Een paar jaar geleden een aantal weken in Israel geweest.
Mijn idee over de mentaliteit van de Israeli's sterk (ten nadele van hun) moeten bijstellen.
Ook in Palestina rondgesjouwd. In het algemeen was dat volk gastvrijer en vriendeijker dan hun overheersende buren.
Terwijl hun feestvreugde destijds over 9-11 mij ook als een vuistslag trof.

In een intervieuw van een aantal maanden geleden noemde men de Israeli's de nazi's van het midden oosten.
Een nare buitenproportionele opmerking, maar niet helemaal zonder bodem.
Dat een natie zich verdedigt tegen aanvallen van buitenaf is hun goed recht.
Maar Israël gaat daarin wel erg ver. Aan internationale regels verdragen etc. stoort men zich al zeker niet.
Kortom een eigengereid volkje.

Roelof
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma apr 02 2012 6:17 pm

Dat is nu net wat ik bedoelde. Het hele verhaal is geen kwestie van goed tegen fout, maar Fout tegen Fout.
Waar gewapende mannen op ongewapende burgers schieten (en dat gebeurt van beide kanten) is er geen goede kant meer.

En natuurlijk kan ik in een bericht van 20 regels niet zo gedetailleerd zijn (genuanceerd is iets anders) als een video van een half uur die (de eerste 10 minuten, langer heb ik niet gekeken) de boel van 1 kant belicht.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

george013

Bericht door george013 » ma apr 02 2012 6:37 pm

De video belicht een kant, ja, maar wel een bestaande kant.
Beeldmateriaal is een groot wapen in de strijd om het gelijk. En niet alleen bewegende beelden, ook foto's.
George

woudew
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door woudew » ma apr 02 2012 7:06 pm

"The first casualty of War is Truth"

Beide zijdes doen eraan mee, het is alleen jammer dat in ons land een en ander vrij eenzijdig belicht wordt.

GdP

Bericht door GdP » ma apr 02 2012 7:10 pm

Waarom groeien de nederzettingen op de ‘Westbank’?

http://www.amsterdampost.nl/waarom-groe ... %e2%80%9d/" onclick="window.open(this.href);return false;

Korte geschiedenis van Israël.

http://www.amsterdampost.nl/help-mij-ee ... schrijven/" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 02 2012 7:42 pm

Roelof schreef:Dat is nu net wat ik bedoelde. Het hele verhaal is geen kwestie van goed tegen fout, maar Fout tegen Fout.
Waar gewapende mannen op ongewapende burgers schieten (en dat gebeurt van beide kanten) is er geen goede kant meer.
Dat er over en weer wordt geschoten is niet de kern waar het om gaat. Dat is slechts een uitvloeisel van het conflict.
woudew schreef:het is alleen jammer dat in ons land een en ander vrij eenzijdig belicht wordt.
Het komt me zelfs voor dat het bewust "gestuurd" wordt om het eenzijdig te belichten, of als er al eens een documentaire is die wat breder de verschillende standpunten inneemt wordt die bewust (?) op tijdstippen getoond dat niemand meer kijkt omdat de inhoud kennelijk niet strookt met de algemeen geldende opinie.

Vorig jaar of het jaar ervoor (ben ik even kwijt) bij de jaarwisseling nadat alle normale feestprogramma's waren beëindigd, pakweg 4 uur 's nachts werd een zeer uitgebreide documentaire getoond over de hele Israël problematiek met de nog steeds voortdurende inlijving van Palestijns land door Israël en de "doolhof" van die muur (dat is een wir-war), waardoor Palestijnen als het ware "gevangen zitten" binnen hun eigen steeds kleiner wordende 'versnipperde delen van wat er nog overblijft. Dit soort documentaires hoort gewoon op een normale doordeweekse dag vroeg in de avond uitgezonden te worden binnen de programmering van actualiteiten programma's. Maar daar heb ik het nooit terug gezien.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 02 2012 8:18 pm

GdP schreef:Waarom groeien de nederzettingen op de ‘Westbank’?

http://www.amsterdampost.nl/waarom-groe ... %e2%80%9d/" onclick="window.open(this.href);return false;

Korte geschiedenis van Israël.

http://www.amsterdampost.nl/help-mij-ee ... schrijven/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tjonge jonge, wat ontstellend gekleurde en eenzijdig geschreven teksten. Vol met vooroordelen met zijn vergelijkingen ten aanzien van nazisme en Hitler.

GdP

Bericht door GdP » ma apr 02 2012 9:03 pm

Uit http://www.elsevier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo maakte Mohammed de joden tot zijn vijand:

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... vijand.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het Srebrenica van Mohammed:

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... hammed.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Deavit

Bericht door Deavit » ma apr 02 2012 9:10 pm

Lekker rechts heuuu

george013

Bericht door george013 » ma apr 02 2012 9:28 pm

@GdP,
De staat Israel heeft zijn grondslag in het christelijke/katholieke anti-semitisme. En daar zijn anderen nu de dupe van.
Dit gaat de verkeerde kant op. Ik wil nog steeds de connectie houden met de foto's. Schijnt hier niet te kunnen.
George

george013

Bericht door george013 » ma apr 02 2012 10:28 pm

GdP,
Ik heb wel een reactie van je tegoed.
George

Gesloten

Terug naar “Overige discussies”